Kan man ta CMAS* och sedan ta andra steget hos PADI?

Jag ska till tunisien och där har jag tänkt ta cmas* certifikat. Jag undrar om man kan ta PADI:s andra steg sen utan att man har PADI open water certifikat.
 
PADI och CMAS har ett crossover system, du kan som 1 stjärnig dykar göra en crossover till PADI när du kommer hem.
 
Som jomb_1 skrev så kan du "konvertera" till det ena eller det andra. Själv föredrar jag padi med tanke på det breda utbildnings systemet. Dock är min starka övertygelse den att cmac är bättre på de första två setegen. Slälv har jag pade OW-AOW-OXY-REC och en CMAS##. Det sistnämda för säkerhetstänkandet
 
Det är som tidigare nämts möjligt att hoppa mellan olika organisationer, de flesta instruktör vill göra dock att du skriver ett prov innan kursen så att han eller hon vet hur mycket du vet, och så kan de bli lite omskolning då PADI och CMAS skiljer sig lite.

Lycka till
Micke_J
 
Det är som tidigare nämts möjligt att hoppa mellan olika organisationer, de flesta instruktör vill göra dock att du skriver ett prov innan kursen så att han eller hon vet hur mycket du vet, och så kan de bli lite omskolning då PADI och CMAS skiljer sig lite.

Lycka till
Micke_J

det är inget den enskilda instruktören bestämmer, det finns klara övergångsregler hos samtliga organisationer..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.