• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

En gång hade jag en lärare i matte som visst var överdjävlig på att räkna tyvärr kunde han inte förklara ett jota för oss elever. Han var inte riktigt frisk i huvet och till slut blev han sjukpensionär och hördes aldrig av mer. Länge sen jag tänkte på honom sist!!!

Bosse
 
Förresten, jag känner ett visst ansvar för att hålla själva tråden ingång också så var vänliga och ge lite synpunkter på en kikare jag faktiskt funderat på att köpa:
http://www.gofabimport.se/products.asp?groupID=1&productID=134

Den verkar vara en skapligt prisvärd kompromiss vad gäller storlek/förstoring/ljusstyrka/GASTÄTHET. (Egentligen vill jag ha en sån där Apache 7x28 med hårkors, men det är bara ett utslag av mitt uppblommande "Hamiltonkomplex"... ;-)
/Rilleman
 
Humor!

Alltså... detta måste vara en av de roligaste trådarna på mycket länge... det är humor!!

Olle... om det nu mot förmodan inte är humor du håller på med, så har jag några några kommentarer apropå den besvärande låga nivån på forumets kikar kunskaper... handen på hjärtat...är det inte så att borde du se över dina kunskaper i:

-Hyfs
-Svenska språket
-Netikett
-Social kompetens
-Ödmjukhet
-Datorkunskap?

Något jag missat?
 
Tumbleweed; sa:
Förresten, jag känner ett visst ansvar för att hålla själva tråden ingång också så var vänliga och ge lite synpunkter på en kikare jag faktiskt funderat på att köpa:
http://www.gofabimport.se/products.asp?groupID=1&productID=134

Den verkar vara en skapligt prisvärd kompromiss vad gäller storlek/förstoring/ljusstyrka/GASTÄTHET. (Egentligen vill jag ha en sån där Apache 7x28 med hårkors, men det är bara ett utslag av mitt uppblommande "Hamiltonkomplex"... ;-)
/Rilleman

Som Hasse Alfredson sade: "Med monoman envishet återvänder jag till manus":

Jag vann en Lotus minikikare på lotteri en gång (en 8x21) - och den var hemsk! Suddig i allt utom i absoluta centrum, kromatisk abberation så man såg regnbågar överallt, glapp i fokuseringen och det dröjde inte länge förrän det blev dubbelseende i den också. Det är förstås möjligt att dom har bättrat sig och att den modell du tittar på är bättre kvalité, men en kikare är inget man sliter ut och det kan vara värt att lägga några kronor på en bra (min far hade sin Zeiss i knappt 40 år innan han köpte nytt). Jämfört prismässigt t.ex. med ett nytt Goretex-ställ så blir kostaden utslaget på livslängden en ganska human siffra.
 
vibbe; sa:
.....
TILL ALLA KLOKA GUBBAR/gummor:

DAGENS LÄXA:

**************************
. VATTEN-TÄTT ÄR BLAHA
. LUFT-TÄT ÄR GREJER DET
**************************

DETTA ÄR TYVÄRR GUNDSKOLE-KUNSKAPER MEN BRA
ATT KÄNNA TILL....
Hittills har jag som befinner mig på grundskolenivå när det gäller kikare lärt mig en del i denna tråd. Men inte från dig utan från övriga. Kan du något över huvud taget på området så kliv ner från dina höga hästar och delge mindre vetande dina kunskaper. Kan du inget, tja då är du bara en snacklax. Har du några kunskaper på området, och om du vill föra fram dem, är ett tips att sluta skrika annars orkar ingen ta till sig något.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-11-30 kl 23:26]
 
Re: Re: Om kikare

Nirrebosse; sa:
Tror ni att kvalitetsskillnader och prisskillnader också gäller mekanisk hållbarhet (dvs tappa i backen) och när kan man förvänta sig att en kikare är stark. Är takkant mer krocksäkra än porro? Finns det hållfasthetstester eller har ni själva erfarenheter av när det håller och när det blir trasigt? Fler exempel än vattnet ovan.

Bosse

Tar om den här frågan.

Bosse
 
Re: Re: Re: Om kikare

Nirrebosse; sa:
Nirrebosse; sa:
Tror ni att kvalitetsskillnader och prisskillnader också gäller mekanisk hållbarhet (dvs tappa i backen) och när kan man förvänta sig att en kikare är stark. Är takkant mer krocksäkra än porro? Finns det hållfasthetstester eller har ni själva erfarenheter av när det håller och när det blir trasigt? Fler exempel än vattnet ovan.

Bosse

Tar om den här frågan.

Bosse

Förmodligen är det så, min Swarra har tålt en del stryk och var ingen direkt billig kikare för 16 år sedan och är väl det än mindre nu antar jag. Dock skall man inte banka ner tältpinner etc., med kikaren även om den är dyr. Det är ju ändock en optisk precisionsprodukt och mina gymnasiekunskaper i optik från fysiken säger mig att toleranserna mellan glasbitarnas inbördes lägen är försvinnande små för att ernå önskade prestanda.

Om min Swarra är gastät eller inte låter jag vara osagt, men den har efter sin första plurrning, jag flöt flera hundra meter ner för en fors i Öre älv efter en kappsejsning, varit vattentät.

Vid den första plurrningen var den det ej, det var dock min kompis kikare av samma märke.

Min kikare med 40 års garanti skickades till generalagenten som lagade den, uppgraderade den två eller tre årsmodeller och höll mig med lånekikare under tiden. Numer är den tät och testad i ett antal plurrningar. Dessutom fick jag lite extra lull lull eftersom kikaren jag fick låna var en 7X30 och inte en 8x30 som konvalicenten. Detta kunde ju vara en olägenhet menade generalagenten.

På frågan varför min kikare tagit in vatten så svarade denna (generalagenten alltså) att om Swarowski skulle vara hundra procent säkra på att alla deras kikare som lämnade fabriken verkligen skulle vara garanterat 100% täta så skulle kikarna bli orimligt dyra och därmed ohyggligt svårsålda. I stället så hade man en väldigt generös garantipolicy vilket då fångade upp de fåtal produkter som inte hållit måttet, och som nån ideligen plurrande tokf-n köpt. Det sista min reflektion.

En kamrat till mig har som överlevnadstips i öknen att medtaga mig iförd stövlar. Jag kommer med osviklig precision att hitta ett vattenhål tillräckligt djupt för att vattnet skall rinna över stövelskaften enligt honom.
 
Räkna inte med att en

kikare skall tåla att tappas i backen.

Somliga kikare är lite stötsäkrare pga rikligt med gummiarmering och bra mekanik inuti.

Minikikare som är lätta lever sannolikt lite mer farligt i och med att de kan hoppa runt lite om de bärs i nackrem.

Vid transport så är det en god idé att packa kikare inuti rastplagg etc så att risken för stötar minskar.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-12-01 kl 10:48]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...