Byta Kajka 75L mot lättare alternativ

Från Tullverkets hemsida:

"När du tar in en vara till Sverige från ett land inom EU, räknas det som så kallad införsel. Varor som du tar med från annat EU-land omfattas huvudsakligen av principen om fri rörlighet för varor inom EU:s inre marknad. Det betyder att du inte behöver betala någon tull, moms eller annan skatt eller avgift för varan. Det finns vissa undantag från denna princip. Undantag gäller för varor med särskilda regler som förbud eller restriktioner."

Jag köpte tidigare i våras en Spyderco Paramilitary 2 från USA. Moms & tull: ca. 414 kr. Detta för en kniv som kostade 137$. Totalt: 1578.85 kr. Visserligen ca. 300 kr billigare än i svenska butiker - men ändå...

En "inre marknad" med USA hade möjligen besparat mig 400 kr, samt gjort andra amerikanska varor mycket billigare. Jag tror att både EU och USA hade vunnit på detta.

På sikt tror jag att västerlandet måste hålla ihop mot "de andra", särskilt Kina, som nu tar över mer och mer från ett naivt väst (som fortfarande inbillar sig att kapitalism per automatik leder till demokrati och liberalism).
 
Jag har en Seek Outside Unaweep. Eftersom det är krångligt / dyrt / i praktiken omöjligt returerna till USA vill jag flika in att jag tycker den är oväntat liten. Räknar jag med uppgifterna (SO:s egna) på bredd och höjd får jag volymen till 77 liter när säcken är helt öppen. MEN eftersom det är rullstängning försvinner det rätt mycket volym i praktiken.

Jag skulle säga att Unaweep 4800 är som en Exos 58 ungefär. Helt klart mycket närmare det än Xenith 88 (som jag också haft) i alla fall.

Jag köpte den för att ha solo med upp till två veckors mat eller när jag går med barnen. Hade jag gjort om köpet hade jag tagit den större 6300 (eller en HMG Porter). Jag kommer få problem att få med mig två veckors mat trots lätt / liten utrustning i övrigt med tält, regnkläder och liggunderlag på utsidan.

Andra saker jag tycker är under förväntan (givet pris och rykte) är
- selen / axelremmenarna är otroligt breda, svårt få bra passform på smal / atletisk nordbo
- säcken är för kort, borde vara mycket högre / länge för att kunna lasta högt när det ändå är rullstängning
- remmen över rullstängningen är för kort, om säcken packad helt räcker remmen precis, dvs inte lång nog att spänna tält / liggunderlag ovanpå om fullpackad
- hyllan / remmarna under säcken kunde varit bättre konstruerade, det jag fäster där glider fram, kan inte få det sitta under säcken

Missförstå mig rätt. Det är en fin produkt, och jag gillar flexibiliteten med ram / olika säckar, men som vanligt med amerikanska microtillverkare tycker jag de får överdrivet bra recensioner.

Knepigt. När jag mäter volymen på min upp till kanten på rullvikningen så får jag det till 65 l, när jag räknar på den som en cylinder vilket ger mest volym av de rimligt tänkbara varianterna. Säcken ska rymma 74 l. Det beror kanske på att småtillverkarna räknar öppna sidofack vilket Osprey vad jag hört inte gör. Samtidigt så upplever jag den som mycket större än min Alaska som ska rymma 60l utan packpåsar...

Remmen över upplever jag inte som kort på Divide och den är lätt att förlänga.

Jag var faktiskt orolig innan köpet att det skulle vara för brett mellan axelremmarna då jag hade läst om det, men de har ju hyfsat nyligen gjort om selen och det är tydligen betydligt färre som har problemet nu så jag köpte ändå. Då det inte varit ett problem när jag använt den har jag inte tänkt på det sen köpet. Men jag har inte smala axlar och när jag nu jämförde med mina andra ryggor så är det ganska mycket bredare mellan axelremmarna även på den nya varianten.

Höjden på ramen går ju att ställa in, ganska mycket dessutom, med ramförlängare? Jag är som jag skrev tidigare 1,86 och använder de mindre ramförlängarena efter att ha provat de långa och utan. Bär man riktigt tungt rekommenderar de ju att ha ramen längre än annars. (Har du inga kan du ju köpa på packraft-Sverige.se och prova utan massiva fraktkostnader.) Det gör ju iofs inte själva säcken högre men man får ju upp lasten.

Det sägas att jag ännu inte använt min Divide för några längre vandringar än så det finns en viss risk att jag ännu inte upptäckt alla problem. Volymen kommer dock knappast att bli ett problem, sist jag var 13 dar i fjällen hade jag en Exos 38, men det var lite tight i början med all mat, så jag bestämde mig för att köpa en Seekoutside tills nästa gång. (Och då hade jag ändå >2kg kamerautrustning...) Exos 58 var inget alternativ för jag tyckte även att bärsystemet på Exos inte fungerade lika bra vid typ 17 kg, även om jag gillar min Exos 38 väldigt mycket, så vill jag med kunna bära mat för 14+ dagar. Ock jag ville ha något lite lättare än Alaskan.

