Val av sovsäck

Komforttemp är med underställ.

Skall man sova i en sovsäck en bra bit från komforttemp kan man köra
med mer lager t.ex mellanlager men man måste tänka på att det är som
att sova i ett kallare rum.Man måste då även ha strumpor,tunna handskar och balaklava.

Skall man sova extremt långt ned från komforttemp kan man behålla alla sina kläder på inkluderande jättehandskar och jättemössa.
Skor är det enda man skall ta av då det hämmar blodcirkulationen.
Tjocka strumpor och i sovsäcksfodralet eller stoppa ned fötterna i ryggsäcken
 
Har nog bestämt mig för att slå till på en Marmot Hydrogen.. men känns lite oklart det här med komforttempen,,

https://www.outnorth.se/marmot/hydr...OyCh3Xbg2FEAQYASABEgI4NvD_BwE#DarkCitronOlive enl denna är komforten för herrar -4,8

https://www.naturkompaniet.se/shop/...MI0Imf6bSX3AIVC9OyCh3Xbg2FEAQYAiABEgLiRvD_BwE här står det bara komfort 0.9

https://www.marmot.com/hydrogen/24120.html på marmots hemsida står det bagtemp(komforttemp?) -1

https://www.addnature.com/marmot-hy...4_pla&ef_id=WvYKtQAAAJOfYWjc:20180711160506:s "klarar temperaturer ner till en eller ett par minusgrader" komfort 1 , lägre gräns -5. <-- menas komfort 1 kvinna och lägre gräns man ?



Någon som har erfarenhet av dessa och kan svara på om komforten är kring -5 för män eller inte ? Är komforten på -5 för män känns det tillräckligt för mig.
 
Tror det är en amerikansk eller Marmots egen standard som anges på Marmot.com, den är dock samma som komfort för kvinnor enligt EN-standard.
På Marmots.de, den europeiska hemsidan, står komforten -4.8 C.
http://www.marmot.de/wordpress_2/en/produkt/hydrogen-2/

Vad gäller Naturkompaniet skulle jag gissa på att de inte har uppdaterat informationen om Hydrogen, modellen har funnits i nästan 20 år i 3-4 olika varianter med olika komforttemperaturer.
 
Tror det är en amerikansk eller Marmots egen standard som anges på Marmot.com, den är dock samma som komfort för kvinnor enligt EN-standard.
På Marmots.de, den europeiska hemsidan, står komforten -4.8 C.
http://www.marmot.de/wordpress_2/en/produkt/hydrogen-2/

Vad gäller Naturkompaniet skulle jag gissa på att de inte har uppdaterat informationen om Hydrogen, modellen har funnits i nästan 20 år i 3-4 olika varianter med olika komforttemperaturer.

Tack så mycket !
 
Marmot tillämpar EN normen för, att angivna temperaturgränserna, de var en av de första amerikanska tillverkarna att tillämpa denna standard vad jag vet.
Hydrogen har genomgått flera olika förändringar genom åren, 900/850/800 CUIN dun, halvlång till hellång dragkedja, olika tyg, obehandlat och nu behandlat dun. Så båda uppgifterna är rätt, allt efter årsmodell. Min egen Hydrogen från 2012 har hellång dragkedja, 850CUIN obehandlat dun och Pertex Microlight I yttertyg. Den är angiven till TLimit - 1,2C. Hydrogen är som jag tidigare skrivit en nollgraders säck och enligt min erfarenhet för kall för frostnätter dvs 3-säsongsbruk.
 
Marmot tillämpar EN normen för, att angivna temperaturgränserna, de var en av de första amerikanska tillverkarna att tillämpa denna standard vad jag vet.
Hydrogen har genomgått flera olika förändringar genom åren, 900/850/800 CUIN dun, halvlång till hellång dragkedja, olika tyg, obehandlat och nu behandlat dun. Så båda uppgifterna är rätt, allt efter årsmodell. Min egen Hydrogen från 2012 har hellång dragkedja, 850CUIN obehandlat dun och Pertex Microlight I yttertyg. Den är angiven till TLimit - 1,2C. Hydrogen är som jag tidigare skrivit en nollgraders säck och enligt min erfarenhet för kall för frostnätter dvs 3-säsongsbruk.

Utifrån din text har jag svårt att avgöra om du anser att även 2018 års modell är för kall för frostnätter (TLimit = komfort herr ?), eller om du menar att just 2012års modell är det?

Kanske dum fråga, men känns säkrast att dubbelchecka när det handlar om så mycket pengar.
 
Utifrån din text har jag svårt att avgöra om du anser att även 2018 års modell är för kall för frostnätter (TLimit = komfort herr ?), eller om du menar att just 2012års modell är det?

Kanske dum fråga, men känns säkrast att dubbelchecka när det handlar om så mycket pengar.

Det jag skrev ang 2012 års modell var med referens till min egen Hydrogen. Den är angiven till TLimitit -1,2C, TComfort +4C (tror jag har etiketten kvar?). De gjorde sedan om modellen igen, annan baffelutformning, 800 CUIN dun med down defender etc. Vad jag kan se anges säcken fortfarande som en 30F säck, dvs -1C. Tittar man på REI's hemsida och räknar om de angivna EN-angivelserna från F till C blir det TLimit -4,2C, TComfort +0,9C, dvs marginellt varmare än min egen modell..
https://www.rei.com/product/895819/marmot-hydrogen-down-sleeping-bag

Min egen erfarenhet är att jag sover bekvämt i min Hydrogen i underställ, mössa och strumpor ner till runt +3C vilket är den kallaste natt jag använt den. Det kändes dock som ett gränsfall och några grader kallare hade jag nog frusit.
Varför jag var så tydlig i mitt tidigare inlägg är att du i ditt första inlägg beskrivit att du vill ha en 3-säsongs säck för fjällen, vilket kan vara allt från varma sommarnätter, till nysnö i Juli, till riktigt kalla vår och höstnätter med många minusgrader. Om vi begränsar det till att du vill kunna använda säcken säg Juni-September i fjällen hade jag inte valt Hydrogen, utan en varmare sovsäck. Nu har jag två olika varma sovsäckar att välja mellan, och skall jag till fjälls i slutet av Augusti eller början av September väljer jag min varmare Pinnacle. Skulle jag idag göra om mitt val och välja bara en sovsäck hade det blivit en Helium.
Som du skriver, det är mycket pengar för en sådan sovsäck och med åldern tappar dessutom sovsäcken lite loft även om den sköts väl, och du lite metabolism vilket gör att du fryser lättare. Så låt inte säljare eller dina egna tankar (minsta möjliga packvolym och vikt) styra dig till ett felaktigt val. Har du ändrat dina krav till högsommar i fjällen eller lite längre säsong i södra Sverige kan Hydrogen vara ett bra val, står du fast vid ditt ursprunliga krav på fjällen även mot höstkanten (dvs mer 3-säsongs bruk) anser jag Hydrogen riskerar bli dyrt ett felköp och du bör välja Helium istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...