ystad - simris

Jag ska snart bege mig ut på denna 6 mila tur..

Någon som har synpunkpter om sträckan eller tips om vad som måste kollas in förutom ale stenar.?

Kanske till och med någon som vill hänga med?? short notice jag vet... jag sticker imorgon
 
Ja om skåneleden går längs stranden blir det så, har aldrig gått sträckan så det blir vad det blir.

Jag funderade på att ta med spö och drag eftersom jag är sportfiskare och älskar att fiska men risken då är att jag kommer fastna och bara stå och fiska. hade det varit en överlevnadstrip så fine, men nu har jag käk med mig för varje måltid så fisket får jag hoppa över.
 
Ja leden går ju längs kusten så det kan ju bli många tillfälle för bad.

Sevärdheter som ligger i hyffsad anslutning är väl just Ales stenar, Sandhammarens fyrtorn., Gislövs hammar.

Och förvirra dej inte in på Kabusa skjutfält på dagtid denna veckan...
 
okej, hemma igen... långt tidigare än beräknat...

Jag var tvungen att ge upp redan vid Kåseberga, alltså efter 19km vandring från Ystad. Anledningen till detta är enorma blåsor på både trampdyna och häl som spruckit. Jag fattar inte hur jag kan ha så känsliga fötter...

Alltså, jag kan gå en hel dag i ett par lacoste skor utan problem, men så fort jag sätter på mig en känga så blir det ett helvete. Iofs så var dessa kängorna ett par tre år gamla, väl ingångna och på insidan var hälen sliten, innersulorna var däremot hela, men tydligen så har gummit under innersulan komprimerats med åren....

Jag är däremot stolt att jag klarade 18km första dagen med den onödigt tunga packning som jag hade. Men jag somnade irriterad, frustrerad och öm den kvällen.

Om jag ska identifiera mina misstag så är de:
  1. leden, jag kommer aldrig att gå den sträckan igen, förklaring följer
  2. packningen, alldeles för tungt, förklaring följer
  3. kängorna
  4. dumma beslut att pressa 18 km, hade satt som mål att stanna innan kabusa och slå läger där.

Österleden från ystad till kabusa är helt okej, underbar miljö med strand och skog och underbara kullar, menar inte geografiska kullar utan det var fint väder och flickorna solade. Men från Kabusa till Kåseberga var det landsväg som gällde, dock på cykelbana fram till Hammar, där tar cykelbanan slut och man måste gå på vägen och dela denna med tung trafik i form av dundrande lastbilar samt respektlösa bilister som tvingar ut en i diket trots att de inte har mötande trafik. Detta var absolut inte min miljö, jag trivs bäst i skogen. Jag kunde inte gå genom Kabusa på grund av försvaret hade övningar på fältet precis som Svensboda sa.

Packningen, jag hade packat ner ALLT som jag ansåg att jag skulle behöva, men insåg snart att det var för mycket/tungt 25 kilo (fråga mig inte vad jag tänkte på), det är en sträcka där man kan proviantera efter en mils vandring, jag har inte behövt bära 4 dagsförpackningar av försvarets RFM. Jag hade ej heller behöver bära med mig 4 liter vatten, redan här har jag 6-7 kilo för mycket. Jag brukar packa ner ett par tjocka fleecebyxor som jag brukar ha när det är riktigt kyligt, dessa hade jag kunnat lämna hemma, likså mina långbyxor, jag klarade mig med ett par microfleece byxor och långa shorts. där hade jag sparat 1 kilo till. Jag är kluven när det gäller min poncho, att ha eller inte... men jag hade sparat 1 kilo om jag skippat den. Spaden? jag har en sådan fällbar militär tjohosan spade som väger cirka 1 kilo, den vill jag nog ha med mig för skit ska grävas ner och inte lämnas i högar.

Vatten måste man ha men 4 liter? med tanke på hur ofta jag kunnat fylla på så hade det räckt med 2 liter. RFM? det ligger en en del onödiga saker med i RFM som man kan skippa, nästa gång kommer jag nog bara bära med mig själv maten och inte de andra sakerna.

Jag ser denna avbrutna tur både som ett nederlag och en läxa.. Jag lärde mig en hel del från detta och kommer fortsätta att lära mig... Nästa sak jag måste göra innan jag beger mig ut igen är att fixa ett par skor som mina fötter gillar, jag tar gärna emot tips. Det lutar åt gymnastik/jogging skor.




Jaha, detta var min "avhandling" om denna turen... Inte världens mest lyckade tur men det måste skrivas lite om de misslyckade också, världen är inte perfekt.
 
