Vad gör du för miljön?

Den här elbilen, Think, går 90-180 kilometer på en laddning. Längre med sommardäck utan värme, kortare med vinterdäck och påslagen värme.

Just den modellen skulle jag inte köpa ("Dålig passform i karossen, detaljmissar i formgivning, plastinredning i öststatsklass och opålitlig elektronik gör att jag hellre väntar till nästa generation. "), men om tex Toyota som lyckats bra med Prius kunde släppa en mini-hybrid med tex Aygo-karossen skulle jag gärna lägga en order. Annars blir nästa bil åtminstone nån av de modeller som drar under 0.5 och som ger 10 tusen tillbaka. Vi som envist hävdar att vi "måste" ha bil kan ju åtminstone välja de ekonomiska och mindre miljöovänliga varianterna. SUV'ar känns väldigt fel.
 
Först vad jag gör för miljön

Jag har alltid strävat efter att bo nära där jag jobba. Handlar det mesta lokalt. Försöker tänka på vad jag köper för mat äter tex lite kött. Försöker rent gennerelt inte köpa så hiskeligt mycket grejer.

Vad gäller bilar tror jag elbilen kommer att bli ett bra alternativ för kortare pendlar resor. Såg något vetenskaps prorgram på ettan eller tvåan. Och bränslekostnaden för en elbil blir nästan fånigt låga runt 1 krona milen. För längre sträckor tror jag någon typ av hybrid skulle funka bra. Vi har en Prius på jobbet och den är faktiskt helt OK.

Spritbilar tror jag är tveksamma

Här ett kul alternativ

www.vedbil.se

Hans Friedel
 
Men vad ska vi som har arbetsgivare som flyttar göra? Min arbetsgivare flyttade från nora delen av stockholms innerstad till sydöstra förorterna för ett årsen. Ska jag byta jobb då?
Ni ska vara glada för att arbetsgivaren inte flyttat utomlands, så länge det varar...


I princip är det f ö så sjukförsäkringen funkar: Om "ditt" jobb, dvs det du är kvalificerad för och klarar av trots din sjukdom, finns på annan ort än där du bor, så kan du bli av med ersättningen och tvingas flytta. Om tio år är alla singlar...
 
Hmmm... vad gör jag...? Svårt med miljösamvetet när man har intressen inom "prylstarka" områden, som friluftsliv och hifi. Punkt 1 måste alltså bli:

1. Försöker behärska min konsumtionsiver

Sedan kommer, hyfsat osorterat:

2. Sålde min nästan splitternya bil tidigare i höst, cykel och kollektivtrafik samt hyrbil nån gång i månaden (eftersom det inte går att ta sig till Kjuge kollektivt rimligt praktiskt) gäller nu; tar tåg istf flyg då det går, men det är ju inte alltid praktiskt med tanke på jobbet
3. Äter inte kött sedan en tid tillbaka (men däremot fisk, inte heller direkt bra för miljön)
4. Sätter inte fler barn till världen (been there, done that, got the t-shirt)
5. Handlar ekologiskt när jag kan (men häromdagen, när eko-auberginen var mer än dubbelt så dyr per kg än den vanliga, gick gränsen)
6. För in frågor om konsumtion, klimat, etc i undervisningen av framtida potentiella beslutsfattare
7. Försöker sänka temperaturen hemma, men bor i hyreslägenhet och det är omöjligt att få den under 20 grader vilket stör mig, jag trivs bättre runt 18
8. Försöker att verkligen tänka en gång extra innan jag slänger kläder i tvätten; använder inte torktumlaren
9. Har så få apparater som möjligt i stand by (men t.ex. min stärkare har bara stand by, annars får jag krångla mig in bakom och dra ur sladden)

...

Vad jag ville illustrera här är att det trots ambitioner inte alltid är lätt att leva som man lär; vad som krävs är statliga och i vissa fall överstatliga interventioner. Men tyvärr tvingar världens "ledare" (chefer...) mig att bli civilisationspessimist eftersom allt viktigt kohandlas bort på Tillväxtens altare. Så man får väl sjunka ner i soffan/sovsäcken med ett glas ekologiskt vin och läsa von Wright och i alla fall glädjas över att det fionns briljanta analyser av eländet.

För övrigt anser jag att privatbilism inom städer och intrakontinentalt flyg bör förbjudas.
 
Om "alla" i mitt samhälle där man sällan har mer än 1-2,5 km i någon rikning att färdas lät bilen stå i stället för att som oftast transportera enbart sej själv och inget mer till och från jobb,lämnar jobbet för att köra barn till skolan etc,så skulle det vara märkbart bättre luft och bränsleförsäljningen skulle gå ner märkbart.

Jag ska rätta mig lite, jag menade inte att folk ska lägga ner kajakhobbyn! Jag menade bara att om man har en bil så ska man försöka prioritera sina bilresor så att man lägger dem på t ex kajaken, därför att det inte finns något annat sätt. De slags resor du räknar upp bör man verkligen fundera på om det är värt att "slösa" en biltur på.

Någon prognos jag såg räknade med ett minskat arbetsrelaterat bilåkande, men en ökning av fritidsåkandet. Det skulle totalt medföra en minskning av biltrafiken. Om jag får välja så åker jag helt klart hellre spårvagn i 45 minuter till jobbet varje dag och gör en biltur på helgen, än att helt avstå fritidsresor för att bilpendla. Vissa viktiga aktiviteter blir öht möjliga tack vare bilen, medan andra bara blir lite bekvämare.

Jag tror inte att bilen som transportmedel nånsin kommer att försvinna. Vi måste däremot sluta ta bilen för given, och bara använda den när det verkligen ger nytta.



