Toapapperstabletter

Nu blev ni allt nyfikna va?
icon7.gif


Det finns tydligen papper/servetter som är kompirmerade så de blir mindre än en Treo.

Trillade över det här klippet på tuben.
https://www.youtube.com/watch?v=dP9U7cuzpuY&t=263s
Och det finns större också.
https://www.youtube.com/watch?v=9eQ3tXyunbk

Tycker det verkar rätt behändigt. Kanske mest för att man alltid skulle kunna en ett gäng i ett rör i fickan ifall man oväntat behöver torka sig själv eller nåt annat. Tyvärr verkar de vara rätt dyra.
 
Typ 50 öre stycket från Kina.

De funkar faktiskt riktigt bra, men...

Du kan glömma att använda dem som toapapper om du inte vill bära hem dem igen. De kommer inte förmultna om du gräver ner dem (det är inte papper), så det är till att bära hem dem eller låta dem torka och sedan bränna dem.
 
För det oplanerade toabesöket har jag alltid en ziplocpåse med papper i benfickan. Tar ingen plats. Har flera såna kit på olika ställen. Särskilt bra när man har barn som inte alltid planerar behoven.

När man börjar ha lagom mycket kvar på rullen hemma, tar man ur själva papprullen, plattar till pappret och stoppar i ikeas 0.4l påse. Mata ut från mitten av rullen så slipper du blöta ner pappret.
 
Skulle nog inte ha dem som primärt alternativ. Tycker de verkar praktisk till vardags. Lätt att få nåt kladd på sig och man går inte gärna omkring med en toarulle i fickan för jämnan liksom. Sen kan man ju ha några som alltid ligger i ryggan/cykelväskan ifall man glömmer toapapper eller får slut.
 
Håller med.

Som "nödlösning" (kul va!) är dom nog ett alternativ -toapapper är nog att föredra- men visst är det en mycket praktisk produktutvecklingen. Finns det någon som vet hur det är med nedbrytning? Dom är gjorda av cellulosa till 100%.
 
Cellulosa ska väl generellt vara nedbrytbart. Vet inte om det alltid är fallet dock.

Jo, nödlösning. Är ju inte bara toabestyr. Som exempel råkade jag kliva i bajs när jag var ute på en liten cykeltur som inte motiverade medhavt toapapper. Bajset spred sig till händerna när jag fipplade med fastsättningen av fötterna och innan jag märkte den ampra doften hade jag det både på brallorna och styret också. Såg mig om och såg vad jag klivit i. Det låg toapapper bredvid. Det var alltså inte hundbajs... Vid det laget var jag spyfärdig och försökte cykla den korta biten hem utan att behöva varken bromsa eller växla. Papperspiller hade kanske inte helt löst problemet, men nog hade det varit skönt att åtminstone få bort det värsta från händer och styre. Men kunde ju sätta fast en liten burk med några piller nånstans på hojen så är man alltid redo, ha några í plånkan o.s.v.
 
Kanske finns flera modeller, men de jag har tror jag inte förmultnar så snabbt. Tror de är i bomull. Känns exakt som vanliga våtservetter (såna där man har till småbarnen).

Men som sagt, de har sina användningsområden. Helt suveräna att tvätta sig med eftersom de är så starka. Har en påse i handskfacket (kan inte torka ut vid lagring).
Brukar även ha med 3 st i dygnsportionspåsarna med mat när jag är på tur. Funkar bra diska med, och sen hänger man dem på valfri risbuske medans man dricker kaffe. Efteråt är de torra nog att bränna (om vädret tillåter eld).

Om man har en bredhalsad nalgene med "zipper" så skakar man upp litet vatten på zippern och lägger tabletten där. Då blir den perfekt fuktad.
 
När jag läste trådens rubrik hoppades jag på en tablett som man svalde och så att allt kom ut klart och färdigförpackat inslaget i papper så att man även slapp torka rent...

Känner mig lite besviken faktiskt, hoppades på ett genombrott i avfallshanteringsforskningen ;)

Thomas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...