Segla blå bandet i öppen båt

Tänkte redan nu flagga för nästa sommars projekt. Söker tips och råd samt sällskap delar eller hela sträckan. Totalt är det ju ca 240 mil eller nästan 1300 mm. Om man räknar lågt med att snitta 4 knop 8 timmar per dag bör det ta 40 dagar vilket ju är några dagar mer änn de som padlar snabbast. Låter det rimligt? Jag tänkte använda mig av en crescent segelcombi som verkar vara en trygg båt för sin storlek. Vad är skillnaden mellan 420 och 455 mer änn längden? Och är det någon som har en sådan till salu? Visst finns det snabbare båtar men de har mer eller dyrare saker som kan gå sönder och det är ingen tävling.
Jag har en ungefärliga utrustningslista som följer.
Nya eller fräsha segel. Sedvanlig säkerhetsutrustning inklusive överlevnadsdäckt och nödraketer. Handburen vhf. Sjökort för hela sträckan och kompass såklart. Elutombordare med dubbla batteri och solcellsladning som säkerhet. Lite verktyg och matriel för att kunna laga eventuella skador och segel längs vägen. Campingutrustning med allt vad det innebär. åskledare är också en självklarhet. Jag vill gärna ha råd och tips om jag glömt något viktigt. Segla kan jag. ;)
 
Mobil

vattentätt förpackad skulle jag ta med förutom bärbar VHF då den senare inte ger samma täckning. En smartphone för att få bra väderleksprognoser och en vanlig fm-radio som rekration. Böcker för inblåsta dagar. Kanske solceller för att kunna ladda mobil etc men det kanske du klarar med laddgrejorna för elmotorn.

GPS är kul ett alternativ är en SPOT och en sådan är en rätt vettig säkerhetspryl också.

Thure
 
vattentätt förpackad skulle jag ta med förutom bärbar VHF då den senare inte ger samma täckning. En smartphone för att få bra väderleksprognoser och en vanlig fm-radio som rekration. Böcker för inblåsta dagar. Kanske solceller för att kunna ladda mobil etc men det kanske du klarar med laddgrejorna för elmotorn.

GPS är kul ett alternativ är en SPOT och en sådan är en rätt vettig säkerhetspryl också.

Thure

Tack för tipsen. Har bara smartphone. Har ingen dator hemma ens sen snart ett år.
Jag är inte mycket för digital navigering så länge land är i sikte i alla fall men man kan ju använda gps:en i telefonen för att ha koll på färdad sträcka och snitthastighet. De drar ju en hel del ström vid konstant användning så det är nog inte så dumt att ha en egen sollcellsladare till den. :)

Är det någon som har praktisk erfarenhet av crescents segelcombibåtar?
 
Jag hade nog satsas på åror (den kan väl ros) plus en liten (2hk?) bensindriven utombordare, snarare än elsnurra å dubbla bilbatterier. Bra ankare, plus kanske drivankare lär du väl ta med antar jag.

Coolt projekt för övrigt! Brukar surfa runt på lite pocket cruising-siter och Sven Yrvinds site, segelcamping med minsta möjliga pinaler kanske blir en melodi även för mig som kommer från kajakpaddlingen och i unga år kört med diverse segeljollar.
 
En annan

variant är segelkanot. Många häftiga turer gjordes i sådana mellan 1920 och 1950. Oftast lite lättare än den båttyp du föreslår och också bättre segelbåtar.

Thure
 
Nu vet jag inte om du bestämt dig för en Crescent men skulle inte en äldre Hobie eller annan katamaran vara ett alternativ? Förmodligen (?) fräschare segel och lättare att dra upp på stränder. Dock så blir det ju lite dyrare i inköp. Men fruktansvärt mycket roligare att segla än en Crescent.
 
Har lite dålig erfarenhet av katamaraner. Jag hade en New cat 14 som ung. Rolig med vinden i aktern men i princip omöjlig att kryssa med. Svårt med packning också om man inte går upp ett par storlekar.
 
Har lite dålig erfarenhet av katamaraner. Jag hade en New cat 14 som ung. Rolig med vinden i aktern men i princip omöjlig att kryssa med. Svårt med packning också om man inte går upp ett par storlekar.

Jag lovar, du spöar en segelcombi med tex en Hobie 16 på alla bogar utom kanske den allra lättaste kryss...
Jag tror inte du kan räkna med att snitta 4knop VMG i en Crescent, då ska du ha bra tur och slippa kryssa

Packning i drybags på trampolinen, och är det dåligt med plats för tält på land så har du ju tältplats med dig!

