HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2

Hej, är inne på ett lättare tält som duger gott för svenska/norska fjäll under tre säsonger och allt vad det innebär.

Kan få loss tälten i rubriken för ungefär samma summa, och jag upplever att Anjan 2 GT och Camp 2 är "motsvarande" tält. HB har lite tjockare duk, men Helsport har ett rymligare tält.

Några tankar? Finns det andra alternativ?
 
En väsentlig skillnad mellan tälten är att Helsport använder betydligt tunnare (och halare pga silikoniserat yttertältsduk till golv) botten i innertältet än Hilleberg. Detta är en punkt där tält är mest utsatt för slitage och jag uppskattar att Hilleberg inte går lika långt i gramjakten som Helsport på denna punkt.

Du skriver även att du vill använda tältet under tre säsonger, och för min egen del undviker jag då tält där man inte kan reglera draget i innertältet. Ett innertält med enbart mesh ytor (utan möjlighet att stänga till) kan bli obehagligt dragigt när det blåser kallt.
 
Jag skulle köra på HB Anjan 2 GT av de två du föreslår.

Har både ett HB och HS. Är mycket nöjd med båda. Mitt HS är dock fjellheimen extrem och därav tungt men slitstarkt. I valet mellan slitstyrkan av HB och HS UL serier så tycker jag att valet blir enkelt. Värt att tänka på är också att HB anger rätt vikter medan HS slarvar lite. Köpte ett HS tidigare som skickades tillbaka för att det vägde 3,4 istället för 3,0 som angetts.
 
Du skriver även att du vill använda tältet under tre säsonger, och för min egen del undviker jag då tält där man inte kan reglera draget i innertältet. Ett innertält med enbart mesh ytor (utan möjlighet att stänga till) kan bli obehagligt dragigt när det blåser kallt.

Jag tänkte på det också. Men Anjan, till skillnad från Helsports ytterduk går inte hela vägen ner mot marken, vilken på HS går att reglera. Vilket i sig är en fördel.


Jag skulle köra på HB Anjan 2 GT av de två du föreslår.

Har både ett HB och HS. Är mycket nöjd med båda. Mitt HS är dock fjellheimen extrem och därav tungt men slitstarkt. I valet mellan slitstyrkan av HB och HS UL serier så tycker jag att valet blir enkelt. Värt att tänka på är också att HB anger rätt vikter medan HS slarvar lite. Köpte ett HS tidigare som skickades tillbaka för att det vägde 3,4 istället för 3,0 som angetts.

Jag har bara erfanhet av HB som försvaret nyttjar (Keron 4 GT?), vilket är ett rejält tält men tillika rejält tungt. Jag ska försöka kontrollera vikten på HS, känns konstigt att de skulle försöka "fuska" med något sånt viktigt, och så pass lätt att kontrollera.

Har du själv sett HS UL duk? Jag tänker på dess slitstyrka. Tanken är att bara göra "fina-turer", men som vi alla vet kan det vända fort till fjälls.
 
Jag har bara erfanhet av HB som försvaret nyttjar (Keron 4 GT?), vilket är ett rejält tält men tillika rejält tungt. Jag ska försöka kontrollera vikten på HS, känns konstigt att de skulle försöka "fuska" med något sånt viktigt, och så pass lätt att kontrollera.

Har du själv sett HS UL duk? Jag tänker på dess slitstyrka. Tanken är att bara göra "fina-turer", men som vi alla vet kan det vända fort till fjälls.

Jag skrev faktiskt till HS och frågade och fick ett svar att "vikten kunde variera men att mitt tält mkt riktigt vägde mer och var svårt att få ner i vikt". Håller med om att det är märkligt, men läs på norska fjellforum så ser du att jag inte är ensam om att ha uppmärksammat detta. Det var en dealbreaker för mig.

Jag har dock inte själv sett HS UL-duk, så kan egentligen inte uttala mig. Resonerade själv (för när jag valde tält hade HS en motsvarande UL-modell med) så att jag inte vill bekymra mig för underlaget eller om det skulle bli fulväder. Det gällde iofs ett självstagande kupoltält som, förutom fjällen, används på utsatta klippor vid havet.