Om det ska bli någon radikal förändring så måste vi ju lära oss att tänka på ett helt annat sätt än vad vi gjort dom senaste 250-åren !

Ja, precis. Det globala, hysteriska industrisamhället har ju bara funnits i typ 100 år, så man kan hoppas att det är en övergående fas i mänsklighetens utveckling. När oljan tar slut så måste vi hur som helst åtminstone ha andra slags bilar t ex.

Om människan finns kvar om tusen år så använder hon *ingen* kol, olja eller gas. För då är allt slut. Om ett sånt samhälle är möjligt borde vi börja bygga det nu.


Vad jag ville illustrera här är att det trots ambitioner inte alltid är lätt att leva som man lär; vad som krävs är statliga och i vissa fall överstatliga interventioner. Men tyvärr tvingar världens "ledare" (chefer...) mig att bli civilisationspessimist eftersom allt viktigt kohandlas bort på Tillväxtens altare. Så man får väl sjunka ner i soffan/sovsäcken med ett glas ekologiskt vin och läsa von Wright och i alla fall glädjas över att det fionns briljanta analyser av eländet.

Ja det krävs verkligen att mycket görs på hög politisk nivå. Dels för att styra stora pengar åt rätt håll, men inte minst för att möjliggöra och framkalla individuella val som t ex minskat bilåkande.

Många koldioxidbovar kan man inte beskylla vanliga människor för heller, det är ju omöjligt att hålla koll på allt man köper. Det krävs stora strukturella förändringar så att t ex koldioxidskatt etc per marknadsautomatik rensar bort dessa.

Hehe jag läser hellre Wittgenstein och begriper ingenting :)


För dem som funderar på köttätandet har jag denna länk (utdrag ur "Lancet", antagligen en pålitlig källa): http://www.feasta.org/forum/viewtopic.php?p=391

Jag har inte detaljstuderat den, men där står bl a att en minskning av köttkonsumtionen till 90 gram per person och dag skulle krävas för en ofta hänsviad till utsläppsreduktion.

Vi (jag + sambo) äter inte 90 gram kött per person och dag som det är nu. Äter folk i genomsnitt såpass mycket? (Falukorv är gott men det är väl knappt hälften kött.)

Det kan inte vara något hälsoproblem att skära ner köttkonsumtionen till den nivån. Det blir ju även billigare och bättre för hälsan - hjärt- & kärlsjukdomar, nyligen kom "cancerlarm" etc.
 
Det verkar råda UM i politiskt korrekta miljöåsikter här. :) (utsidanmästerskap)

Själv försöker jag alltid vara ifrågasättande mot saker som kanske ter sig självklara, men för mig känns det viktigt för att inte ens visioner endast ska bli utopier. När det gäller von Wright så skulle jag nog inte beskriva honom som briljant. Snarare så känner jag mig väldigt skeptiskt mot hans syn på vetenskap och framsteg och det finns uppenbara brister i hans resonemang.

När det gäller bilar så tror och hoppas jag att det kommer bättre alternativ i framtiden. Hybrider är nämnt, kanske drivna på biodiesel som jag tror har en ganska stor potential. Etanol är förvisso bättre än bensin men inte helt oproblematiskt som drivmedel t ex pga att man måste tillsätta bensin vintertid eftersom de annars kan vara svåra att få igång i minusgrader om man inte har motorvärmare. Rena elbilar har ju minskat och i dag finns ca 300 kvar i Sverige och mig veterligen finns de inte att köpa heller. En faktor kan ju vara att det saknas en infrastruktur för elbilar. Jag vet t ex inte själv hur jag skulle göra för att ladda en sådan? Kanske dra en 100 meter lång kabel från lägenhetsfönstret ut på gatan? Eller hur gör man? F ö så är det nog många med mig som aldrig skulle ha råd att köpa en ny bil utan får vänta tills de kommer ut på begagnatmarknaden.

I ett större perspektiv så är jag dock övertygad om att det behövs en översyn över energibehovet och i detta så tycker jag kärnkraft borde spela en mer central roll. Tyvärr har den blivit politiskt ohållbar och debatten förs mer på ett känslomässigt plan i skuggan av Tjernobyl. Själv tycker jag man borde utveckla teknologin. Det är även beklämmande att i WWF´s förteckning "dirty thirty - europes worst climate polluting stations" så ägs fyra stycken av Vattenfall med Svenska staten som huvudägare. Det värsta av dessa förbrukar 82000 ton kol om dagen. Så i Sverige avvecklar vi fungerande kärnkraft som är betydligt renare och mer energieffektivt och driver samtidigt riktiga klimatbovar utomlands.

Om vi nu ska tala om visioner så är min en rejäl utbyggnad av kärnkraft med underkritiska säkra reaktorer som kan drivas på "avfall" som lämnar efter sig stabila eller kortvarigt radioaktiva ämnen i kombination med att bli självförsörjande på icke-fossil miljödiesel utvunnen från raps och en övergång till huvudsakligen hybridbilar på marknaden. I detta borde även tågtrafiken bygga ut rejält och snabbtåg införas över hela landet så att man minskar beroendet av inhemsk flygtrafik.
 
Om all expertis stämmer vilket jag ej hoppas så ligger vi riktigt risigt till !

Det måste till mer handlingskraftigare personal vid förhandlingsborden, det går inte hålla på och ha möten hit och dit i jordens alla hörn för att besluta om vart nästa möte ska äga rum, tiden är ej på människan´s sida denna gång !

Någon måste slå näven i bordet !

Mötet på Bali riskerar i nuläget ej leda till några mål eller strukturändringar, hur alla länderna ska gå vidare med bindande åtaganden etc,etc, imorgon är en ny dag och tonvis med koldioxid släpps ut i vår känsliga atmosfär !
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...