Att lista de sju topparna

Om man skulle lista svårighetsgraden på de 7 summits. Hur skulle då den bli? Jag antar att kilis ligger först och everest sist om man börjar med den lättaste.
Men hur blir det där mellan?
 
Det kan nog vara olika för olika personer beroende på hur svårt man har med t.ex. kyla. Annars skulle jag väl säga att pyramiden och Elbrus ligger bra till på den lätta sidan medan Denali nog är näst svårast med Aconcagua som trolig trea.
Om Mt. Svårstavat i Australien ska vara med så hamnar nog den rätt långt ner i svårighetsgrad. :)
 
hm, om man inte har ett uns problem med acklimatiseringen blir det nog inte så blodigt med normalvägen på aconcagua. (förutsätter normalvägar här) skulle tro att man har mer problem med pyramiden i så fall. ( o just nu är den ju riktigt lurig då man inte ens kan komma till insteget, pga förbud.
 
Ok. På kilis är det alltså inga problem att gå med gympaskor upp till Kibo hut. Därefter är det bra med kängor. Men rep och stegjärn kommer inte på tal om kilis. Hur är det med de andra bergen? Finns det någon till summit som man kan vandra uppför utan att använda rep och ha bredare glaciärkunskap?
 
Hej,

Jag skulle gradera dom Sju topparna sa har,

Antartica(vinston)
Everest
Denali
Carstensz
Aconcagua
Elburs
Kilimanjaro

Everest PGA höjden, antartica pga klimat, inga skydd, inga räddning etc. Carstensz är klättringen pü hög höjd som är svarigheten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keras2006 "Sju berg på sju månader" - TV Expeditioner 2
robert.karlstrom.77 13 högsta topparna i Sverige 2017 Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.