Köpa begagnade grejer. Vad kolla?

Efter en semester har jag fått upp mitt dykintresse igen. Håller på och kollar upp begagnatmarknaden men är lite osäker på hur man vet att det är bra skick på grejerna, framför allt regulatorn och tuberna. Ofta har ju grejerna stått ett tag. Nån som har lite tips?
 
Flaska: Kontrollera om/när den är provtryckt. Om den inte är tryckt är det bra om man kan komma överens med säljaren att han ombesörjer det, eller går med på att låta köpet gå tillbaka om flaskan underkänns vid tryckningen. Har flaskan stått utan luft eller om säljaren fyllt mix i flaskan skulle jag säga att det är ett måste att visuellt inspektera flaskan invändigt för att se så det inte är rost i den. En visuell inspektion bör göras minst en gång om året, även om man har skött flaskan. Hittar man rost är det givetvis enklare att åtgärda ju tidigare man hittar det.

Regulator: Finns det inget kvitto på service inom det närmaste året skulle jag rekommendera en service. Kostar runt tusenlappen men det är inget att fundera över, det är ett livsuppehållande system vi snackar om. Förutom att kontrollera funktionen på land så är det ju en visuell inspektion även här, ser grejorna misshandlade ut så kanske man ska fundera både en och två gånger.
För dykning här i sverige så ser jag det som en självklarhet att regulatorn är frysskyddad. Allt under tio grader klassas som kallvattensdykning och då ska regulatorn vara frysskyddad.

När det gäller övrig utrustning är det som alltid annars när man köper något. Kontrollera skicket och funktionen och köp inget om det inte är felfritt, det är en ganska stor begagnatmarknad med låga priser vilket gör att du lugnt kan låta bli att köpa grejorna om du är tveksam.

/David
 
Undvik oservade saker. Det blir bara dyrt. Dessutom akta dig för sprickor i slangar och för saker som legat länge, det mesta blir sprött efter ett tag.
Om du skall köpa torrdräkt, kolla då så att muddarna inte är ruttna och att den e tät. Köp helt en ny eller nyare begagnad.
 
Begagnad torris

Tätningarna på en torrdräkt är inte dyrt att byta så är det bara så att de är torra är det inte hela världen. Kedjan däremot är en helt annan femma. Då det kostar ett antal tusenlappar att byta kedja så är det inget som direkt lockar. Det viktigaste är att dräkten och kedjan är tät och i god kondition och att dräkten passar. Passar inte dräkten spelar det ingen roll om den så är gratis, man bör inte dyka med dräkten ändå då det medför ett antal potentiella risker med en illasittande dräkt.

Slangar till ett regulatorpaket kostar runt tusenlappen så är priset rätt är ju inte slangarnas kondition helt avgörande, men det är självklart något man ska tänka på att inspektera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexandersson Enkel torrdräkt, vad leta och köpa? Dykning 5
t80u Köpa flaska Dykning 5
Micke85 köpa våtdräkt. Dykning 2
Fraggel Köpa våtdräkt Dykning 6
Köpa utrustning! ! ! Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.