Kombinera vacker utsikt med julmarknad?

Hej igen,

Chamonix var ju en helt fantastisk upplevelse. Snacka om att få blodad tand, till sommaren blir det mest troligt Österrike, inte bestämt var bara.

Nu till en fråga; Finns det någon plats här i Europa, typ Österrike/Schweiz/Tyskland, där man kan kombinera en dagstrip till något ställe med fantastisk utsikt tillsammans med att kunna mysa på någon härlig julmarknad på kvällen? :)

Hade bara tänkt fara några dagar i december, 3-4 dagar, så tanken är att det ska vara enkelt att ta sig till någon plats med bra utsikt.
 
Ett infall att kolla upp, jag börjar inte söka på nätet åt dig för du vet nog bäst själv vad du söker, men ändå: Innsbruck?
 
Ett infall att kolla upp, jag börjar inte söka på nätet åt dig för du vet nog bäst själv vad du söker, men ändå: Innsbruck?

Ja, Innsbruck är ett av ställena jag kollat in lite snabbt :) Även typ Zermatt, St Mortiz, Montreux.

Tänkte att det kan vara värt att höra om någon har varit där under just december :)
 
Innsbruck är jag i nästan varje jul (släktbesök). Man får inte vara rädd för italienare i stora skaror. Men det är väldigt fint och man kan ju till och med ta linbanan upp till Hafelekar för en snabb utsikt om man är under tidspress eller helt enkelt inte orkar knata de ca 2100 (?) höjdmetrarna från stan.

Även Umbrüggler alm är enkel att gå till från stan, ligger några hundra höjdmeter upp och har bra mat och stämning.

Vill man röra lite mer på sig brukar man antingen kunna vandra längs stora delar av Nordkette, ligger det för mycket snö får man gå randonne istället (det är dock ovanligt innan jul).
 
Innsbruck är jag i nästan varje jul (släktbesök). Man får inte vara rädd för italienare i stora skaror. Men det är väldigt fint och man kan ju till och med ta linbanan upp till Hafelekar för en snabb utsikt om man är under tidspress eller helt enkelt inte orkar knata de ca 2100 (?) höjdmetrarna från stan.

Även Umbrüggler alm är enkel att gå till från stan, ligger några hundra höjdmeter upp och har bra mat och stämning.

Vill man röra lite mer på sig brukar man antingen kunna vandra längs stora delar av Nordkette, ligger det för mycket snö får man gå randonne istället (det är dock ovanligt innan jul).

Det var faktiskt inget dumt tips :) Ska ta och kika på det ikväll!


Annars kom jag på en annan idé, om man far under fem dagar istället.

Dag 1: Flyger till Zürich och tar tåg till Zermatt.
Dag 2: Åker upp med Gornergrat, promenerar Rotenboden -> Riffelsee -> Riffelberg, åker ner igen. Sedan spenderar man kvällen i stan.
Dag 3: Tar ett tidigt tåg till Zürich igen och spenderar Dag 3+4 där på julmarknaden och ser lite mer av staden.
Dag 5: Flyger hem

Då får man ju ändå en ganska bra blandning.
 
Seefeld ligger inte långt från Innsbruck, bara tåget dit är en upplevelse. Vidare kan man besöka Svarovskis Kristallwelten i Wattens nära Innsbruck som är extra fint upplyst vid den tiden om året.
Jag har varit i Zermatt också lite efter jul dock och visst är det en fin genuin ort. Men det är många turister av den mer rikare sorten och dyrt. Det var länge sedan men jag minns det så. Nu är jag som Österrikare lite partiskt, men Innsbruck är fint och det är lätt att göra dagsutflykter rundomkring. Du kan åka tåg till Salzburg eller Bregenz, allt ligger inom räckhåll.
Med vänlig hälsning, Veni
 
Interlaken ,Grindelwald och Wengen kanske kan vara ett intressant område för att haka på Rogers förslag.

Jag vet inte om tåget går upp inne i Eiger till Jungfraujoch går vid jultid. Men det verkar gå fram till 8 december kostar en hel del förstås. https://www.jungfrau.ch/shop/en/tic...um-ga-und-swisspass-ab-grindelwald-bis-wengen

Hur som helst häftigt även om man inte tar sig upp till Jungfraujoch med 4000 meters toppar glaciärer och enorma utsikter.

Flyg till Zurich och tåg.

Thure

PS Verkar som tåget går året runt https://panocam.skiline.cc/jungfraujoch
 
För att hänga på Venis tips är ju Zillertal, Zell am Ziller och Mayrhofen ganska trevligt och inte så långt från Innsbruck eller Munchen (om man flyger dit). Går även att nå med tåg, smalspåriga Zillertalbahn.
Vet dock inte hur det är med julmarknader?
 
München har bra julmarknad. Och alper finns ju på nära håll i Garmisch. (Zugspitze har linbana ända till toppen, vet dock inte om den går året runt).
 
Kan uppdatera om att det blev Zermatt och sen Zürich. Det var helt fantastiskt i Zermatt. Fantastiska vyer och hade strålande sol båda dagarna. Helt stjärnklart på nätterna. Och vilket jäkla mäktigt berg Matterhorn är. Bilder gör det verkligen inte rättvisa :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...