Värmehålla temperaturkänslig medicin

Tjenare!

Är Typ 1 Diabetiker vilket innebär att jag alltid måste ha med mig insulin och blodsockermätare osv. De mesta av detta är temperaturkänsligt och bör ligga mellan 10-20 grader i bästa fall, 1-25 grader i värsta fall. Det finns gott om fina kylfodral när man ska på värmesemester men hur tusan löser folk problemet vid vinteraktivitet förutom innerfickor?

Själv vandrar jag mycket, oavsett temperatur och har dåligt med innerfickor och vill gärna förvara grejerna i ryggsäcken. En termos som man haft varmt vatten i håller ju hyfsad temperatur ett tag men sen då?

Funderar på typ en elektriskt uppvärmd strumpa i en termos eller något liknande. Dock måste det vara med ställbar temperatur, ca 15 grader hade varit perfekt. Några tankar och idéer om vad jag skulle kunna använda som uppvärmning i en bra termos som är rimligt för en veckas bruk åt gången?

Tack på förhand!
 
Hej Tobias, jag är precis som du vintertältande Typ 1a. Har haft samma tankar som dig men det slutade med att jag sydde på innerfickor på alla mina kläder. För 1-2 veckors tur blir det ju ändå inte så mycket, jag har oftast bara två pennor med mig. En annan varian är att jag har en påse (en sån tunn nätpåse man tvättar ömtåliga kläder i) som jag sytt på ett halsband av ett tygband. Där har jag förutom insulin extrabatterier till pannlampan och linser. Har funkat bra hittills. Det är bara viktigt att komma ihåg när man går i och ur sovsäcken så den där påsen inte blir liggande. Har hänt nån gång att jag glömt den på tältgolvet några minuter men inget har frusit än så länge! På bilden sticker påsen fram under fleecen, bästa lösningen hittills men säg gärna till om du kommer på nåt annat! (Har avfärdat had/fotvärmare i mattermos pga osäker värme)
7feb148263178aa4ff030fcc34391b41.jpg
 
Jag hade en prylig kollega som fick typ 1 och han letade i månader efter lösningar som du TS. Det slutade med innerfickor på alla skjortor. För det var enklast så.

go tur
 
Jag anvander mig precis som andra av innefickor. Har aldrig haft nagot problem med det. Jag sover dessutom oftast pa ryggen sa det fungerar aven nar jag sover. Som alternativ till innefickor kanske du har en brostficka pa fleecen. Jag upplever att brostfickan ligger narmare mot kroppen an vad fickor vid magen gor. Forhoppningsvis haller sig pennorna varmare da.

Mitt problem ar mer pa sommaren da dar jag bor ar ganska varm. Aven om jag nog anvander mig av temperaturintervallet 3-30C.

Lycka till!
 
Ett alternativ kan väl vara att sy ihop en enkel väst av mesh (myggnät?) och ha fickorna på, så har man den innanför kläderna helt enkelt?

Man kanske kan hämta lite inspiration av axelhölster? Finns ju sådana för pass och pengar och inte vapen.
 
Hej Tobias, jag är precis som du vintertältande Typ 1a. Har haft samma tankar som dig men det slutade med att jag sydde på innerfickor på alla mina kläder. För 1-2 veckors tur blir det ju ändå inte så mycket, jag har oftast bara två pennor med mig. En annan varian är att jag har en påse (en sån tunn nätpåse man tvättar ömtåliga kläder i) som jag sytt på ett halsband av ett tygband. Där har jag förutom insulin extrabatterier till pannlampan och linser. Har funkat bra hittills. Det är bara viktigt att komma ihåg när man går i och ur sovsäcken så den där påsen inte blir liggande. Har hänt nån gång att jag glömt den på tältgolvet några minuter men inget har frusit än så länge! På bilden sticker påsen fram under fleecen, bästa lösningen hittills men säg gärna till om du kommer på nåt annat! (Har avfärdat had/fotvärmare i mattermos pga osäker värme)
7feb148263178aa4ff030fcc34391b41.jpg

Tack för svaren. Då e de precis som alla andra att satsa på innerfickor. Får försöka hitta någon bra lösning där då jag helst inte ens har telefonen i fickan. I brist på annat får de kanske bli så ändå men ska nog försöka göra någon form av test med uppvärmd termos så fort jag hittar lämplig värmekälla.
Såg dock jävligt mysigt ut de där campet!
 
Tack för svaren. Då e de precis som alla andra att satsa på innerfickor. Får försöka hitta någon bra lösning där då jag helst inte ens har telefonen i fickan. I brist på annat får de kanske bli så ändå men ska nog försöka göra någon form av test med uppvärmd termos så fort jag hittar lämplig värmekälla.

Såg dock jävligt mysigt ut de där campet!



Ska bli spännande att höra om dina test! Ja det var en mysig tur i femundsmarka nu i januari, just på bilden blåste det rejält på fjället så jag drog mig i önne i tältet och testade bland annat om det var praktiskt att gräva ut hela absidern till ståhöjd! (Det är det inte men slår ihjäl en del tid om man har tråkigt)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hej Tobias, jag är precis som du vintertältande Typ 1a. Har haft samma tankar som dig men det slutade med att jag sydde på innerfickor på alla mina kläder. För 1-2 veckors tur blir det ju ändå inte så mycket, jag har oftast bara två pennor med mig. En annan varian är att jag har en påse (en sån tunn nätpåse man tvättar ömtåliga kläder i) som jag sytt på ett halsband av ett tygband. Där har jag förutom insulin extrabatterier till pannlampan och linser. Har funkat bra hittills. Det är bara viktigt att komma ihåg när man går i och ur sovsäcken så den där påsen inte blir liggande. Har hänt nån gång att jag glömt den på tältgolvet några minuter men inget har frusit än så länge! På bilden sticker påsen fram under fleecen, bästa lösningen hittills men säg gärna till om du kommer på nåt annat! (Har avfärdat had/fotvärmare i mattermos pga osäker värme)
7feb148263178aa4ff030fcc34391b41.jpg

Extra batterier och powerbanks mår bra av kyla. De behöver endast värme under laddning eller användning. Jag var på en två veckors tur alldeles nyligen då temperaturen föll ner till -30. Inga som helst problem med mina powerbanks och batterier som fick ligga i samma temp. Laddningen skötte jag i sovsäckenen när jag låg i den.
 
Extra batterier och powerbanks mår bra av kyla. De behöver endast värme under laddning eller användning. Jag var på en två veckors tur alldeles nyligen då temperaturen föll ner till -30. Inga som helst problem med mina powerbanks och batterier som fick ligga i samma temp. Laddningen skötte jag i sovsäckenen när jag låg i den.



Javisst så det är bara 3 st extrabatterier till pannlampan som ligger varma för att kunna fungera optimalt när jag behöver dem. Dessutom behöver de vara lättåtkomliga när det verkligen behövs (gräva snömur mitt i natten osv)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Efter en del tester med el-strumpor, termosar och värmemattor för terrarie har jag precis som alla andra kommit fram till att för vettiga pengar blir det antingen för varmt eller för ostabilt. Eventuellt med slinga och potentiometer, men då börjar det kosta.

Fick helt enkelt be syrran att sy en tunn väst i mesh med fickor över magen. Då är alla grejer med utan att vara ivägen för något annat. :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.