Kampen om laponia har börjat...

demonstrera är bra, däremot finns fortfarande en efterfrågan på metaller. Det är något vi själva skapar. Kina och andra länder har länge stått för vår konsumentfrossa, dax att på hemmaplan se hur jävligt alla andra länder har det.

Trist, men onekligen framtiden.
 
Kämpa på!

Det är härligt att höra hur ni står upp för såväl samernas rättigheter som miljön och naturen. Denna miljörörelse som nu formas, först genom ojnare och nu i Kallak, kommer att betyda otroligt mycket för hur miljöarbetet kommer att fortleda i Sverige. Det är vi som genomför förändringar, inte några fubickar till politiker. Gällande polisen så är deras roll endast att försvara den rådande ordningen, de går kapitalisternas ärende. Kämpa vidare! Ge aldrig upp!

Jämför t ex med Husby upploppet, nu senast. De fick ut sina frustration i media över hela världen, men knappast något positivt. Många andra länder undrar varför inte militären kommer in och föser ut kravallerna.

Var tusan har du sett detta? Om du hade studerat hur media fungerar så hade även du insett att media från utlandet ofta rapporterar betydligt mer fokuserat än det egna landets media. I fallet Husby innebar det att svensk media skrek om huliganer och att militären borde sättas in, medan media från andra länder försöker hitta anledningar till upploppen. Det är ingen slump att upplopp sker där de faktiskt sker.
 
Men sanningen är ju att ett företag fått alla tillstånd och exakt allt som krävs för att provbryta/starta en gruva i Kallak. Rätta mig gärna om jag har fel.
I en demokrati får folk protestera, helt klart, tycker ni inte om gruvan ska ni få skrika/säga/skriva det.
Men att hindra laglig verksamhet genom att hota med självmord, i viss mån sabotage (vet dock inte vem som står bakom det) ochså vidare, det är inte heller okej.

Att folk står bredvid maskinerna och skriker med skyltar osv, det är fullt normalt. Men att blockera vägen och ta sig in på avspärrade områden, då har jag svårt med sympati. Hade vi inte varit en demokrati hade de flesta aktivister blivit skjutna, det vi mycket väl.

Är man sedan förbannad att ett utländsk företag kommer hit, gå till politikerna och protestera. Företag som sådant har inte gjort något fel, så varför vill aktivisterna skada dem? De är människor med familjer som alla andra, de vill bara tjäna pengar för att klara sig.

Gruvan vara eller icke vara, det är en hel annan sak. Jokkmokk är faktiskt landets fattigaste kommun så ett företag med potential att anställa ett par hundra människor, är inte helt av ondo tycker jag.
Väl skrivet!

Endast med sakliga argument och lugna metoder kan kampen vinnas. Genom att bete sig ociviliserat vinner man aldrig sympatier. Jämför med om ens barn skriker efter godis i kassan eller frågar snällt om den får köpa en tablettask för att spara till lördag.
Varje år på marknaden i jokkmokk sedan 2007 har jag sett en gruppering stå och skrika (läs: störa) om exploateringsplanerna. De uppträdde på ett sätt som gjorde att man hellre gick därifrån än ids att lyssna på dem. I dag till vilken nytta? De skötte inte vägen till deras mål. Det räcker ju ff att hitta någon ovanlig flora i området för att det skall ta 10 år till innan arbetena börjar.
Det man inte har i huvudet får man ha i...

Ett sista råd till alla som är med. Det är jobbigare än man tror att bli misshandlad av tex polis (säkert även för polisen att misshandla). Jag blev misshandlad av polis i Belgien 2003 och rädslam för uniformen satt kvar i kroppen under några år.
inspirerande tips för att kunna hålla sig i gråzonen... Ironi. Anarkistenskokbok finns ju också för den som vill fördjupa sig inom ämnet.... Slut ironi.
Min bestämda uppfattning är att man inte blir misshandlad av polis om man inte har gjort något straffbart eller är motsträvig.


De som sitter gömda på området...

...
Sprängningarna utfördes trotts att folk satt i träden... Det är absolut inte okej!
Gömmer man sig inom avlyst område för sprängning belönas man tillslut med "Darwin award" i guld.

Detta är som värrsa sämsta västernfilmen...bara det att det finns ingen hjälte som kommer och räddar... Det finns bara en polis som går i det utländska gruvbolagets namn.
Deras uppgift är att upprätthålla lag och ordning. Vi lever trots allt i en civiliserad rättsstat.


Just av denna anledning måste vi vara många människor där ute. Vi behöver hjälp innan nått går riktigt dåligt... Civila mobbar är mig veterligen inte tillåtna enligt svensk lag. Att polisen godkänner detta är sanslöst!
Det där med medborgargarde e d verkar ju stört, även om det låter något osannolikt. Så skall det ju inte få gå till! Vore fint men en annan första hands uppgiftslämnare som inte är lika färgad av den ena sidan.

För övrigt tycker jag lika mycket som du och de andra att det är fel med ett utländsktföretag som skor sig på våra naturtillgångar. Någon form av återställande måste väl ingå i åtagandet, det kan ju öppna för en rikare mångfald av växter och djur på platsen.
Arbetstillfällen skapas och orten får nytt liv det måste ses som positivt för alla även för de tillresta aktivisterna. Ge saker och ting en chans.


...än vår ursprungsbefolkning...
OT: där jag bor (i Sverige) är inte samer nån ursprungsbefolkning...
 
Det är vi som genomför förändringar, inte några fubickar till politiker. Gällande polisen så är deras roll endast att försvara den rådande ordningen, de går kapitalisternas ärende. Kämpa vidare! Ge aldrig upp!
har du många lyckade exempel av "gatans lag" genom historien?
I fallet Husby innebar det att svensk media skrek om huliganer och att militären borde sättas in,
Har du drömt? De enda som ville ha militär på gatorna var ju SDU.
 