Ang moms så ingår det redan i priset om man köper från EU och man betalar inte svensk moms ovanpå. Från USA läggs svensk moms på vid införsel, men man betalar moms i bägge fallen. (I de flesta fall anges priser i USA utan moms och momsen läggs på sen även inom landet då olika delstater har olika momssats.)
 
Axelremmarna på Exped Thunder 70 är både smala och mjuka. Osprey synes ha gått i en liknande riktning, fastän med mer stoppning. Jag gillar även axelremmarna på Kajka, stoppade och aningen bredare. Men som sagt, Lundhags Gnaur fungerade inte alls för mig. Hårda och ganska breda axelremmar.

Ryggsäckar är sannolikt väldigt individuellt, även om det finns generella saker som t.ex inställningar.
 
Lite mer information från Tullverket, angående import av ryggsäckar:

Om det är en ryggsäck av textil är varukoden 4202 92 91 90 och tullen är 2,7%. Är det en ryggsäck av läder är varukoden 4202 91 10 90 och tullen är 3%. Momsen är 25%.

Ytterligare om Kajka: axelremmarna på Kajka kan ställas in i sidled, efter axelbredd. Det är ju smått fenomenalt. Men det är kanske sådana innovationer som gör Kajka tyngre än många andra säckar.
 
Enligt Ospreys kundtjänst räknar dom alla fack.

Jag uttryckte mig slarvigt, menade mer precist alla stängbara fack, viket inte är samma sak som du skriver iofs. Det har jag läst att någon fått verifierat från Osprey, men det är ju ingen garanti för att det stämmer. Men jag har ändå svårt att tro att dom räknar in t ex nätfickan på Exos. I så fall måste rimligtvis min 38-liters rymma betydligt mer än 38 L tycker jag.
 
Jag lyfter denna tråd igen, och undrar om du haft möjlighet att använda din Thunder 70 mer under sommaren? Jag går och funderar på att byta min Kajka 75 mot just en sådan, och det vore intressant att höra vad du upplever för skillnad efter en tids användning?

Jag är överlag ganska nöjd med Kajkan, det som gör att jag vill byta ut den är främst vikten, samt vissa designfrågor. Till exempel tycker jag det är väldigt störigt att huvudfacket öppnas från ena sidan av väskan, och sidofacken från andra. Det blir ett väldigt snurrande på väskan i absiden, oavsett hur väl jag planerar är det alltid något som jag vill åt i ett fack som öppnas åt "andra hållet".

Sen är det ju praktiskt med alla inställningsmöjligheter, men det är verkligen en miljard remmar överallt. Och de håller fast ganska dåligt när det regnar, jag får justera ryggsäcken betydligt oftare så fort den blir blöt.


Jag har i helgen testat min nya Exped Thunder 70 (väldigt snabb leverans från XXL), och kan inte annat än vara mycket nöjd.

Väldigt enkel att ställa in (jag har aldrig riktigt fått ordning på min Kajka), ganska lätt (omkring 2 kg lättare än Kajka), och axelremmarna var visserligen tunna men väldigt mjuka.
 
Använd gaiters med fickor

Har ni problem med knän så kan ni överväga att köpa ett par bra gaiters med fickor på eller sy fast fickor på sidor och baksidor av underbenen. På det sättet hamnar mer vikt under knä-nivån. Det blir klumpigare att gå, men har man ont i knäleder så kan det vara ett alternativ.

Dessutom är det modernt med utsvävande underben. Men ser ut som en cool robot. Jag kan exempelvis bära kniv på utsidan av underbenet och möjligen något klädesplagg bakom, så länge det inte blir obekvämt att gå.
Försök dock ha samma vikt på båda benen så att de förblir synkroniserade.

Ha inte för tungt bara, för då blir det väldigt konstigt att gå som vanligt igen efter en lång vandring.
 
Risken att få mer ont ökar betydligt om man lägger vikten under knäna eller för den delen oavsett var vikten hamnar nedanför höfterna. Vettiga skor/kängor, förebyggande träning, veta sina begränsningar, få vikten på höfterna och att få ner totalvikten är det som gör skillnad. Har man en kajka så är det väldigt lätt att få ner vikten genom att byta säck.
 
Lånar tråden och eftersom det snackas mycket om Thunder 70. Ser ut som Exped har kommit med en ny version av Thunder. Någon som har provat den och kan uttala sig sig om någon skillnad?
Har en Thunder 50 och tänkte skaffa mig en 70 också
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vättlefjäll Byta Vapor Trail strl Reg till strl L Transportera 5
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
Brune Byta flygplats i London resp. Paris Transportera 9
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
anod Byta höftbälte på TNF Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...