Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ?

Hej! Skriver inte ofta här men läser desto mer.

Har varit på jakt efter ett nytt tält och valet föll på tältet i rubriken.
Användningsområde: framförallt fjällvandring men även övrigt friluftsliv, som t.ex. skärgårdsklippor. Framförallt barmarksäsong men vill kunna hålla värmen även när det är kallare.

Bakgrund: Har sedan tidigare ett Helsport Fjellheimen Extrem 3 som jag är mycket nöjd med men det är lite tungt (4,5-5 kg). Vill ha möjligheten till funktionen i ett självstagande tält samt att det ska vara stort nog för två personer men lätt nog att orka bära själv vid vandring.
Funderade och valde mellan Hilleberg Rogen och Allak samt Helsport Reinsfjell 2 SL och Reinsjfjell 2 pro.
Jag valde bort HB Rogen pga att det är 3-säsong, stånguppsättningen och att ventilationen borde medföra att det kan bli kallt underifrån.
Allak kändes i butik för tung, enl uppgift från HB 3,3 kg.
Reinsfjell 2 SL var jag orolig för tunna dukar och vissa rapporter på fjellforum.no om att golvduken släppt igenom barr, ytterduken fått skador efter hård blåst och att skillnaden i vikt med footprint mot Reinsfjell 2 pro inte blev så stor.
Reinsfjell 2 pro däremot har bra ventilation, ytterduk som för 4-säsongsbruk, och grövre duk med av tillverkare uppgiven vikt på 3 kg. Medveten om att vissa skulle tycka det är för tungt men känns för mig som en bra kompromiss mellan vikt och slitstyrka. Valet föll därför på detta tält.

Fick hem tältet igår och vägde på köksvågen och den visar 3,4 kg... Slog upp tälten och har annars inget negativt att säga, känns rymligt med bra detaljer och en konstruktion jag skulle lite på i hårt väder både på kalfjället och i ytterskärgården.

Så nu till frågan: De extra 400 grammen stör mig. Ska jag svälja det eller skicka tillbaka tältet och ersätta med ngt annat. Andrahandsvalet lutar åt Reinsfjell 2 SL men vill ha ett tält som jag kan lita på. Vad skulle ni göra?
 
Vill du ha ett så rymligt och bekvämt tält och dessutom ned mot 2 kg måste du kompromissa med tunn duk.

Vill du ned mot 1 kg så verkar det inte finnas självstagande alternativ?

Thure
 
Skrev i en annan tråd om detta tält. Går i samma tankar som du. Och har hittills vaskat fram Helm 2 från Wild Country (Terra nova) som huvudalternativ. Finns ett 3-manna version också. Något tryngre.

Jag hade deras Zephyros 1, som jag var väldigt nöjd med och var väldigt kvalitativt.
Verkar vara en bra avvägning mellan pris, vikt och kvalitet. Det enda som avhållit mig från att klicka hem ett, ca 2200 kr i 2-manna version hos Friluftsland, är fåfängan och att jag gärna skulle vilja ha något färggladare. :)

https://www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/all-tents/helm-2-tent/
 
Var kanske otydlig. Rymligheten är inte prio, det ska vara stort nog för att få in 2 personer men jag ska också ha det till ensamvandring. Därför blir ett 3-personerstält för stort.
 
Skrev i en annan tråd om detta tält. Går i samma tankar som du. Och har hittills vaskat fram Helm 2 från Wild Country (Terra nova) som huvudalternativ. Finns ett 3-manna version också. Något tryngre.

Jag hade deras Zephyros 1, som jag var väldigt nöjd med och var väldigt kvalitativt.
Verkar vara en bra avvägning mellan pris, vikt och kvalitet. Det enda som avhållit mig från att klicka hem ett, ca 2200 kr i 2-manna version hos Friluftsland, är fåfängan och att jag gärna skulle vilja ha något färggladare. :)

https://www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/all-tents/helm-2-tent/

Tack för tipset! Dock så finns det några saker som drar ner detta tält för mig.
1. Ventilationen ser inte lika bra ut som på andra modeller. Bilderna visar bara en liten ventilationsöppning vid ena ingången. Tältduken går dock långt ner, vilket ställer högre krav på ventilationen i övre delen av tältet.
2. Materialet i duken är PU-belagd polyester, vilket jag fått för mig ger sämre slitstyrka.
3. Innermåtten är lite mindre än på mina andra alternativ, kan bli trångt med två expedmadrasser (vilket oftast följer med)
4. Stängerna är inte DAC, vilket både Hilleberg- och Helsport-tälten har.

