Familjetält: glasfiber eller aluminium?

Hej!

Det verkar vara så att ett nytt familjetält ska inköpas. De flesta tält har glasfiberbågar och en del, främst dyrare, har aluminium. Hur viktigt anser ni att aluminiumbågar är när det gäller familjetält? Tänk campingplatser och bilåkande. Utbudet ökar markant om man börjar inkludera glasfiberbågar.

För övrigt tar jag gärna emot tips på familjetält för 4 pers som är vindstabilt, har en rymlig absid och raskt att slå upp.

mvh
Anders
 
Glasfiberbågar är vanligare på budgettält. Alla bågar kan gå sönder men jag har haft mera haverier med glasfiberbågar.

För ditt användningsområde så funkar det nog med glasfiberbågar. Men var uppmärksam på vilket material det är i tältbotten. Ibland är det bara typ billig japanpresenning och där är hållbarheten inget att hurra för.

Tältkåta kan vara ett alternativ till det tält du nämnt ovan. Nackdel kan då vara svårigheter att få mygg och myrtätt.

Thure
 
Tackar Thure!

Jag börjar landa i samma sak. På ett familjetält funkar det nog med glasfiberstänger. Flera av dem har ju stänger som är 11 mm i diameter, det borde vara ok. Vikten är ju inte av vikt kan man säga, när det gäller bilcamping.

Egentligen är det två saker som jag inte gillar:

  • Hylsorna vid bågen skarvar ligger utanpå själva "pinnen". Det gör att det tjorvar ibland när man trär in bågen i kanalernas.
  • Om bågen brister finns väl risk för att det blir ett vasst brott som förstör duken, men det kanske är teoretikt, vad vet jag.

Breddar sökande till glasfiberbågefamiljetält. Just nu ligger Coleman Bering 4 bra till.

//A
 
Glasfiber är mycket sämre då dom går av lika ofta som alustänger efter 500 nätter....

Dom är dock ok om du tar med skarvhylsor i alu eller stål så man har beredskap.Sen kan man köpa alustänger i lösvikt på nätet om man gillar tältet.
 
Glasfiber är mycket sämre då dom går av lika ofta som alustänger efter 500 nätter....

Tackar för svar men jag greppade inte riktigt. Håller de 500 nätter är det helt ok för mig, det lär räcka i 20 år för mig gissar jag. Sen kan man ju undra hur du vunnit denna kunskap?

Har lite diskussion kring detta på ett annat forum där det finns många familjetältscampare. De flesta verkar vara överens om att hållbarheten räcker väl till men att de är tyngre och slits just i skarvhylsorna. Jag har själv varit med om ett haveri en gång, pinnen delaminerade, men det var på ett mycket billigt tält. Fick en ny stång av leverantören trots att det var 4 år gammalt. Även glasfiberstänger skiljer i kvalitet kan man tro.

Så jag landar nog i att aluminium är idealet men glasfiber ok. De flesta tält med aluminium (eller stål) ligger över budget, likaså de med uppblåsbara luftkanaler.

To be continued.... :)
 
Senast ändrad:
Haha jag menade att glasfiber är som 500 nätters alustänger - inte helt pålitligt liksom.Dom kan snäppa lite när som helst.
Speciellt när det regnar...

Skaffa lite rörstumpar i stål eller alu iaf så du kan skarva brott
 
Hej!

Brukar tycka att det är trevligt när folk följer upp sina trådar, så jag får väl göra detsamma.

Det blev ett Robens Midnight dreamer 4. Hittade ett fint begagnat för 2300 kr. Just denna modell har ovanligt feta aluminiumstänger, hela 16 mm. Det känns extremt stadigt men är inte testat i vind. Inte testat alls om sanningen ska fram, det blev andra prioriteringar, men det kommer fler somrar. Slog upp det på tomten och det verkar vara ett fint tält.

Det var det,
Anders
 
Bra att du köpte aluminiumstänger om de nu är så mycket starkare som det sägs här. Bilsemester är ingen garanti mot blåst. Stora tält har ett mycket större vindfång och behöver betydligt kraftigare stänger än små fjälltält, och flera av de blåsigaste nätter jag har upplevt, inklusive den enda riktiga stormen, var på bilsemester. Fast det beror förstås på vart man åker.
 
Vi har pratat löst om Lofoten ett par år men ännu inte tagit oss dit än. Då kommer nog detta tält väl till pass.

För övrigt håller jag med, bilcamping och boende på campingar har sina sidor. Man kan ju inte alltid fritt välja var man slår upp tältet. Vi var t ex på Gotland med vår tältvagn som vi nu sålt. Fantastisk utsikt från Kneippbyns camping men väldigt exponerat när det brallade i litegrann. Och man har ju den tälttomt man blivit tilldelad, inte mycket att göra.

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Steffen84 Familjetält Bo och sova 9
Karlmartin Familjetält Bo och sova 4
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
nisse1001 Familjetält - Fauna Bo och sova 4
sloman Familjetält Bo och sova 4
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
plingen En som vill skaffa familjetält Bo och sova 27
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jovi Familjetält i skärgården Bo och sova 11
insideoutside "familjetält" (4)?? Bo och sova 15
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Liselott Gelert familjetält Bo och sova 2
kajsalisah Stort familjetält Bo och sova 4
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
MagnusJ Familjetält för camping? Bo och sova 26
eric.and Familjetält från Jysk? Bo och sova 10
sportgoofy Familjetält Primus Bifrost Bo och sova 1
ptte familjetält Bo och sova 11
Rocke Familjetält för camping Bo och sova 9
Nic Browling Bra familjetält? Bo och sova 4
foo Familjetält för camping? Bo och sova 13
patrix Köpa glasfiber/kolfiberstänger, var? Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...