Strövområde Östersund

Jag har börjat plugga en distansutbildning på mitt universitetet i Östersund och kommer att åka till Östersund några gånger om året 2 år framöver.
Undrar om där finns några trevliga strövområden som man kan passa på att besöka när man ändå är där?
 
Hallå!
Inte så långt från campus finns Rannåsens naturreservat kanske kan vara något!? på vintern finns även skidspår!

/Micke
 
Kommer du att ha tillgång till bil? I så fall vill jag tipsa om Andersön, någon mil från stan, som är en magisk plats. Även Bynäst på Frösön är fint.

Spikbodarna, på andra sidan E14 är också en fin plats med många fina stigar och skogsgläntor.

mvh

Anders
 
När jag vill leta efter möjligheter att knata runt i skogen runt en stad jag är obekant med brukar jag zooma in på hitta.se-kartan. Mycket stigar brukar indikera nåt slags strövområde (även om hitta.se-kartan förstås alltid är 100 procent aktuell)

Östersund ser lovande ut:

2028799472.jpg
 
Det finns gång/cykelväg ända från campusområdet rakt upp över E14 till Rannåsen/Torråsen
Rannåstjärnen (som är skyddsobjektet i reservatet) ligger strax nedanför E14 (syns på stenblocks karta)

Tysjöarna finns strax utanför Östersund, fågelskyddsområde och naturreservat kanske också kan vara intressant!
 
Verkar lovande

Tack för alla svar hittills.
Det verkar lovande hoppas bara jag får en stund över på sen eftermiddag kväll.
Jag har inte tillgång till bil utan kommer upp med tåg/flyg.
 
När jag vill leta efter möjligheter att knata runt i skogen runt en stad jag är obekant med brukar jag zooma in på hitta.se-kartan. Mycket stigar brukar indikera nåt slags strövområde (även om hitta.se-kartan förstås alltid är 100 procent aktuell)

Östersund ser lovande ut:

2028799472.jpg
Det där är nog mest skidspår så det kan vara väldigt blött bitvis där.
Annars rekommenderar jag tysjöarna eller andersön men det är kanske lite krångligt att ta sig dit utan bil.
 
Ösk-området har det mesta, inte bara skidspår. Mycket fina stigar för löpnng eller mtb.
Det och frösöberget är de mest stadsnära områdena, där finns lite av varje. Ta en tur dit så får du fin utsikt över stan och lite överblick.
Bynäset är en doldis, strigen runt halvön bjuder på en fantastisk utsikt över sjön och fjällen. Är ansett som säkert även om det oficiellt är avspärrat. Just nu pågår minröjning och det finns planer på att öppna upp delar av området för friluftsliv. Mitt på ön ska man inte va, gammalt bombmål med mycket skrot kvar i backen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
100826 Bockeboda strövområde, skåne. Naturområden 3
Staffan Andersson Östersund/Jämtland Naturområden 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...