Men kom gärna med fler förslag
 
Vill du ha ett så rymligt och bekvämt tält och dessutom ned mot 2 kg måste du kompromissa med tunn duk.

Vill du ned mot 1 kg så verkar det inte finnas självstagande alternativ?

Thure

Jo, det är jag medveten om. Därför tänkte jag att 3 kg går bra. Sen är väl inte Reinsfjell att betrakta som rymligt för 2 pers?
 
Var kanske otydlig. Rymligheten är inte prio, det ska vara stort nog för att få in 2 personer men jag ska också ha det till ensamvandring. Därför blir ett 3-personerstält för stort.

Var kommer det huvudsakliga fokuset att ligga, att vara ensam eller att vara två?
Tältet är säkert bra men i mitt tycke alldeles för tungt, 3,4kg för ett två personer, och ska du bära det själv så...

Jag har haft hem HB Rogen, använt Anjan och använder nu Niak och har bara gott att säga om "tre-säsongstälten".
Det drar inte kallt från marken som du är rädd för, utan just Rogen har ju bara mesch på en del av dörren och luftflödet är på Niak och Anjan iaf fantastiskt bra.

Om du inte är ute på vintern på kalfjället så behöver man inte duk som går längst ner :).

HB Rogen är ett tält som funkar för två personer, självstagande samt är ok att bära även om du är ensam.

Om fokus ligger på att vara ensam och två någon gång, så är Niak ett alternativ...men bara en ingång gör det ju lite bökigare om man är två, men ett formidabelt singeltält :)!
 
Sen är väl inte Reinsfjell att betrakta som rymligt för 2 pers?

Vi har en XXL budgetvariant av Reinsfjell, Helsport Dome 2+ som väger 4 kg och är mkt rymligt för två personer vid kajakpaddling. Har för mig att innertältet har samma mått som Reinsfjell men att absiderna på Reinsfjell är något smalare.

Thure
 
Var kommer det huvudsakliga fokuset att ligga, att vara ensam eller att vara två?
Tältet är säkert bra men i mitt tycke alldeles för tungt, 3,4kg för ett två personer, och ska du bära det själv så...

Jag har haft hem HB Rogen, använt Anjan och använder nu Niak och har bara gott att säga om "tre-säsongstälten".
Det drar inte kallt från marken som du är rädd för, utan just Rogen har ju bara mesch på en del av dörren och luftflödet är på Niak och Anjan iaf fantastiskt bra.

Om du inte är ute på vintern på kalfjället så behöver man inte duk som går längst ner :).

HB Rogen är ett tält som funkar för två personer, självstagande samt är ok att bära även om du är ensam.

Om fokus ligger på att vara ensam och två någon gång, så är Niak ett alternativ...men bara en ingång gör det ju lite bökigare om man är två, men ett formidabelt singeltält :)!

Tältet kommer antagligen oftast användas för två. Gillar designen med två ingångar för just då. Sen finns ju givetvis fördelen med att man kan ligga med tältet öppet och njuta av utsikten och att det fläktar vid bra väder. Av samma skäl är det ju trevligt att kunna ha mesch på hela dörrarna. Men jag fattar, allt sånt bygger på vikten.

När du säger att det inte drar kallt från marken, har du varit i låga temperaturer, hård blåst och ösregn då? Hamnade nämligen i ett sånt läge i augusti för ett par år sedan (36 timmar) och var då väldigt glad för att 4-säsongs tunneltältet var varmt och torrt inuti.

Tack för synpunkterna!
 
Tänkte uppdatera hur det blev. Lämnade tillbaka Helsport-tältet, kom fram till att det blir för tungt för att använda själv. Slutade med att jag igår fick tag i ett HB Rogen som vi faktiskt gjorde premiärtur med samma kväll vid Tyresös utkant. Inte lika mkt komfort men ändå mycket nöjd!
 
Tänkte uppdatera hur det blev. Lämnade tillbaka Helsport-tältet, kom fram till att det blir för tungt för att använda själv. Slutade med att jag igår fick tag i ett HB Rogen som vi faktiskt gjorde premiärtur med samma kväll vid Tyresös utkant. Inte lika mkt komfort men ändå mycket nöjd!

Tack för uppföljningen, alltid kul att höra vad det blev i slutänden :).
Jag gillar att tälta exponerat och har varit utsatt för Otroligt dålig väder i mitt Anjan, var ute 19 dygn i sträck och av dessa så regnade det 16-17, oftast kvällar och nätter :(! Hade en del hårda vindar också på exponerade platser utan problem.

Hoppas du blir riktigt nöjd med ditt tältköp :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...