Hur/när öka svårighetsgrad?

Hejsan!

Denna fråga har säkerligen diskuterats på många ställen, men jag ställer frågan i alla fall då jag behöver lite råd och tips!

Jag är en tjej i 30-årsåldern som klättrade några gånger i somras, och har nu börjat igen. Har varit ute ett par gånger i veckan den senaste månaden. Nu har jag börjat leda 6a och det går okej. Har haft ett par försök på någon led innan jag satt den. Det går förhållandevis bra. Jag har bara så svårt att se att det jag gör är bra nog! Självklart klättrar jag för att det är roligt, men hornen kommer ändå upp i pannan och jag blir så otroligt besviken när jag tycker att det går dåligt!

Nu till frågan... vad kan man vänta sig att man ska klara efter den tid jag klättrat? Absolut förstår jag att det är individuellt o.s.v. Men i stort, är det "bra" att klättra 6a? Och hur gör jag för att bli bättre? Är det stor skillnad mellan 6a och 6b t.ex.? Hur vet man att man är redo att prova en svårare led? Hur många gånger ska man behöva nöta en led innan man får inse sig besegrad? Om jag nöter på i sommar, vad kan vara ett lagom högt mål? Klara en 6a+ eller annat?

Egentligen är jag inte särskilt fixerad vid svårighetsgraden, även om jag förstår att man kan tro det när man läser mitt inlägg. :) Jag är mest nyfiken på hur det brukar kunna se ut, ni som är erfarna klättrare har ju säkerligen koll.

Tja, kan bara tala ur egna erfarenheter. Har klättrar seriöst snart 1 år. Har gått väldigt snabbt i min utveckling gällande graderingar, iallafall inomhus. Allt som känns svårt är alltid svårast i början. Klättrade nyligen en som jag tänkte var omöjlig för kanske 1 månad sen när jag först såg den. Det handlar bara om ambition och viljan att pusha sig. Jag har alltid ett stort mål, en led som jag klättrar och kämpar på varje gång. Sedan när jag blir trött klättrar jag kanske några lätta. Men jag håller mig mest till det "projektet". Det har fungerat jättebra för mig!

Kom ihåg att det skiljer sig individuellt vad vilka leder som är svåra.
 
Även om jag mest har nött så har jag blivit bättre på lederna jag inte klättrar. Det har funnits leder jag har haft jätteproblem med men endå gått svårare graderingar för att sedan testa leden igen och helt plötsligt var den lätt.
 
Motivation

den här filmen brukar jag se på när man har ett projekt man tycker står stilla och man behöver lite motivation...

jag tänker att filmen kanske kan visa TS att man kan dedikera lång tid på en led... ett boulder i det här fallet men videon är bland det vakraste jag sett... speciellt i slutet =)

http://vimeo.com/43727285
 
varning....

vill bara lägga in en liten varning oxå här i tråden... jag ser att det diskuteras en del vare sig det är kul att projektera eller bli bättre på onsight etc....

för mig är det så att jag gillar att klättra väldigt varierat och det jag är sugen på... just nu är det överhängande sport, imorgon kan det vara boulder, nästa vecka kan det vara trad och så vidare... jag har lärt mig att klättra det som känns skoj för stunden... för andra året jag klättrade så tyckte jag det var roligt att jaga grader på sport... det gick väldigt bra tills jag gick på en 7B på källsberget... gjorde alla flytt och den kändes bra...

saken var bara att när jag pressade så föll jag på samma flytt om och om igen... inget krux, inget hårt flytt heller... ett lite utsträkt flytt för mig som är kort men egentligen ska det inte vara nån konstighet....

ivf så satte sig ledjävel i skallen på mig och jag kunde inte tänka på nå annat... jag var ut typ 8 dagar i rad och bara körde den för att falla på samma flytt... tillslut var ingenting roligt, min kropp var trasig och min hjärna tyckte inte det var roligt.... men jag kände mig tvingad att sätta just den leden, att gå på nå annat var inte tal om utan jag var fast....

som tur var släppte jag den och gick vidare och tillslut kände jag glädjen med klättringen igen... än idag har jag inte varit på den där nån mer gång då jag känner avsmak och avsky varje gång jag ser den :D dock tycker jag fortfarande att det är grymt skoj att projektera men jag klättrar inte längre om det inte känns kul =)

långt inlägg.... hoppas nån ids läsa det så dom inte gör om samma misstag som mig, jag höll på lägga klättringen på hyllan pga detta och då är det typ klättringen jag lever för =)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...