Ladda videokamera?

Hej!

Tänkte höra med er om ni har några bra tips på hur man kan ladda sin videokamera under en längre tur. solcelller? Laddaren jag har behöver 220V, vilket kan vara ett problem...
 
Börja med att byta laddare. Det flesta laddare som säljs är ju gjorda för användning i hemmet, där är det vanlig nätspänning som är det som oftast finns.

Det torde finnas laddare som går på 12 V i alla fall (finns i alla fall till de flesta mobiltelefoner, som även de normalt levereras med en laddare som går på nätspänning).

Sen är problemet ofta att en solcellspanel som ger tillräcklig ström för att kunna ladda "live" (d.v.s. koppla laddaren till panelen och ladda) blir väldigt stor.

Det bästa är antagligen att göra en kalkyl med hur många Wh man behöva i genomsnitt på ett dygn, och sen använda nån form av enklare batterier som "buffert". Denna buffert laddar man då "hela tiden" och när det blir dags att ladda kameran så laddar man den från bufferten.

Tyvärr så tror jag att en kamera drar för mycket ström ändå, det blir nog inte praktiskt genomförbart att hålla den laddad enbart med solenergi.
 
DC laddning

Jag gjorde misstaget att köpa en digitalkamera med bara AC ingång till laddaren. Visserligen 100-240 V och 50-60 Hz med det hjälper inte. Har funderat på att dissekera laddaren, men för några veckor ”hittade” jag en laddare på Kjell & Co http://www.kjell.com artikelnummer 44-600 (har ej köpt laddaren då jag nu funderar på en ny digitalkamera).

Använd sedan sökfunktionen här på Utsidan och fotosidan http://www.fotosidan.se
sök på solceller

Per Brune
 
Hur lång tid rör det sig om? Jag har två av Canons största batterier och ett litet backupbatteri och det räcker förvånansvärt länge. Längsta tiden jag inte kunnat ladda är iofs inte mer än en vecka, men då behövdes inte mer än det ena batteriet om jag minns rätt.

De flesta laddare tar både 110V och 220V... men det kanske inte hjälper i ditt fall?
 
Jo, tiden det rör sig om är förtillfället ca 7 dagar, men jag planerar längre turer framöver och behöver ha lite råd inför det. Dvs, när batterierna inte räcker. Kanske kan ha med fler stycken uppladdade batterier? Känns dock lite onödigt om det går att ladda upp dem istället.
 
Beroende på batterityp så är det antagligen oftast lättare att ha med sig extra batterier.

Men om batterierna har hög självurladdning så blir det snabbt meningslöst. Eller om batterierna väger väldigt mycket.

Men idag har väl de flesta kameror LiION-batterier och de är ju lätta och har låg självurladdning.

Annars kan det ju vara ide att köra med extern batteripack med vanliga litiumbatterier. Eller möjligen zink-luft-batterier. Fast det blir antagligen dyrt. Men å andra sidan så lär en solpanel kosta rätt bra också.
 
Ta av batteriet

Hur mycket filmning du får ut ur dna LiIon-Ackar varierar. Vid kallt väder så minskar filmtiden mycket. Undvik att förvara kameran med batteriet monterat laddningen försvinner betydlgit snabbare då. Riktiga expeditioner har förmodligen med elverk eller liknande.

Någon som vet videokameror som kan försörjas med vanliga alkaliska batterier?

Thure
 
nermander; sa:
Annars kan det ju vara ide att köra med extern batteripack med vanliga litiumbatterier. Eller möjligen zink-luft-batterier. Fast det blir antagligen dyrt. Men å andra sidan så lär en solpanel kosta rätt bra också.

Eller kanske Li-Polymer batterier.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.