Val av sovsäck

Har du scannat av nätet ordentligt och inte bara de svenska butikerna? Var inte rädd för det isf. Finns mycket bra att hitta i UK, Tyskland och Polen tex. ultralightoutdoorgear har hel del, kanske inte alltid de billigaste, men ofta billigare än i Sverige allafall och snabba portofria leveranser också.
 
För egen del är jag mycket missnöjd med Cumulus' produkter. Jag köpte en dunjacka från dem för 1 år sedan. Jag använde den under några dagsturer under hösten. På vintern fick den följa med på en långvandring. Bara några dagar in på den turen gick jackan sönder. När jag skulle dra ned jackärmen som kasat upp brast tyget! Det bildades en 2 cm. lång reva. Jag höll på att tappa hakan av förvåning.
Väl hemma reklamerade jag den och klagade även på att jackan också hade en del slarvfel. När jag fick jackan fanns flera lösa trådar. Mudden på vänster arm var felaktigt sydd.
Det kom ingen ursäkt från Cumulus, men de fixade jackan. Dock fick jag betala frakten till Polen, Cumulus betalade bara återfrakten.
 
För egen del är jag mycket missnöjd med Cumulus' produkter. Jag köpte en dunjacka från dem för 1 år sedan. Jag använde den under några dagsturer under hösten. På vintern fick den följa med på en långvandring. Bara några dagar in på den turen gick jackan sönder. När jag skulle dra ned jackärmen som kasat upp brast tyget! Det bildades en 2 cm. lång reva. Jag höll på att tappa hakan av förvåning.
Väl hemma reklamerade jag den och klagade även på att jackan också hade en del slarvfel. När jag fick jackan fanns flera lösa trådar. Mudden på vänster arm var felaktigt sydd.
Det kom ingen ursäkt från Cumulus, men de fixade jackan. Dock fick jag betala frakten till Polen, Cumulus betalade bara återfrakten.

Ok då blir det inga jackor från dem. Har själv 2 sovsäckar som jag har supernöjd med samt kompisar som säger det samma, så sovsäckarna rekommenderas starkt.
 
Det går lätt att lägga 1500+kr på en jacka (för att inte tala om vad en sk skaljacka I texmex membran kostar) , runt 1000 lappen för ett par jeans och minst lika mycket för ett par hyfsade idrottsskor. I den jämförelsen tycker jag inte några tusen för en avancerad dunsovsäck känns oöverkomligt mht till dess livslängd. Du kommer att ha kvar och glädje av din dunsovsäck flera decennier efter att de andra plaggen är kasserade.
 
Jag tycker att Marmot Sawtooth bättre passar beskrivningen av ditt behov. Bara 150-200kr dyrare än Palsade:
https://www.outnorth.se/marmot/sawtooth-long-67286#SurfArcticNavy
https://www.outnorth.se/marmot/sawtooth-67285#SurfArcticNavy
Din kropslängd avgör om du kan använda regular (ligglängd max 183cm) long (upp till 198cm). Marmots sovsäckar är normalt bra skurna för oss i-vändare (jag är nöjd med mina Marmot säckar som i-vändare, kör long då jag är 193cm). Finns även i modell x-wide.
Är du högerhänt väljer du med fördel Left Zip.

Var för långsam antar jag, nu skiljer det 5-600 kr (regular stlk) .. är det fortfarande "värt" att lägga till extra för sawtoothen ?

Det jag kommer på som är till palsadens fördel;

Skiljer bara 1.3 grader i komfortgräns för herrar , och då är palsades komfort (-7.8) lägre än vad jag förmodligen kommer utsättas för.

Sawtoothen väger lite mer och antar den får lite större volym pga lägre komforttemp(mer fyllning?), hittar inte på volym för Palsaden.
 
Var för långsam antar jag, nu skiljer det 5-600 kr (regular stlk) .. är det fortfarande "värt" att lägga till extra för sawtoothen ?

Det jag kommer på som är till palsadens fördel;

Skiljer bara 1.3 grader i komfortgräns för herrar , och då är palsades komfort (-7.8) lägre än vad jag förmodligen kommer utsättas för.

Sawtoothen väger lite mer och antar den får lite större volym pga lägre komforttemp(mer fyllning?), hittar inte på volym för Palsaden.

Du skriver själv i din fråga att den skall funka i fjällen vår och höst, tom september/oktober, och då är mitt svar tveklöst JA - du bör välja en varmare sovsäck än Palsade. Sawtooth Regular finns fortfarande för drygt 2000kr om du tittar på prisjakt, här ett exempel:
https://www.outdoorexperten.se/p-38500-marmot-sawtooth.aspx

Jag kan tillägga att jag har en bl a har en Marmot Hydrogen med liknande spec som Palsade (TLimit -1,2C) , och det är en utpräglad sovsäck för högsommaren i fjällen dvs inte en 3-säsongs säck enligt egen erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Du skriver själv i din fråga att den skall funka i fjällen vår och höst, tom september/oktober, och då är mitt svar tveklöst JA - du bör välja en varmare sovsäck än Palsade. Sawtooth Regular finns fortfarande för drygt 2000kr om du tittar på prisjakt, här ett exempel:
https://www.outdoorexperten.se/p-38500-marmot-sawtooth.aspx

Jag kan tillägga att jag har en bl a har en Marmot Hydrogen med liknande spec som Palsade (TLimit -1,2C) , och det är en utpräglad sovsäck för högsommaren i fjällen dvs inte en 3-säsongs säck enligt egen erfarenhet.

