Atlanten

Har själv haft drömmen i många år. Men kommer inte bli av denna eller nästa säsong heller :/

Känns som man får räkna med en vecka eller tre på gran canaria när man väl tagit sig dit. Lite för att vänta på vettigt väder och så lite tid för att göra i ordning båten efter allt man insett inte funkar 100% under resan dit. Så följer 3-4 veckor segling över och så vill man ju såklart uppleva lite av karibien när man väl tagit sig dit.

3-4 månader känns som en realistisk tidsplan - och det krävs rätt mycket att få loss den tiden när man har ett vanligt jobb, lån och sambo.

Visst är det ultimata att hitta likasinnande och verkligen ta sig över i egen båt i eget tempo. Men det är många grupperingar som splittras långt innan de kommer iväg. Brukar vara mycket hårt arbete och uppoffringar innan man ens lämnat sverige (göra i ordning båt etc). Därför säger jag att om du får chansen att gå över som "delivery crew" eller liknande, ta den! Tror det i ärlighetens namn är klart lättare att få till.
 
Har samma dröm.. Ut på de stora haven, länge, utan stress.
Faktiskt skulle jag kunna dra precis nu och vara borta ca 2-3 månader.
Men känner mig inte riktigt redo än, bara 2 säsonger med liten kölbåt bara, men lärt mig en del i alla fall, om kortare ensamseglatser, renovering, underhåll.
Färskt förarbevis å provskrivning kvar för kustskepparen..
Om jag inte väntar till jag är redo att göra det själv eller med någon enstaka vän skulle jag helst segla som crew i en hyfsat liten båt där man får hugga i mycket och lära sig om blåvattensegling av nån med mycket erfarenhet För framtida seglatser i egen båt.
 
Segla eller inte segla är frågan ;)

Hej har seglat runt lite 2012 & 13 över & runt Atlanten med en 45 f båt som finns i mina album här på utsidan.
Kort resumé,
1.Vi hade två man i besättningen,, detta är för lite !!
(12 timmar p dag med ert havererade & inte längre så automatiska styrsystem ;) ,
2.Vädret har "gått bananas" något alla seglare jag träffat under resan bekräftar, så ta alla sk: säkra rutter med en stor nypa salt.
3. Räkna enkelt med storm (avdrift) eller stiltje (diesel) & lita inte på Grib filer i mellanregistret ;).
(Vi gjorde tex: 2 st volter med flera inslagna fönster, rigg ,segel trasigt & alla mantågsstöttor, targa bågen & ratt piedestalen mm böjda. Hade vid dessa tillfällen båda två i Biskaya med 8-10 m brytande vågor = 19 -20m våg dal . Allt gick att lösa då vi hade bra förberedelser & goda Flåklyparn kunskaper )
4. Räkna med att ni ska underhålla & laga båt mer än att segla. Detta liv sliter på båtar på ett helt otroligt sätt, rep,rigg, styrsystem allt !! Exakt allt ,,detta oavsett om ni lämnar SE med en helt nyrenoverad båt. . Ha tid /budget & sura inte över att all utrustning ni köpt/köper är skit.
PS: Behåll original saker på gamla båtar, dessa är oftast bättre i längden.
5. Planera att göra annat på stoppen, dyk , löp upp i vulkaner, klättra mm äventyra runt lite på land liksom... dom flesta seglare super mest i hamn.
6. Räkna med att hamn avgifter mm är väldigt dyrt ca: 20-30 Euro p dag i vårt fall.
DVS: Ligg på redden med ett bra ankare istället där det går.
7. Njut av hela turen även hemresan & glöm inte att bli kompis med delfiner & hälsa artigt på alla valar :)
8. Glöm inte att detta antagligen är det coolaste ni gjort även om det blir mest kallt & blött. .


Vi seglade hem rakt över " triangeln" ;) via Bermudas, Azorerna, tröttnade sedan på att det blev kallare norrut ,,,vände då ner till Madeira & vidare till Porto Mogan där vi låg på redden utanför i 2 månader tog upp båten för helrenovering & lack i 6månader . Vidare mot Azorena & nonstopp till Varberg med en "rekord segling", sedan hem till STH med ett vrak igen :) .
Nu hänger jag i Norge under ett år, bor i en hytta & löper höga berg i väntan på mer & fler äventyr.
Ronney Kull
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.