Men vill du absolut bara ha ett skrov så skulle jag också välja en kanot. C, D eller E är ju bara att välja efter smak och tycke.

Båda dessa alt. är kanske lite dyrare i inköp men oj vad mycket roligare segling!

Lycka till, vad du än väljer för farkost så blir det nog ett kul äventyr!
 
Jag har inga tips att ge men som inspiration kan man läsa "Lille orm" av Lars Wallgren som seglade en jolle från Birka till Färöarna på "vikingavis".
 
avslappnat inte snabbt.

Nu har det hela börjat handla lite väl mycket om att det ska gå så snabbt så möjligt och att det är roligare. fart är kul men den här resan tänkte jag göra för njutningens skull och vill inte behöva sitta ständigt iförd våt/torrdräkt och trimma segel varranan sekund. Finns det kanske någon här som gjort rutten med en mindre segelbåt? En del praktiska tips har jag dock fått, tack.
 
Under tonåren

seglade jag en hel del i en Askeladden men sällan flerdagarsturer. Askeladden är rätt lik de Crescent som du avser. Seglingsegenskaperna är begränsade och din tilltänkta sträcka är lång. Du har helt klart en poäng i att ett sånt här långt äventyr måste göras lite laidback utan ständig omtrimning av seglen.

Vet att man seglat bräda ca 1980 den här sträckan kanske går att ta del av erfarenheter från detta.

Thure
 
ohoj!

det låter perfekt att bara segla åt ett håll hela tiden å slippa segla tillbax.
jag hade planer på att segla runt åt andra hållet med början idag. men det sket sej rejält pga av att jag inte fått nån av båtarna i sjön. för mkt paddling : )
sen hade jag tänkt ta upp båten på västkusten nån gång i mitten av september och köra hem båten landvägen. men men.... det blir en annan gång.
det här skiten att segla fram å tillbaka, det har man tröttnat på för länge sen.
seglade till haparanda för hiskligt många år sen. jag kom ända upp till järnvägsbron i älven. sen va det stopp : ) men då seglade jag hem igen åxå.

minsta båtan jag har för tillfället är 5 meter, men den är ruffad. men om dina planer blir av nästa år och det funkar för mej tidsmässigt så kan man väl köpa sej en lite öppen båt och segla med den.

klart kul ide!

hälsn mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vega 28 Låna min seglare! Segelsporter 1
Kathrine H Vem vill lära mig ordentligt att segla? Segelsporter 9
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
waltruz Vill lära mig segla i GBG-området. Hur och var? Segelsporter 5
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
Skeppskatten Köpa segelbåt i medelhavet Segelsporter 2
epkhnil Segla i medelhavet 2011 Segelsporter 0
greendanger Lära sig segla... Segelsporter 7
swedma Segla med oss i Brazilien/ Karibien Segelsporter 0
simsone Segla jorden runt! Söker besättning! Segelsporter 2
johanrosander Gast som vill segla ut i värden! Segelsporter 3
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
EilivEmilie Vill du segla jorden runt? Segelsporter 3
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
archipel Vill segla i första veckan i augusti Segelsporter 0
Tridenter Någon som kan tänka sig att lära mig segla Hobie Cat?! Segelsporter 3
Eweliina 2 flickor, 18 år söker vänner/ungdomar att segla med:) Segelsporter 1
tompa_m Segla ensam i öppen båt? Segelsporter 5
daniel.jsn Vill segla i sommar Segelsporter 2
micke_meck Segla till Söderhavet Segelsporter 13
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
jurre Någon som vill segla Trimaran?? Segelsporter 8
nettan_ börja segla jolle Segelsporter 4
annaells Segla GBG? Segelsporter 7
skogsdaniel Segla jorden runt. Segelsporter 3
johannakoppel Två vill segla v.34 Segelsporter 0
helge.zink Vem vill segla katamaran som gast? Segelsporter 3
Alina Vill segla!! Segelsporter 3
fibbla segla i tyskland Segelsporter 1
börje2 Segla ensam? Segelsporter 13
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
marwi43 Segla i Norge Segelsporter 12
helge.zink Vem vill segla katamaran i Malmö? / gäst sökes Segelsporter 0
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
plast segla som gast? Segelsporter 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...