Bali, var finns chans till hajar?

Hejsan, ska åka till Bali den 1 april. Och jag undrar var det finns störst chans till att se hajar och hur stor är chansen i just Balis vatten?

Några andra tips på bra divesites?

Mvh
 
Jag var i Bali under sommaren 2011. Ute vid Gili T finns det gott om både revhajar och sköldpaddor. Den bästa dykningen hittar du dock vid Komodoöarna.

Trevlig resa!
 
Hej!
Håller med EinZwei. Haj kan du hitta runt Gili öarna och längre österut. Hajar gillar inte när det är för mycket folk i vattnet så tidig morgon och sen eftermiddag/skymning är bästa chansen. Och så klart platser med få turister.
Söder om Nusa Penida finns chans att se MolaMola och Mantor.

/Niklas
 
Hej!
Håller med EinZwei. Haj kan du hitta runt Gili öarna och längre österut. Hajar gillar inte när det är för mycket folk i vattnet så tidig morgon och sen eftermiddag/skymning är bästa chansen. Och så klart platser med få turister.
Söder om Nusa Penida finns chans att se MolaMola och Mantor.

/Niklas

Tjenare Niklas, tack för svaret!

Det verkar som du varit och dykt i Bali så därför har jag en fråga till dig. Det lutar nog åt att det blir att dyka på manta point för mig, vad anser du procentuellt chansen att se manta? Är i Bali i början av april

Tack på förhand

Peace
 
Hej!
Det kan man tyvärr aldrig veta. Mantorna söker sig till cleaning stations för att bli av med parasiter. Där är det så klart störst chans att lyckas. Jag har varit med om att ligga och vänta i en timma på en cleaning station utan att se någon medan gruppen efter oss på båten kommer upp och har sett 10 stycken. Väldigt oförutsägbara djur. Lite av tjusningen :)
 
Det är ju hajarna som avgör det. Ungefär som på jaktpasset man råder inte men väntar.
Luftbehovet avgör i hur långa etapper.
Men när man inte anar kan de komma snabbt och försvinna lika fort.
Luftbubblor och många dykare förefaller hålla dem utanför synsvären.
Lycka till!

go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...