Alltid kul att få en slutrapport, tack för att du delar med dig!
Se det såhär: nu kan du utifrån helt egna erfarenheter börja fundera på utrustning och skadeförebyggande, vad som passar just dig! Efteråt kan man ju skratta åt en del onödiga/tunga saker man släpat på, tänk igenom ordentligt och förbättra efterhand.

God nästa tur!
 
Ja trivs du bäst i skogen så är ju denna sträcka av Skåneleden inte helt rätt för dej. Tyvärr är ju Skåneleden ibland placerad på väg, lite grusväg då och då är ju ok men landsväg känns inte helt rätt för en vandringsled
Kängor kan man nog lämna hemma om man inte är väldigt van vid sina kängor men det finns ingen svår terräng där dom behövs, joggingskor duger för sand och några kullar.

Att släpa en fätspade verkar ju lite överkurs, en enkel liten planteringassapde är inte så tung eller dyr om man inte vill köpa iPood.
Att släpa med sig så mycket mat på en sträcka där det finns är ju också lite illa om man vill bära lätt. Mat finns i Kåseberga, Löderup, Mälarhusen, Skillinge, Brantevik...om man har budget och lust.
 
Just nu haltar jag omkring här hemma och svär lite för mig själv... Kängorna är kasserade och snart bortglömda, enda anledningen att jag hållt de kvar så länge var att de fortfarande var snygga och de kostade ju skjortan när man köpte dem för 3 år sen. Men till och med jag inser nu att skor som förstör fötterna på en.

Om man ska gå sträckan igen så räcker det att man bär på förläggningsutrustning, mat och dricka kan man fixa på vägen. Med det i tanke hade man klarat sig undan med en packning på 5 kilo + vikten i ryggsäcken... alltså 7-8 kilo totalt?

En sak som retade mig lite på denna turen var att jag normalt sover i hängmatta under en tarp, men eftersom det var så ont om skog på denna sträckan vilket jag borde kunnat räkna ut när jag kollade på flygfoton över sträckan, men det fanns en del partier med skog och dessa var mitt mål, men de flesta låg inne på inhägnat område så det sket sig. Istället fick jag nu sova på marken, något som jag verkligen försöker undvika, marken är hård.. :( Men jag hade förberett mig med ett sätt att sätta upp min tarp med hjälp av vandringsstavarna och sov under den, det var faktiskt helt okej och fungerade ypperligt.

Det där med spaden ska jag verkligen fundera på, du har ju helt rätt i det du skriver, varför släpa på ett trenchtool när det räcker med en liten planteringsspade?

Jag har aldrig sett mig som en gramjägare innan, men nu är det nog dags att iallafall bli lite mer medveten om grammen.
 
För många år sedan drog jag också en smärtsam erfarenhet som i sin tur har inneburit att jag blivit lättpackare.
Jag och en kompis skulle dra ut på en 30km vandring med en övernattning.
Nu visste vi i och för sig att det skulle bli kallt på natten (omkring 0 grader) vilket gjorde att man tog i lite i överkant när det gäller kläder.
I efterhand har jag kommit fram till att ryggsäcken vägde ungefär 25kg!!! För EN övernattning.

Eftersom sträckan blev något strapats-artad så drog jag många erfarenheter men mha dessa erfarenheter plus många andra så har jag numera en ryggsäck som väger 14kg... för 10dagar under samma förhållanden som vi var ute under.

Tyvärr är det bara ens egna erfarenheter som hjälper en mot en lättare packning och då oftast också dom dåliga.

Men precis som du redan har gjort så kan du nu titta på din packning med lite mer kritiska ögon och se vad du egentligen behöver. Fortsätt så, så kommer du snart ha en avsevärt mycket lättare packning som uppfyller alla dina krav.

Men den där fältspaden kan du definitivt lämna hemma. Det finns planteringsspadar i nylon som bara väger 50g och dessutom finns det gott om pinnar i skogen som man kan gräva med och dom väger ingenting (om du nu inte skall bära med den) ;)

//Peter (som idag bär ca 8 kg på ryggen för en övernattning)
 
Ja hoppades ju att det skulle pratas om halmhattar, per-albin linjen, rökt fisk och krukmakerier, ja sånt vi håller på med här nere i det sydöstra hörnet. Skoskav och lätta ryggsäckar tror jag att jag har läst om i fler trådar..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Söderqvist ystad-simrisamn, eller egentligen, blir lördagen behaglig? ;) Skåne 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...