Vandring första helgen i maj?

Okej stockholmare!
Ny månad, ny vandring, ny chans att visa att vi vågar lika mycket som göteborgarna och östgötarna.;)

Första helgen i maj (som i år sammanfaller med Kr him) tycker jag skulle vara en bra tidpunkt för en 2-3 dagars vandring antingen på Sörmlandsleden eller Upplandsleden. Det vore kul om vi kunde bli ett par stycken som kommer iväg. Så sitt inte hemma, utan häng med och testa nya/gamla/lånade saker. Det är alltid roligare att vara flera.

PS. Det är varken olagligt, omoraliskt eller fettbildande (bara ev vanebildande)
 
skall försöka

Beroende på om det funkar med barnvakt så skulle jag gärna hänga på på söndagen den 4 maj. Vilken sträcka hade du tänkt?

/Ola
 
Ingen färdig rutt... än.

Har inget emot Sörmlandsleden, men hade hoppats på att någon mer kunnig om saken skulle kunna föreslå en bra och trevlig tur. Har en gammal ärvd turbok från 1978. :)
Antar att sträckning visserligen kan vara ganska lik i dag, men sedan är det nog mest kuriosa.

Om ingen med sörmlandsledskunskaper finns att tillgå lutar det åt Upplandsleden; Kallhäll-Barkarby eller ev Rosersberg- Ängsjö. Första sträckan har bra kommunikationer. Den andra har jag inte gått sedan jag var 10 år och känns därför lite lockande att testa igen.

Maben har visat intresse via annan tråd och vi har väl inte riktigt bestämt än vad det blir än. Vi är såååå öppna för andra förslag om någon har lust att hänga med.;)

/L
 
Tycker också att det låter kul att gå en tur här i Stockholm men är tyvärr uppbokat på annat denna helg.
Jag hänger gärna med en annan gång.

Hoppas att ni blir ett gäng och att ni får en trevlig tur i vårsolen.

/B
 
Kul att det ändå verkar finnas några intresserade, men att helgen inte passade. Det bådar gott inför framtiden...

Men jag ger inte upp riktigt än. :)
Visserligen blev tältövernattningen inställd, men vad sägs om en lättare vandring på söndag, ca 13 km mellan Kallhäll och Gåseborg (sedan tar man buss till Jakobsberg eller Barkarby) . Väderprognosen ser skaplig ut och det är ett trevligt sätt att avsluta helgen på.

Förslagsvis tar man tåget från Stockholms central mot Bålsta 9.10. Då är man framme i Kallhäll 9.33 och ute på Upplandsleden 9.35. Hur lång tid det tar att gå beror nog mest på hur långa och många fikapauser som önskas och hur trevligt sällskapet är. Det är torrt och lättgånget nästan hela sträckan.

Någon som är intresserad att hänga med?
 
Jag!

Hejsan!

Jag vill hänga med! Maben verkar ha tappat modet, men nu kanske vi kan få med honom också.

Med vänlig hälsning
Tristan
 
Kul!
Där ser man... det gäller alltså att inte ge upp. Välkommen ombord på skutan, Tristan.:)

Undrar om det finns ännu fler vandringstörstiga människor på utsidan som faktiskt vill och kan ta sig ut på söndag med oss?

L
 
Tack!

Trots, eller kanske just pga. att jag ännu är rätt så otränad inför sommarsäsongens tre förmodade fjällvandringar tänkte jag lägga ned en del barlast i ryggsäcken och låtsas vara opåverkad av lättpackningskulturen! ;-) Och ändå känns 13 km aningen skralt för en dagstursvandring som börjar ca kl. 09:35, men då vet jag ju inget om hur grymma backar det är på den här lättgångna delen av Upplandsleden! Hur som helst är jag övertygad om att det blir en underbar liten vandring, trots att SMHI nyligen tog bort de utlovade regnskurarna. :-( Allting kan tydligen inte vara som i mina drömmars Sarek, men istället kanske vi får med oss några fler utemänniskor!

Tristan
 
Ska erkänna att jag brukar börja i Jakobsberg och gå till Kallhäll, det ger 4km till. Och vem har sagt att man måste ta bussen tillbaka till tåget? Eller för den delen ta tåget till stan? ;)
Jag föreslog nog mest en kortare sträcka för att försöka få med mig någon/några ut överhuvudtaget.

Passar bra att du tänker fylla på ryggan ordentligt. Sitter nämligen idag och försöker sy klart mitt vinterprojekt och vill gärna testa den med full packning. Så har du otur (tur) kanske du även får extra ballast om bärsystemet kapsejsar.

Starttiden kan alltid diskuteras... är själv morgonmänniska.
 
Det låter utmärkt!

Min ryggsäck är på ca 100 liter, så jag har ändå gott om plats över! Min ballast kommer till stor del bestå av extra vatten som ingen kommer att orka dricka upp, så det kan jag hälla ut om vad jag misstänker är din hemmasydda ryggsäck visar sig vara lite för klen. Var inte orolig!

Jag är själv morgonmänniska, och starttiden passar mig bra. När jag fjällvandrar ensam brukar min dygnsrytm efter ett par dagar av sig själv och helt omedvetet bli så tidig att jag somnar i tältet ca kl. 20:30 och vaknar ca kl. 05:00. På sommarlovet! Att på det här sättet sova när det är som mörkast i midnattssolstider är ändå inte nödvändigt eftersom jag ändå alltid använder ögonbindel i mitt annars så lagom mörka Hillebergtält.

En senare starttid för att kunna få med oss fler vandrarfantaster vore dock fullt tänkbart!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.