Raven Gyro + 70LK, samt spännesfråga

Köpte för många år sedan en Sacci 90 l med intern ram som aldrig passat mig. Nu stötte jag på den i förrådet och tänkte att denna ska säljas.

Men så blev frågan vad man då ska ha som ryggsäck vid de ytterst få turer som kommer i fråga nuförtiden Då slår det mig att i samma förråd (som är lite av ett Mob-förråd efter lång tid som reservare) så finns en kronans 70 LK och en Raven Gyro. Den senare köpt på loppis för 60 kr.

70 LK:n är rymligare än Raven-säcken så tankarna far till diskussioner här på forumet om att hänga på 70 LK säcken på Raven-ramen.

Så här är experimentet - 70 LK på Raven Gyro Medium 3155-ram!

Jag kan tillägga följande observationer:

1. 70 LK-säcken (dvs ej hela ryggsäcken) väger cirka 1 kg mer än Raven-säcken, se bilder.

2. Den centrala övre fästpunkten på 70-LK säcken är placerad för att passa på en horisontell järnpinne - på Raven-ramen är detta övre horisontella rör "nerguppat" och fästpunkten på 70 LK-säcken passar inte riktigt.

Mina funderingar just nu handlar om inställningar av Raven-ryggsäcken? Råkar någon ha en bild på manualen för detta?

Samt: vet någon om modellen på bältesspännet på bältet på Raven? Det verkar som om "hanen" försvunnit in i förrådets eller tidens dunkla vrår. Kanske det är en standardmodell? Eller kan möjligen Fjällräven fortfarande ha reservdelar. Jag vill helst slippa ersätta "honan" eftersom den är grundligt fastnitad och fastsydd.

Allt gott!
 

Bilagor

  • DSC_1397.jpg
    DSC_1397.jpg
    31.7 KB · Visningar: 1,898
  • DSC_1398.jpg
    DSC_1398.jpg
    32.6 KB · Visningar: 1,539
  • DSC_1399.jpg
    DSC_1399.jpg
    33.6 KB · Visningar: 1,668
  • DSC_1400.jpg
    DSC_1400.jpg
    29.6 KB · Visningar: 1,587
  • DSC_1404.jpg
    DSC_1404.jpg
    32.5 KB · Visningar: 1,536
  • DSC_1405.jpg
    DSC_1405.jpg
    24.6 KB · Visningar: 1,551
Mer bilder

Och några mer bilder.

70 LK: 1676 g
Raven 3155 säck: 478 g
 

Bilagor

  • DSC_1406.jpg
    DSC_1406.jpg
    98.8 KB · Visningar: 1,491
  • DSC_1407.jpg
    DSC_1407.jpg
    80.8 KB · Visningar: 1,484
  • DSC_1410.jpg
    DSC_1410.jpg
    74.5 KB · Visningar: 1,588
  • DSC_1411.jpg
    DSC_1411.jpg
    78.9 KB · Visningar: 1,777
  • DSC_1409.jpg
    DSC_1409.jpg
    22.4 KB · Visningar: 1,466
Med en packpåse på tvären under huvudsäcken på din Gyro så får du så mycket plats du kan behöva, Snyggt retro men också original :)
Jag har två originalpåsar till min Gyro version 1, en nere på ramen och en under locket, får med mig halva hushållet om jag skulle behöva.
 
Ja Gundj, jag funderar på att återgå till originallösningen och köra med extrapåsar. Ser att drybags på e**y.co.uk är billiga. Mer modulärt så.

Råkar du veta volymen på originalpåsarna?

Jag ser för övrigt att det finns förberedda sprinthål för ramförlängning, det får också bli ett projekt.
 
Med en packpåse på tvären under huvudsäcken på din Gyro så får du så mycket plats du kan behöva,
Snyggt retro men också original :)
Jag har två originalpåsar till min Gyro version 1, en nere på ramen och en under locket, får med mig halva hushållet om jag skulle behöva.
Min tanke också (med min erfarenhet av den väldigt likartade Haglöfs Alaska) - använd Ravensäcken på Gyroramen - det är säkert optimalast. Komplettera sedan med en packpåse fastbandad på ramen, under huvudsäcken. Originalpackpåsarna på den tiden var på sådär 20-25 liters volym. Vissa hade 'sjösäckssnörstängning' i gaveln, andra hade blixtlås längs långsidan. Ingendera lösningen var speciellt vattentät. Om du löser ramförlängningspusslet (som är väsentligt mycket enklare för Gyroramens runda ramrör än för Grönlandsramens rektangulära rör...) så kan du sedan enkelt banda fast packpåsen ovan huvudsäcken istället - när så är lämpligare. Eller ytterligare en packpåse. Möjligheterna är näst intill oändliga...

Nutida vattentäta packpåsar med rullstängning är ypperliga ersättare för dåtidens påsar...
 
Ja Gundj, jag funderar på att återgå till originallösningen och köra med extrapåsar. Ser att drybags på e**y.co.uk är billiga. Mer modulärt så.

Råkar du veta volymen på originalpåsarna?

Jag ser för övrigt att det finns förberedda sprinthål för ramförlängning, det får också bli ett projekt.

Jag vet inte volymen, men uppskattar den till 20-25l.
Man kan ju packa en bit upp i snölåset om man verkligen behöver och inte dra igen yttre dragsnodden helt.
 
Jag är stor vän av äldre FR med yttre ram. Har bl. a. en Gyro och två Råive. De senare blev lösningen när 80 liter blev nödvändig volym. Ändå har jag tält och liggunderlag i en rulle under säcken.

Jag kan möjligen bidra med en liten teknisk detalj. De remmar som löper från höftbältet till de båda "öglorna", och som därmed lyfter ramen i dess nedre del, har jag fäst på öglornas utsida. Jag har också vänt sprinten så att skallen sitter utåt. Jag är tämligen smal och behöver ofta dra åt höftbältet maximalt. Remmarna kommer då att lyfta snett inåt och med ditt montage riskerar man att öljetten nöter sönder den tunna låsringen i sprinten. Jag vinner samtidigt fördelen att inte rispa händerna på ringen.

Jag noterar dock att mina övriga två Gyroramar har ditt montage, så möjligen är det originallösningen på denna detalj.
 
Man behöver ju inte sprätta loss spännen för att byta, det finns ju sådana som kan eftermonteras på ett smidigt vis med sprint också.

http://www.skyllermarks.com/Field-Repair-Buckels.htm

Det kanske kan vara ett alternativ.

Själv skulle jag använda Gyro-säcken i original och komplettera med packsäckar. Men båda säckarna är ju bra så oavsett funkar det nog.

Haha, snyggt! Tack för det tipset! Ska leta rätt på sådana om inte FJ har reservdel!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...