Is i Skåne?

Hej!

I Stockholm är isarna helt fenomenalt fina och jag har än en gång blivit besatt av långfärdsskridskor. Men, jag kan ju inte hänga i 08-land för evigt utan måste snart pallra mig ner till Skåne och frågan är....

...ska skridskorna få följa med ner? Ligger nån is i Lundatrakterna? Tror ni nån is kommer lägga sig i....? Eller skrattar ni så att ni får magknip åt mig nu? (och om det ligger is, finns det nån som vill åka med mig?)

/Louise
 
Kan tipsa om jättefin is på dammarna vid Järavallen utanför Hofterup (E6:an, avfarten efter Center Syd kör höger & sväng höger mot brukshundsklubben), & slår vad om att det é fin åkbar is på Arriesjön oxå (kör 101:an fr Malmö mot Anderslöv, vid macken i Arrie sväng vänster & sen ser du sjön fr vägen).

Arriesjön ligger ca milen fr Malmö, dammarna vid Järavallen ligger ca 3 mil fr nämnda stad, 2 mil från Lund.

God tur!
I-a
 
Nu var det ett tag sedan men vi som bor i NV skåne kan gott ta en runda på Västersjön utanför Hjärnarp när isen lägger sig igen. Man kan ju hoppas.
Jag var där iofs helt ensam men med en is likt en svart spegel inbjöd till en fin runda.

Av och påstigning vid badplatsen var verkligen kanon.

Hör av er om ni ska åka en runda nästa gång det blir minus...vi hörs om 2-3 år.
 
Igår var jag uppe och kollade till Västersjön.
Sjön täcks av ett ca 3 cm lätt snö och under den är isen kanon. Upplevelsen blir som att åka lössnö på is, således mycket angenäm.

Vi var några som försökte fiska, några åkte skidor, en del promenerade och konstigast av allt var den kusk med sin häst som tränade trav.

Summa: Bra is (ca 15 cm), lagom med folk och fint väder.

Nu är ju inte sjön så stor men åkningen upplevdes som bäst längs med den norra stranden.
 
Gå med i SIK (Skånes Isseglarklubb). Den här säsongen har det varit åkbart någonstans i Skåne sedan mellandagarna. Vi har organiserade turer varje lördag-söndag och ibland även vardagar. Om du hellre åker själv får du tillgång till den eminenta israpporteringen.
 
Någon som vet hur det ser ut på isfronten? Säkert överallt? Något ställe med bra jämn is? Hur ser det ut på Västersjön eller någon annan sjö i NV?
 
Någon som vet hur det ser ut på isfronten? Säkert överallt? Något ställe med bra jämn is? Hur ser det ut på Västersjön eller någon annan sjö i NV?

Var på Fåglasjö idag (En av dammarna SV Perstorp). Brydde mig bara om att pika igenom en gång, just där var tjockleken 13-14 cm. Snön på isen gör att åtminstone jag vill köra med stavar för att få ut något av åkningen.

Tydingesjön utanför Broby var mer åkbar(=gick bra utan stavar) i förrgår än vad Fåglasjö var idag. Men ut och njut så mycket det går så länge det går!!!

Mvh
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...