Tar tillbaka det där med att ja kommer vara ute i fjällen i oktober, var mest en gardering utifall att jag skulle bli mer extrem framöver.. blir förmodligen som senast tidigt i september.. volym och vikt känns viktigare än temp.

Pratade med en försäljare som rekomenderade just Marmot Hydrogen, blev lite sugen utifrån volym/vikt som är mkt lägre på denna modell.. den har ändå en komfort -4.8 (för män), med den komforten borde man väl klara sig september ut , även i fjällen ?

När du anser att hydrogenen inte är 3 säsongs.. är det specifikt för fjällmiljö du menar då ? Men funkar i skogsmiljö ?
 
Tar tillbaka det där med att ja kommer vara ute i fjällen i oktober, var mest en gardering utifall att jag skulle bli mer extrem framöver.. blir förmodligen som senast tidigt i september.. volym och vikt känns viktigare än temp.

Pratade med en försäljare som rekomenderade just Marmot Hydrogen, blev lite sugen utifrån volym/vikt som är mkt lägre på denna modell.. den har ändå en komfort -4.8 (för män), med den komforten borde man väl klara sig september ut , även i fjällen ?

När du anser att hydrogenen inte är 3 säsongs.. är det specifikt för fjällmiljö du menar då ? Men funkar i skogsmiljö ?

Min Hydrogen är av 2012 års modell (tror jag), (850CUIN dun, hellång dragkedja och TLimit -1,2C, TComfort +4C). Jag skulle säga att det är en typisk noll graders säck, och jag som man sover bekvämt i den ner mot några plusgrader. Skulle dock inte vilja sova i den en frostnatt, utan då väljer jag min 3-säsongs säck (Marmot Pinnacle, 800CUIN, TLimit -5,5C, TComfort -12,2C).
Jag har erfarenhet av felköp på för tunna sovsäckar tidigare i llivet, och jag rekommenderar ingen att frysa sig genom natten:(, så välj hellre en lite för varm sovsäck än en som är på gränsen till ditt tänkta användningsområde.

Att volym/vikt är lägre på Hydrogen beror på högre dunkvalitet, tunnare tyg och med det en högre prislapp. Är du beredd att lägga så mycket pengar är min rekommendation Marmot Helium som 3-säsongs säck (samma serie som Hydrogen).
 
Vi kör en hel del motorcykel på grusvägar & stigar, därigenom kan de olika klimaten ändras relativt mycket på 1V. Själv kör jag helst med tarptält på sommaren ihop med min minsta säck, således även den svalaste. Och, ja, alla mina säckar är ”dyra dunsäckar”.

Det har dock hänt att även en varm sommar så sviktar värmen på hög höjd under natten (klara dagar, kalla nätter). Och det är bra att ha ”rätt säck”, men det som är långt viktigare är att veta hur du får en hygglig natt med ”fel säck”, när tempen faller långt förbi ditt normala spann, för ingen säck i sig självt generar värme, den endast låter dig behålla den värme du skapar, ok?

1/ Sov alltid i underställ & varma, torra strumpor. Det håller säcken ren, dig torr & varm.
2/ Om du antar att nätterna blir kalla finns det flera, enkla sätt att ”uppa” värmen.
A/ Sätt på dig mössa (helst en som inte glider av) & handskar.
B/ Du har säkert 1 varm tröja, ta på den. Lägg din jacka över bålen på säcken.
C/ Har du några byxor som inte är skitiga? Ta på dem.
D/ Koka upp 1L vatten, häll i lämplig behållare (jag använder en 1L Nalgeneflaska, den blir inte skållhet) & stoppa ner i säcken. Om vattnet tappar 70 grader har du fått hjälp ”av ett litet element” på 75Wh den natten, vilket gör betydligt mer än man tror.

Utan ”varma vattnet” sov jag en skön natt i tält i -7 i en T-Comf +2 säck, det var förvisso vindstilla & vi var 2 i tältet.
 
Behöver svar på en kort fråga, jag lånar tråden till detta: är komforttemperatur den temperatur som det är behagligt att vara i sovsäcken helt näck?

Om komforttemperatur är -4 herr, och man då lägger till ett lager kläder, t ex långkalsonger, strumpor och en underställströja. Vilken komforttemperatur är det då skulle ni gissa? -10?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.