Blir jag för tung???

Hej!


Hur mycket bly behöver jag för att dyka med följande flaskor med våtdräkt:


A. 10L 300 bar, väger ca 15,5 kg
B. 8L 300 bar
C. 12L 200 bar


Flera ytterligare faktorer spelar stor roll, men jag är intresserad av förhållandet mellan flaskorna. Alltid skönt att slippa extra bly...


Är flaska "A" så tung att jag sjunker även utan bly? Den kanske är mer lämpad för torrdräkt?


Tacksam för svar!


Jörgen
 
Tung ???

Svårt att säga rakt ut, jag själv har mixtrat en del med mina vikter och dyker med semidry dräkt och en 300bar 10 lites flaska (jag väger ca 92 kg) och idagsläget har jag 11 kg.


Ett tips för att testa är att du när dyket är avslutat (alltså tom flaska) skall du när du släpper ut all luft i västen ligga pricis i vattenbrynet och flyta.


Lycka till


Bo
 

j.osc@telia.com (Jörgen)

Gäst
Tung2

Bara att testa sig fram,använder själv 8 kg med torrdräkt och 6 kg med semidräkten.Finns ju inga generella vikter att gå efter....alla är vi ju olika till kropp och sinne...som tur är ;-)
 
Omöjligt att säga

Håller med föregående.
Det finns inga generella regler, utan man måste prova sig fram.
Inte ens om man har samma kroppsvikt och längd kan man säga generellt hur mycket vikt man ska ha i bältet.

Det man kan säga, dock, är att nybörjare behöver mer vikt än en erfaren.
Ofta behöver man mer bly i början av säsongen (om man inte dyker året runt, med det tvivlar jag på att man gör i en Semidry).

Själv använder jag 8kg (väger 75kg) till semidry. Tycker att det känns bra.

Jag har varit med och divemastrat på tillräckligt många grundkurser för att se att det är bättre att vara lite tung i början. (Det är lättare att hitta neutralläge och inte flärpa upp och ner som en kork).

Men som sagt, bara genom att dyka mycket hittar man rätt vikt.

/pierre
PADI Divemaster
 
vikt

Hej

Som du förhoppningsvis lärde dig i din dykutbildning beror din sjunkkraft på din volym kontra din vikt (Archimedes princip).

Vad som är intressant att veta för dina flaskor är att 10l och 8l 300 väger 4k i vattnet när du har 50 bar medans 12l 200 är neutral. Dvs du behöver 4 kg mer på viktbältet om du väljet 200 bars flaskan.

mvh/Jörgen
 
10 liter 300 bar

Med 10 liter 300 bar behöver du inga vikter om du har en tunnare våtdräkt. Men det fungerat att använda detta med våtdräkt.
Kan vara intressant att tänka på att flaskan är ca 2 kg lättare efter dyket.
 
Alltid dumpbar vikt !

Kommentar till inlägget om att du slipper bly...
Du bör alltid ha ett par kilo vikt på dig som du kan dumpa i NÖDLÄGE. Eftersom du oftast är neutral, eller något tyngre, får du gott om positiv flytkraft om du dumpar ett par kilo.
 
Kompensera...

Hej!
Enligt en tabell i "Dykencyklopedin" så har flaskorna följande vikt i vatten TOMMA:

10/300 - 4 kg
8/300 - 3,5 kg
12/200 - 1,2 kg
Har du alltså provat fram rätt avvägning med en kan du lätt kompensera för ett flaskbyte.

Och glöm inte att om du provat din avvägning i sötvatten så får du lägga på lite till i saltvatten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.