Har haft mitt HS (4-säsongs tunnel) i 5-6 år innan jag skaffade mitt HB (kupol) nu i vår och varit mkt nöjd med det. Kan dock i efterhand tycka att mitt HB känns som snäppet bättre i design och kvalitet. Inte för att HS är dåligt på något sätt.
 
Använt båda modellerna :)

Jag har ägt och använt Anjan 2....samt har nu ett Helsport Fjellheim Superlight camp 3 och kan ge dig lite mera inputs!

I valet mellan Anjan 2GT och Fjellheim Superlight Camp 2 el 3 så skulle jag ta Helsporten. Det pga det är lättare samt har betydligt mera utrymme inne i tältet.

Vikten som någon nämner(ej stämmer) kan jag inte hålla med om, i mitt fall väger mitt 3-manna in på strax under 2100g.
Så ett tvåmanna väger ju bara in på 100g mindre.

Anjan, bra ventilation och du behöver inte oroa dig för att det ska "blåsa" genom tältet, för när luften kommer in från backen så sveper den liksom in och runt, så man får en riktigt bra ventilation utan att det blåser igenom! Vidare har Anjan ett något kraftigare golv, absolut.
Dock är det betydligt mindre utrymme inne i tältet, andra bågen har en höjd av 80cm mot Helsports 103cm, samt att Helsport har längre avstånd mellan tältbågarna vilket ger bättre utrymme :)!

Helsport, bra rymlig absid, bra ventilation, grymt stort innertält. Kan säga att min 3:a är Större inuti än ett Hilleberg Nammatj 3GT.
Tältgolvet är tunt och halkigt, siliconiserat… Deras golv är samma väv som deras kraftigare tält använder som ytterduk. Vet dock flera användare som använt dom i åratal utan att det blivit några hål eller så. Är du osäker, tillverka en footprint, tyvek eller så...ca 150g.
Det har enklare lösningar i vissa fall, men inte mindre funktionsdugligt för det.

Båda tälten står emot kraftig vind, gillar att tälta exponerat och dom står pall riktigt bra. Ser dock inte Superlighten som ett vintertält ovan trädgränsen.

Ska du använda det som enmanstält eller ska ni vara två?

En liten post jag skrev om mitt tält tidigare:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87920
 
Jag har ägt och använt Anjan 2....samt har nu ett Helsport Fjellheim Superlight camp 3 och kan ge dig lite mera inputs!

[.....]

Båda tälten står emot kraftig vind, gillar att tälta exponerat och dom står pall riktigt bra. Ser dock inte Superlighten som ett vintertält ovan trädgränsen.

Ska du använda det som enmanstält eller ska ni vara två?

En liten post jag skrev om mitt tält tidigare:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87920

Just att det är lite större är det som tilltalar mig. Tanken är gott om utrymme för två personer, alltid över trädlinjen men inte vinterbruk. Förmodligen kommer det bli enbart brukas perioden juni-sept.
Genomlida blöt höst och kalla vintrar i tält gör jag tillräckligt i mitt yrke och vill helst undvika..
 
Just att det är lite större är det som tilltalar mig. Tanken är gott om utrymme för två personer, alltid över trädlinjen men inte vinterbruk. Förmodligen kommer det bli enbart brukas perioden juni-sept.

Om ni ska vara 2 personer så tycker jag att Helsport Superlight Camp 3 är helt rätt tält för dig! De extra 100grammen ger dig mera space, helt klart värt det...och det är fortfarande acceptabelt tungt att användas när man är ensam vid något tillfälle om så är!

Pm:a om du vill se mera bilder, mera info eller så :)!
 
Anjan 3

Varför tar du inte ett Anjan 3 istället?

Om du inte ska ha hund med eller vintertälta så är det lyx med GT-version.
Skulle hellre ha lite mer utrymme i innertältet, absiden är stor nog.

Dessutom är Anjan 3 ca 200gr lättare än 2GT :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Krtz Katium 2 eller Anjan 2 Bo och sova 8
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
ique Anjan 3 eller Rogen? Bo och sova 1
vago tarptent double rainbow eller hb anjan? Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
GustavOh Ground sheet inkl absid för HB Anjan? Bo och sova 16
Schneeberger HB Anjan i vind Bo och sova 1
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
Tics Hilleberg Anjan 2 Bo och sova 4
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
JoeSwede Hilleberg Anjan 3 Bo och sova 19
Underlig Hök Hilleberg Anjan 3 Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...