Största problemet är väl att det är ett utlänskt bolag? Ifall det blir problem så lär dom gå i konkurs lämna landet och lämna all skit åt kommunen!
 
* Min bestämda uppfattning är att man inte blir misshandlad av polis om man inte har gjort något straffbart eller är motsträvig.


För övrigt tycker jag lika mycket som du och de andra att det är fel med ett utländsktföretag som skor sig på våra naturtillgångar. Någon form av återställande måste väl ingå i åtagandet, det kan ju öppna för en rikare mångfald av växter och djur på platsen.
Arbetstillfällen skapas och orten får nytt liv det måste ses som positivt för alla även för de tillresta aktivisterna. Ge saker och ting en chans.


*OT: där jag bor (i Sverige) är inte samer nån ursprungsbefolkning...

*Lugn nu, du kan väl inte på allvar mena att polisen ska bruka våld om någon har gjort något straffbart? Det är inte polisens jobb att straffa folk, våld är en sista utväg för att säkerställa att en domstol kan utmäta straff.

Håller med om att det är viktigt för en rättsstat att ha polis som kan ingripa och spöa upp folk om man beteer sig motsträvigt....

*Ja, ett zoo har också väldigt rik mångfald av djur, men personligen föredrar jag den riktiga naturen och den kan man inte bygga tillbaka.

*Jasså, för riksdagen i landet där du bor anser att Samer är en ursprungsbefolkning. Eller menar du att de är ursprungsbefolkning i Sápmi och inte i Sverige? Om du anser att det är ett annat land så kan du väl inte acceptera att ett annat lands polis agerar på deras mark?

"Samerna har således en lång sammanhängande historisk anknytning till de områden där de bedrivit sin näring och utvecklat sin kultur som går tillbaka till tiden före nationalstatens bildande. Samerna uppfyller därmed kriterierna för ett urfolk. Detta har även bekräftats av riksdagen som år 1977 uttalade att samerna är ett urfolk som har folkrättsliga krav på en kulturell särbehandling i Sverige. (prop 1976/77:80, bet 1976/77:KrU43).

Samerna är också en nationell minoritet i Sverige för vilka särskilda regler gäller beträffande språk och kultur"
http://www.government.se/sb/d/4366
 
Senast ändrad:
tycker inte om gruvor när dom gör sån stor skada i naturen lika så vattenkraftsdammar.
och är det ett utländsk bolag så hur mycket skit kommer dom lämna kvar?
ta man och bryter malm på en plats i en kommun så tycker jag att vinster typ 30% av årsinkomsten av ett bolag ska hamna hos den kommun dom gräver hos.
visst är det bra med arbeten men ska naturen vara ett sätt att söka vinster då kommer vi inte ha kvar någon natur alls utan ett mer likt månen.
 
Ni som menar att aktivism inte behövs och baseras på olagligheter bör fundera ett varv till.

Dagens lagar är inte perfekta. Lagstiftningen är ett resultat av gårdagens behov av regler och normer. Den behöver konstant omprövas därför att nya behov uppstår. Aktivisterna gör samhället en stor tjänst genom att katalysera sådan omprövning.

Paradexemplet är Rosa Parks och hennes bussprotest. Det som 7S mfl menar att hon borde tagits av polisen därför att det hon gjorde var olagligt.

Allteftersom komplexiteten i samhället ökar kommer målkonflikter allt oftare upp. T.ex. gruvnäring vs renskötsel. Även inom samma politikområden uppstår brukarkonflikter, t.ex. mellan havskräfttrålar och kräftburfiskare. Som samhälle blir vi inte bättre på att avväga konflikter.

Avvägningar mellan privata intressen och allmänna intressen blir särskilt problematiska (se den sk "diskussionen" här om markägande vs naturvård).

Jag tar av mig hatten och bugar i respekt för aktivisterna!
 
Ni som menar att aktivism inte behövs och baseras på olagligheter bör fundera ett varv till.

Dagens lagar är inte perfekta. Lagstiftningen är ett resultat av gårdagens behov av regler och normer. Den behöver konstant omprövas därför att nya behov uppstår. Aktivisterna gör samhället en stor tjänst genom att katalysera sådan omprövning.

Paradexemplet är Rosa Parks och hennes bussprotest. Det som 7S mfl menar att hon borde tagits av polisen därför att det hon gjorde var olagligt.

Allteftersom komplexiteten i samhället ökar kommer målkonflikter allt oftare upp. T.ex. gruvnäring vs renskötsel. Även inom samma politikområden uppstår brukarkonflikter, t.ex. mellan havskräfttrålar och kräftburfiskare. Som samhälle blir vi inte bättre på att avväga konflikter.

Avvägningar mellan privata intressen och allmänna intressen blir särskilt problematiska (se den sk "diskussionen" här om markägande vs naturvård).

Jag tar av mig hatten och bugar i respekt för aktivisterna!

Rosa Parks var inte den första som protesterade och blev arresterad, hon var bara politiskt gångbar nog för att få lokalbefolkningen att sluta upp i en bojkott som slog hårt på skatteintäkterna i regionen och gjorde lokaltrafiken olönsam.

Om demonstranterna har kämpat för det här sedan gruvbolaget fick sitt första tillstånd 2006 så kan inte stödet varken i regionen eller nationellt vara speciellt stort. För jag förutsätter att demonstranterna arbetat politiskt på andra sätt än att sitta i träd i sju år?

Om de har en strategi för hur de ska nå ut med deras politiska budskap så är de väldigt dåliga på att kommunicera den. Jag läser gärna väl genomtänkta politiska program men jag har lågt tålamod för människor som tror att demokrati betyder att skrika högst.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...