Dagsvandra i dolomiterna?

För att få bukt med ångesten över att semestern är slut så har jag redan börjat planera nästa års vandringsresa, det lutar åt bergsvandring i dolomiterna.

Någon som har bra tips på by/stad/annat ställe som utgångspunkt för att göra dagsvandringar i dolomiterna? Antagligen hyr vi bil så möjlighet att åka buss/tåg osv. spelar ingen roll.
 
Håller med om Val Gardena. Väldigt trevligt för vandring, t.ex. Seiser Alm eller Seceda. Sen finns det gott om Via Ferratas om man vill krydda lite.
Men för att vara ärligt, ta en karta från Dolomiterna, stäng ögonen, peka på valfritt ställe och du har kommit rätt.
 
Min första resa till Dolomiterna förde den 1/8 1988 till Corvara -- jag fick troligen det sista lediga hotellrummet. Bra utgångspunkt för dagsutflykter i Kreuzkofelgruppen, Puez, Langkofel och Sella. Med, bl a, vandring över Sellagruppens högsta punkt, Piz Boë. Sammanfattade veckan med att ta bussen till Wolkenstein i Gröden och vandra tillbaka till Corvara. Därpå ett par dagar i Welschnofen, med bl a Rosengarten och Latemar.

1989 gjorde jag utflykter med utgångspunkt från först Sexten, sen Cortina d'Ampezzo. Därpå flydde jag undan regnet til Val Müstair i Schweiz.

Fr o m september 89 gör jag inte längre dagsutflykter och fr om nästa år blir det kanske inga alpvandringar alls. Vid 75 gnisslar det väl mycket om min kropp.

http://huthyfs.com/dologal/index.html
 
Tack för svaret camoscio, har kollat in din sida förut och ska kika närmre på Corvara också.

Har börjat titta lite på längre vandringsleder i dolomiterna, närmare bestämt de olika alta via.

Vilken är att rekommendera för två relativt oerfarna men generellt vältränade bergsvandrare? Vill komma upp högt.

Vad jag läst mig till finns det åtta alta via, jag har dock problem att hitta strukturerade beskrivningar av samtliga.

http://www.infodolomiti.it

Här finns 1, 2 och 8 beskrivna.

http://www.visitdolomites.com

På denna sida finns 1-6 men för detaljerad beskrivning länkas till infodolomiti.it :/
 
Egentligen känner jag bara till Alta Via 1, utom den avslutande ferratan genom Monte Schiara. De flesta andra Alte Vie är svårare, t ex Alta Via 2 innehåller klätterpartier i grad II.


Alta Via 1 kan avslutas genom Val Vescovà, därpå buss till Belluno. Man kan också vända vid ex.vis Vazzoler och gå annan väg tillbaka, t ex Civettas östsida (om det inte är dimma). Mellan Seekofelhütte och Fanes finns utom den officiella leden en fin omarkerad väg som snuddar vid landsvägen mellan Toblach och Cortina, etc. 1989 utnyttjade jag även en mycket fin förlängning, från Seekofelhütte till Plätzwiese, och därifrån borde det gå att lägga in ännu en etapp, till Drei Zinnen, och sen vidare ned till Sexten.

Vid sidan av Östdolomierna finns f ö en trevlig gränsvandring, Karnischer Höhenweg, med fina utsikter mot Dolomiterna. Jag gick 1992 från Sexten till Sappada (man kan också börja på den österrikiska sidan, i Silian), sex dagar.
 
För dagsturer är en sån bok inte alls dum för dagstursförslag, Cicerone eller Kompass är snarlika förlag, vi har flera böcker från båda. Annars är det ganska enkelt att hitta turförslag även på nätet, och på turistinformationen i respektive by/samhälle. De flesta turerna ligger rätt fast, helt enkelt, så en bok åldras inte så farligt tycker jag vad gäller ledbeskrivningar i detta område.
Men det kan vara rätt schysst att ha en bok att hålla i hemma i soffan, inför nästa dags planering på plats, och i ryggsäcken på turen. Kompass förlag har bra "lösa" kartor också. Senare års kartor har varit i tåligare papper, ingen nackdel!

(Första gången i Val Gardena köpte vi bok och karta på plats, krävdes inte mer förberedelser än så. Men planerandet kan ju också vara en trevlig del för många! Tror vi har 6-7 sommarsemestrar där nu, så om vi INTE planerar är det där vi hamnar... för det är lika bra varje gång!)
 
Corvara blev det.

Hyrbil, är det något som man behöver tycker ni för att ta sig till olika utgångspunkter eller är det bra med kollektivtrafik i området?
 
Alltid haft bilen med när jag var i Dolomiterna, så ingen aning hur smidigt kollektivtrafiken är. Men ska man ta sig runt Sella för att komma till utgångspunkten för olika vandringar så tror jag bilen är det mest effektiva sättet. Sen är det faktiskt ett nöje i sig att köra bil på dessa fina serpentinvägar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rogera1 Alta via 1, Dolomiterna Trekking 7
LarsT Dolomiterna Trekking 2
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
biker44 Vandringar i Val di Fiemme och Val di Sassa, Dolomiterna Trekking 1
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Christian1 Dolomiterna gruppvandring..Prima Travel Trekking 7
Hultan Alta via 1 Dolomiterna Trekking 4
cristiancjb Vandringskängor för vandring i Dolomiterna Trekking 7
RosenbergAlexander Allmänt om Brunico - Dolomiterna Trekking 6
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
don Simon Fem dagar i Dolomiterna Trekking 6
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
johan01 via ferata i dolomiterna, var starta? Trekking 3
Urban W Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt? Trekking 2
ronpe661 Turföslag, Dolomiterna Trekking 3
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
hojman Campingar i Dolomiterna Trekking 1
marpa Vandring i Dolomiterna Trekking 2
wikman Löpning/klättring Dolomiterna Trekking 0
curt Kalla Rifugios i dolomiterna?? Trekking 8
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
callemilla Vandra i Dolomiterna Trekking 3
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
Hasse72 Dolomiterna Trekking 3
tennes79 Alta vías i Dolomiterna Trekking 4
jennyelven Vandring Dolomiterna Trekking 4
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
Lars H Alta via (Dolomiterna) numrering? Trekking 1
Lars H Behövs platsbokning i refugi i Dolomiterna? Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
77a Vandring i Dolomiterna Trekking 4
seglartjej Dolomiterna Trekking 26
firro Ledförslag Dolomiterna? Trekking 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...