Om det finns snö i Sthlm...

vilka är dina favoritställen att åka längdskidor på? Vart beger du dig för mysiga söndagsturen? Och vart åker du för att vasaloppsträna?
/ Sandra
 
Tja, det är väl just snöbristen som är problemet...

Det brukar dras upp spår på Gärdet i Sthlm som man kan använda om man bor i närheten. Tyvärr så går folk med sina hundar i spåren. Tror inte stockholmarna fattat vad de parallella spåren betyder...

Om det är rejält med snö så brukar jag ta en tur längs med någon led (tex Sörmlands- eller Upplandsleden) men det blir som sagt en tur, inte träning.

Om jag ska träna inför Vasaloppet så har jag åkt norrut, till riktiga spår. Men det måste ju finnas någonstans dit folk åker som inte har gott om tid. Kanske isar med snö på är lösningen?
 
Spår

Mysig söndagstur: Lida friluftsområde
Vasaloppsträning: Ågesta golfbana. Gärna ruskigt tidigt på morgonen, eller på kvällen med pannlampa, för att slippa apelsinåkare som tenderar att korka igen spåren.
 
Vinter

sandskäddan;326654 sa:
vilka är dina favoritställen att åka längdskidor på? Vart beger du dig för mysiga söndagsturen? Och vart åker du för att vasaloppsträna?
/ Sandra

Det är lite från år till år...2006: mer än 90 snödygn, minus 16 den 22 mars, bra förhållanden överallt nästan.
2007, ca 5 veckor med skidföre, men bara där det fanns preparerade spår.

Vasaloppsträning: För min del Haninge, Rudans friluftsområde, Ängarna, där brukar det vara ca 3 km med fina spår för stakningsträning. Om det är en vinter med någorlunda normala snöförhållanden så preparerar de milspåret och 15-km slingan också, lite mer småkuperade. Rudan ligger precis vid Handens pendeltågsstation, enkelt att nå om man som jag bor längs pendeln.

Oxvreten vid Nykvarn är min favorit för träning när man vill ta några timmar och göra ngt extra :). Ligger en ca 1 timme bort från Stockholm med SL. Där finns en platt äng lämplig för stakåkning. Men finast är terrängspåren som är fantastiska, upp, ner, svängar och knixar och väl underhållna av den lokala klubben, rekommenderas :). Ursvik norr om Sth har jag hört gott om men inte testat själv...

Söndagsåkningen gör jag på Tyresta nationalpark, många fina varianter...fin natur, sitta i myrkanten och fika är inte dumt 2,5 mil från T-centralen..:).

Häls,

//J
 
Senast ändrad:
Tack för inpirerande svar! Nu är det bara snön som saknas...(samt skidorna som befinner sig i ett garage 55 mil norrut).

*puffar lite på tråden* Någon mer som vill dela med sig?
 
Instämmer med modifikationer...

Mysig söndagstur: Lida friluftsområde-->>> kommer vintern 05/06 någonsin igen... sagolikt hela vintern!

Vasaloppsträning: Rudan, ute på ängarna... Gärna ruskigt tidigt på morgonen, men oftast på kvällen med pannlampa, för att slippa apelsinåkare som tenderar att korka igen spåren. --->>> Precis... inför 2007 års vasa så var jag där nästan varje kväll... grym stakåkning... fast å andra sidan så är det bra träning att kryssa mellan åkare... precis som på vasan...

Thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.