Tälthjälp

Hej Alla,

Jag skulle er hjälp och tips på tält. Det är så att jag ska ta en tur till Patagonien och vandra. Men jag planerar även en vandring i Huayhuash i Peru och sedan längre fram att bestiga Aconcagua i Argentina.

Jag söker ett tält som klarar samtliga tre resor och jag tänker mig ett tvåmanna tält eventuellt för tre. Visserligen tror jag att de två första resorna klarar sig med ett 3-säsongstält Men det känns onödigt att behöva köpa ett nytt för den sista resan som jag antar kräver ett 4-säsongstält.

Listar några förslag på tält som jag skulle uppskatta kommentarer kring och kom gärna med andra förslag.

https://www.xxl.se/helsport-himalaya-2-red-yellow-tvamannatalt-rod/p/1137175_1_style

https://www.outdoorexperten.se/p-34670-jack-wolfskin-lighthouse-iii-rt.aspx

https://www.outdoorexperten.se/p-38819-exped-orion-iii-extreme.aspx

https://www.outnorth.se/hilleberg/nammatj-2-gt#Red

https://www.outnorth.se/hilleberg/nammatj-2#Red
 
Köp ett Hilleberg och bli nöjd direkt. Har avverkat andra märken som också varit bra (men framförallt billigare) men inget slår Hilleberg enligt mig. Om du bara ska sommartälta i varmt klimat finns lättare och luftigare alternativ. Eller komplettera med mesh innertält.
Köp hem, slå upp, prova, packa, etc. Så får du din egna uppfattning
 
Sista refugio på Aconcagua är precis under 6000m så tältet kommer att utsättas för snö och vind. Det är lite därför jag gärna skulle vilja lite fingervisningar om vilka tält som passar.
 
Tarra

Hilleberg Tarra kan ni klämma in tre personer i till nöds.
Tältet är självstagande förutom absiderna. Är enormt vindtåligt och ett fyra säsongers. Antagligen det bästa självstagande tältet i sin klass.

Funkar säkert med andra tält också men Tarra är svårslagen.
 
Nu riskerar jag att få skit, men personligen så är min uppfattning att jag definitivt skulle välja ett Hilleberg före alla andra för dessa äventyr. Jag har naturligtvis inte använt alla fina tält som finns, men inget tält jag har (Har även Helsport, kollat på Exped men aldrig köpt) känns lika gediget som mina Hillebergtält & tarpar. Men lås dig inte vid det, men se iaf till att det är s.k. ”Nordisk resning” d.v.s. att du kan låta innertältet sitta kvar inuti yttertältet när du reser/slår tältet, den dag regnet vräker ner är du tacksam att du slipper krypa in i ett sjöblött innertält.

Sen hade jag personligen velat ha ett helt självstagande tält. Du slipper förvisso inte spänna staglinor för det i fjällmiljö, men det är väldigt behagligt att ha ett fullt fungerande boende de gånger det är trångt/stenigt.

Mitt val hade blivit HB Allak 3. Enkel, beprövad design som fyller alla dina krav även avseende 4 säsonger & som funkar till allt. Visst, det väger 3,7 kilo, men det är det värt iom att ni kan dela på det.

Men såg precis att det inte kommer förrän 2019 (trodde det skulle komma sent 2018), så om du klara dig med 2 pers, kolla HB Allak.

Lycka till!

http://se.hilleberg.com/EN/tent/red-label-tents/allak-3/
Edit: Jag bör nog erkänna att om jag någonsin behöver ett större tält på vintern/kajakturer/hojtouring (Har Unna), så blir detta till 99% mitt val, så jag är fett färgad i mitt svar.
 
Tre förslag

Hade också gått på ett Hilleberg.
Finns andra bra tält men varför chansa :)

Mina tre förslag är:
- Nammatj
- Nallo
- Allak

Är vikten avgörande så är ett Nallo svårslaget, ett superbra allroundtält.

Har själv både Nammatj, Nallo, Unna + två HB till :)
 
Du skriver att tältet kommer att utsättas för snö och vind, varför mitt grundtips är att du borde titta på något tält ur ex Hillebergs svarta serie. 10mm stänger och kraftigare väv kan vara lämpligt under dessa förutsättningar. Kupol eller tunnel, storlek, GT absid eller ej måste ni väga mot behov resp vikt.
 
Du skriver att tältet kommer att utsättas för snö och vind, varför mitt grundtips är att du borde titta på något tält ur ex Hillebergs svarta serie.

Kom igen nu. Soulo är ett ”Rött” tält och har tamejtusan varit precis överallt. Hen söker väl inte ett baslägertält för en svår vintersäsong på 6000m, eller missar jag något..? De ”Svarta” tälten riskerar att bli oanvända p.g.a. vikt/utrymme om man inte ideligen befinner sig i alpin miljö, delar du min åsikt..?
 
Jag har sedan ett par år tillbaka ett noth face bastion 4, finns även ett som heter ve25 som rymmer 3personer. Detta är ett helt brutalt solidt tält som säkert skulle överleva en lavin och/eller tornado. MEN tyvärr kommer denna stabilitet med ett rejält vikttillägg... Bastion 4 väger närmare 8,5kg men rymmer 5personer med vinterutrustning ganska bra men blir drygt att släpa om man är färre än 3pers. I ditt fall beror det såklart på hur långt/många höjdmeter ni ska vandra per dag vs hur många dagar ni ska ha tältet stående som base camp. Kände bara att vi behövde på in lite alternativ till hillberg (som jag ifs inte hört något dåligt om förutom priset men¨på den fronten är tyvärr inte north face mkt bättre...) Vill du ha ett lätt och stabilt tält och inte har ont om deg ska ju även hyperlite mountain gear ultamid 4 vara ett fantastiskt tält som väger in på strax över kilot om man väljer att ja innertält med mesh och bathtub floor, kostar väl däremot närmare 15k i den setupen! :)
 
Kom igen nu. Soulo är ett ”Rött” tält och har tamejtusan varit precis överallt. Hen söker väl inte ett baslägertält för en svår vintersäsong på 6000m, eller missar jag något..? De ”Svarta” tälten riskerar att bli oanvända p.g.a. vikt/utrymme om man inte ideligen befinner sig i alpin miljö, delar du min åsikt..?

Helt rätt, det missade jag. Både Soulo och Allak är bra alternativ om man söker ett fristående tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
anorthernsoul Tälthjälp Bo och sova 2
blastlast Tälthjälp Bo och sova 3
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
waltruz Tälthjälp! Bo och sova 15
knallert tälthjälp Bo och sova 1
Goffe Tälthjälp!! Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...