Hur planera dricksvatten?

Tänkte ta en tur på några dagar någonstans på sörmlandsleden den närmsta tiden. Är nybörjare som ni kanske märker men en fundering jag har är hur man ska tänka med dricksvatten/matlagningsvatten, ska man ha med sig så mycket som möjligt från början? Är det vattenreningstabletter som gäller? Övriga tips..
 
Ett av mina bättre köp senaste åren är Sawyer mini filter. Lätt, enkelt att använda och billigt. Studera vad vattenfiltret/reningssystemet kan och inte kan hantera!

Någon form av vattenrening = mindre mängd vatten att släpa med dig. När du planerar en vandring så måste du titta på vattentillgången, det kan ju hända att du går långa sträckor utan tillgång till vatten och då spelar det ingen roll om du har vattenreningssystem med dig, d.v.s. då behöver du större kapacitet att bära vatten. Men vatten väger oerhört mycket så i princip vill du bära så lite som möjligt.

Personligen brukar jag ha en 0,5l PET-flaska som jag kontinuerligt fyller på. Ibland tar jag med en 2 l påse som jag bara fyller vid lägret för att ha gott om vatten för matlagning o.dyl.
 
Har Sawyer Mini jag också. Har inte använt det så mycket än men det är helt klart ett smidigt alternativ på alla sätt. Billigt var det med.
 

På ett ställe längs sörmlandsleden var källan obrukbar. Något stolpskott hade gjort ett nytt fint lock över källan, av tryckimpregnerat virke, med resultatet att vattnet smakade impregnering och var odrickbart. Bra initiativ men vederbörande glömde skruva på huvet. Kommer i skrivande stund inte på vilken källa det var, måste kolla mina anteckningar
 
hej, jag vandrade 4 dagar i bohusleden i somras och fixade allt mitt vatten från sjöar och vattendrag mha en sån här:
https://www.amazon.com/Platypus-GravityWorks-System-Bottle-Kit/dp/B00C3GGUZI

funkade hur bra som helst! bar bara på en 0,6l flaska med vatten som jag fyllde på vid behov.

/Daniel

Funkar nog bra så länge man hittar rent vatten. Ursäkta sarkasmen men jag tvivlar på att den klarar allt vad som utlovas om den ger 1,5 L/min.....
 
Ett av mina bättre köp senaste åren är Sawyer mini filter. Lätt, enkelt att använda och billigt. Studera vad vattenfiltret/reningssystemet kan och inte kan hantera!

Någon form av vattenrening = mindre mängd vatten att släpa med dig. När du planerar en vandring så måste du titta på vattentillgången, det kan ju hända att du går långa sträckor utan tillgång till vatten och då spelar det ingen roll om du har vattenreningssystem med dig, d.v.s. då behöver du större kapacitet att bära vatten. Men vatten väger oerhört mycket så i princip vill du bära så lite som möjligt.

Personligen brukar jag ha en 0,5l PET-flaska som jag kontinuerligt fyller på. Ibland tar jag med en 2 l påse som jag bara fyller vid lägret för att ha gott om vatten för matlagning o.dyl.

Nån som vet hur Sawyer (som utlovar 0.1 micron) funkar relativt Lifestraw (0.02 micron) ? Känns som sawyer och lifestraw hittat en ny och bättre teknik med betydligt bättre rening är tex Katadyn och MSR med sina svindyra pumplösningar? Innovativa ingenjörer eller skrupelfria marknadsförare? Något som har insikt i vattenrening och kan klargöra för en amatör? Numera hänvisad till Sydsveriges vatten är jag mycket intresserad av BRA vattenrening
 
Konstruktionen är enklare än konkurrenternas på gott och ont. Membranet är även ganska ömtåligt. Om filtret fryser med fukt i så är det bara att kassera exempelvis, iskristallerna förstorar då porerna i membranet. Med en enklare konstruktion och ett lägre pris följer även att man kan sälja en herrans massa filter till utvecklingsländer inte minst. Försäljningsvolymen för de rent hikinginriktade varianterna går inte riktigt att jämföra, och i dessa fall får färre konsumenter dela på kostnaden för utveckling och produktion. Komponenterna i sig är knappast dyra hos något av marknadens filter.

Sawyer länkar för övrigt till en rad oberoende tester på sin hemsida där filtrena uppfyller rådande standarder. Kan ju vara värt att kolla in innan man sprider ogrundad misstro :)
 
Funkar nog bra så länge man hittar rent vatten. Ursäkta sarkasmen men jag tvivlar på att den klarar allt vad som utlovas om den ger 1,5 L/min.....

Sawyer Mini är en populär och välanvänd produkt på andra sidan pölen, jag tror det skulle ha kommit fram om den inte renade vatten.

Nån som vet hur Sawyer (som utlovar 0.1 micron) funkar relativt Lifestraw (0.02 micron) ? Känns som sawyer och lifestraw hittat en ny och bättre teknik med betydligt bättre rening är tex Katadyn och MSR med sina svindyra pumplösningar? Innovativa ingenjörer eller skrupelfria marknadsförare? Något som har insikt i vattenrening och kan klargöra för en amatör? Numera hänvisad till Sydsveriges vatten är jag mycket intresserad av BRA vattenrening

Jag kan i alla fall tycka till om Lifestraw, om du är intresserad av att köpa filter. Även om den är smidig, billig och säkert renar vatten enligt löfte så är den ganska jobbig att använda när man är rejält törstig. Man måste suga oerhört hårt och det blir ganska tröttsamt när man snabbt vill få i sig en liter vatten då man törstig äntligen kommer fram till en källa. Inför nästa vandring där jag tror att jag behöver förlita mig på vattenfilter kommer jag nog köpa en pump eller gravitationsvariant.
 
Utvecklingen går ju framåt.

Förr fanns det väl bara mekaniska filter (d.v.s. som tog partiklar) och sen kolfilter.

Sen kom kolfilter med silver, som gör att filtret inte gror igen och dessutom fungerar som jonbytare och därmed tar en del kemikalier?

Sen kom de keramiska filtren, där började man kriga om att få ner porstorleken för att kunna stoppa virus.

Det som de moderna filtren bygger på är väl membran i samma stil som diffusionsplagg (ex. GoreTex). Det är nån form av plast som sträcks ut så man får små små porer. Porerna sitter antagligen mycket glesare än i keramiska filter, men eftersom man tillverkar membranen som slangar så kan man sätta en hel knippe slangar vilket ger en stor effektiv yta. Det är väl samma princip som när man tillverkar dialysmembran (det kanske är från den forskningen man fått fram dem t.o.m.?).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.