Spelar ingen roll?!

  • Trådstartare telemarkguden@hotmail.com (Markus)
  • Start datum

telemarkguden@hotmail.com (Markus)

Gäst
Kan bara delvis instämma i föregående meddeladen... Visst spelar det roll vilket system man väljer.
De har olika spridnig över världen, utbildnigen är skiljer sig åt osv.
Jag vill inte klanka ner på något system men de gånger jag dykt tillsammans med PADI dykare utbildade i utlandet (solsemester) har jag upplevt saker jag inte vill uppleva igen... Detta kan givetvis bero på dykskolan och inte systemet... Sedan är det även pengaaspekten PADI=Put Another Dollar In. Detta stämmer faktiskt... PADI är en vinstdrivande organisation så har man tänkt sig att advancera uppåt kan detta enligt utsago vara tämligen dyrt. Det är givetvis inte gratis inom CMAS men skillnaden finns där.
Å andra sidan finns PADI överallt till skillnad mot CMAS som är mindre spritt.
Vilket system jag tillhör? Ja det kan man nog lista ut.... En CMAS**-dykare är jag. Vilken skola? Lumpen ...


///Markus
 

jimmy.carlsson@home.se (Jimmy)

Gäst
Untitled

Tjena! Jag läste ditt inlägg och jag vill kommentera ett inlägg om att "solsemesters" dykare är sämre än svenskcertifierade. Jag är själv en nyutexaminerad AOW dykare (PADI) som har tagit mitt cert utomlands. Och jag vill säga att det rent jävla skitsnack att "vi" som tagit cert utomlands är sämre än svenskutbildade dykare. Jag tog mitt cert på en 5-stjärnig skola med jävligt duktiga instruktörer som var svenska, och inte en enda gång kände jag mig osäker eller nervös. Visst. Det finns skolor utomlands som bara är intresserade av att tjäna en snabb krona (peso i mitt fall), men det finns det å andra sidan här hemma också. den gemensamma åsikten verkar vara att "äh, är det så billigt att ta cert så MÅSTE det vara skräp". Varför måste det vara det? Ni som tycker detta måste ju ändå fatta att priset är baserat på det landets valuta och värde och har inte med skolans kvalitet att göra? Dyrt är inte alltid bättre. Nä, släpp era förutfattade meningar om utbildningarna utomlands och se till personen ifråga istället.


//Jimmy
 

kaoset@hotmail.com (Karin O)

Gäst
Egen erfarenhet...

På vistelsen i Thailand förra våren besökte jag ett sk PADI fem stjärnigt svenskt dykcenter. Med min första dyktur med centret följde en kinesisk ganska ung tjej med på turen för att göra sitt uppdyk till att få OW-cert.


Under färden skulle en av de svenska instruktörerna hålla ett muntligt (eftersom hon var för dålig på engelska) förhör för att se att hon kunde sin teori. Engelskan var som sagt av den sämre sorten, och eftersom den var det så la instruktören orden i munnen på henne och hjälpte henne att få rätt svar.


Självklart klarade hon ju teorin och dyket (som jag inte tycker var direkt av det svårare slaget, med 30 m sikt och 30 gradigt vatten etc). Så hon fick sitt cert.


Med detta vill jag bara säga att jag skulle inte vilja vara med vid något dyk som hon kommer att göra. Oprofersionellt och hafsigt av dykcentrat. Jag anser att man får en gedignare och mer innehållsrik utbildning i Sverige, och med min erfarenhet med CMAS.


MVH Karin
 
Miljöskillnad

Den stora skillnaden mellan att ta cert utomlands eller i sverige är klimatet, sikt, kyla m.m. spelar stor roll, en dykare som tagit cert i Sverige är van vid betydligt jobbigare dykning än de som tar "semesterkort".
 
Soldykare ?

Markus,
Finns inga belagg för det du säger. Detta med soldykare är en myt som CMAS gärna underhåller.

Det finns inga statistiska belägg som ger dig rätt heller. Det dör lika mycket dykare från alla system, och du hittar inte i statistiken över åren i Svedala att det skulle dött fler Padi eller solskensdykare än CMAS. Det är jämt spritt.

I puerto galera I philippinerna där jag började dyka för 6 år sedan dyks det nog lika mycke (i antal dyk) som i hela sverige under ett år. Det har varit 2 !! dykrelaterade döds fall under de senaste 12 åren. Men så är alla dyk guidade av en DM.

Jag är inte instruktör men Divemaster i Padi och Tech supervisor i IANTD. Jag har guidad ett otal rekreations och Tekniska dyk.

Kvaliteten skiljer sig inte mellan utbildnings systemen utan mellan regioner.
-Japaner , koreaner och taivaneeser har av någon outgrundlig anledning alltid fått sämre utbildning.
-Skandinaver är i regel bra utbildade.
-en amerikansk NAUI dykare är i regel jätteduktig men en japansk dito i regel en sopa.

Jag kan dra massor av exempel, men för att göra det kort så är det den enkilde dykaren som är den viktigaste delen i ett dyksystem.

Utbildningarna är i regel ganska lika. Man lär sig samma saker. Efter att ha assisterat ett 40 tal certifieringar så ser jag inte vitsen med att det ska ta en hel vinter att lära sig det man kan lära sig på en vecka.

Att man tagit sitt cert i sverige är inte heller någon garanti för kvalitet. Jag tror inte man kan mer om "miljön" när man gjort hela sin utbildning i bassängen under vintern och så har man några snabba utedyk med torrdräkt för första gången innan man får certet i handen.

Det viktigaste är vad man som dykare gör av sitt nytagna cert och att man fortsätter att utbilda sig genom att dyka med mer erfarna samt med kurser. utbildning får man, erfarenhet bygger man.

PADI systemet är mera kommersiellt och det finns faror i detta. Karin har visat ett exempelpå detta. Det finns flera. Att dyka i klubb verksamhet som CMAS innebär att man kan ha mer koll på varandra samt att det är lättare att hitta dykkamrater. Jag är själv med i en CMAS klubb som inte diskrimenerar mot andra Utb system utan har fattat att det är små skillnader.

Den stora faran jag ser med PADI nu är att de ska ge sig på "Teknisk Dykning" Det går defenitivt inte ihop med kommersiella intressen. men det är en annan diskussion...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Utemanaren Östersjöns algblomning ingen fara för Västerhavet Dykning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...