Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass?

Hejsan,

Har precis skaffat mig en ny leksak, Samsung Gear S3. Jag behövde en ny klocka och gillar prylar så det blev en sån.

Primärt är den väl inte tänkt till fjällvandring, men antar att med inbyggd gps kan funka till att tracka vandringen osv och sedan synka över den till telefonen.

Klockan kommer med Samsung Health men det är en app som jag aldrig riktigt gillat. Jag har börjat titta runt vad som i övrigt kan finnas men tänkte jag kunde slänga ut en fråga här också. Så...

1) Kan ni rekommendera någon kartapp eller träningsapp (typ Sports tracker) som fungerar på klockan utan att den är kopplat till telefonen som brukar vara avstängd under dagarna? Jag vill alltså vid hemkomst eller för all del på kvällen i tältet kunna synka över rutten och få den utritad i mobilen på en karta med längd, tid, höjd och hastighet. Och skulle det gå att ladda ned Fjällkartan i telefonen så vore det också kul men antagligen opraktiskt pga den lilla skärmen :) I mobilen använder jag Lokalsinne som fungerar förvånansvärt bra med avseende på karta i kombination med en papperskarta.

2) Kan ni rekommendera någon kompass-app som fungerar till Gear S3?
//Lasse
 
App

MapApp Topo (Android) Då får du över kartan också! Tänk på att klockans internminne är litet så att du får inte ladda ner för mycket kartor till MapApp Topo i din mobil. Den försöker nämligen lägga över alla kartor till klockan och du har troligen omkring 2GB ledigt i den när den är ny.
 
MapApp Topo (Android) Då får du över kartan också! Tänk på att klockans internminne är litet så att du får inte ladda ner för mycket kartor till MapApp Topo i din mobil. Den försöker nämligen lägga över alla kartor till klockan och du har troligen omkring 2GB ledigt i den när den är ny.

Tyvärr, det visade sig att den appen inte stöder Samsung Gear S3 (Tizen). Så jag är fortfarande på jakt efter en bra app till klockan för att registrera vandringsrutten.

//lasse
 
Och med lite mer testande så visar det sig att Samsung Health nog kan funka eftersom klockan kan logga rutten och sedan synka över den till mobilen. I mobilappen går det sedan att exportera en gpx-fil vilken ju kan läsas in i princip vilken kart-app som helst.

Så MapApp Topo är högst intressant trots allt. Någon som vet hur stor plats varje nedladdad karta tar i mobilen?
 
Tack Kjell,

Jag mailade dem tidigare och frågade om eventuellt stöd till Gear-klockor. De är inte supersnabba att svara så därför tänkte jag kolla här först. Blir ju lätt lite otålig när ny leksak har införskaffats :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...