Nytt svenskt vindrekord

Ingen lek.
Har varit med om liknande vindstyrka (upp till 120mph enligt tidningen) i en storm på skotska västkusten när jag jobbade där. Byggnaden där jag jobbade blev av med taket.

I den konstanta vinden kunde man luta sig påtagligt mot vinden, och sen fick man en puff till stående igen, och vidare åt andra hållet i byarna. Absolut inget jag skulle vilja tälta i på kalfjället kan jag säga.
 
Varför inte öva på tältuppslagning?

På utemässan i Bodafors för några år (kanske lite mer än några numera) sedan hade någon utställare med en stor fläkt/vindmaskin så besökare kunde prova tältslagning i stark blåst. Intressant att se att med lite förtänksamhet så går det - sitt på tältduken och gör fast den "från lovart till lä" och håll i alla lösa grejor som ännu inte är fastgjorda.

/Patrik
 
När Gudrun skulle dra förbi känner jag några unga som skulle pröva att tälta i stark blåst utanför Växjö. När vindsnurrorna dragit förbi begrep de hur stor tur de haft som inte fått träd över sig. 20 m från tältplatsen låg alla träd ner i samma huvudriktning.
Tänk alltid på trädfaran när det skall till och blåsa rejält.

go tur
 
Vi var inte så långt från Tarfala när dom hade mätt upp 81 m/s den 20 december 1992. Som tur varbodde vi i en jordkåta och hade tillgång till en del starksprit som lugnade ner oss, ungdomens dagar. Var en rolig upplevelse och klä på sig och gå ut för att sedan komma in till bastuvärmen som vi hade inomhus. 25 km norr om Årojokk, tyvärr så har den eldats upp de senaste åren.
 
Orkan

47m/s måste vara brutalt det är ju 172 km/h och motsvarar nästan en F2 tornado! Om det är medelvindstyrka så är det otroligt mycke, Gudrun hade ju högsta uppmätta medelvindsstyrka på 33m/s!

Medelvindstyrka uppmättes över 10 min.

Jag har varit med om orkan på vinterfjället och jag stog då inte kan jag säga, glad att vi bodde i snöbivack!

En annan gång gick jag till Låktastugan och då var det inte ens storm, men Låkta är ju ett riktigt blåshål så just vi stugan var det omöjligt att stå upp så vi fick krypa sista biten! Spännande kan man säga och stugvärden såg lagom förvånad ut, han hade inte riktigt väntat besök den dagen!
 
Jo medelvind lär det väl vara men mätstationen står på toppen av Stihke 1035m.ö.h. där vinden mäts 10m över marken. Placeringen av den här väderstationen på en fjälltopp borde vara ganska unik i Sverige så det är inte så konstigt att den brukar sätta rekord. Tänker att dessa vindhastigheter 10m över exponerade fjälltoppar nog inte är så ovanliga egentligen men tack och lov står det ju inte någon mast / mätstation på var och varannan topp...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...