Nu bär det äntligen ut!! ...

04.31
De här börjar likna starten för mer än 3½ år sedan (3:e mars-14) för nu har ja ofrivilligt fastnat på landbacken allt för länge. Har inte vågat mig ut innan ja fått nåra läkartider spikade, men nu är det fixat!! så....
 
.....Nu bär det äntligen ut!!...
...i skärgårn för 1-2 veckors dator å -elbefriad tillvaro, längtar efter att elda, hugga ved å ro, och som "grädde på moset" kanske tjurarna är ute :)

Bill är död sedan länge -salig i åminnelse -men hans ersättare Gräddnos var ute senast, men ja har kommit av mig med tjurtämjandet, numer föredrar ja kor å kvigor, de kan man umgås mer avslappnat med.

Har rustat mig med nya yllestumpor, tunna å mediumtjocka å har ett par halvhöga Muckboot på gång, så nu ska ja väl hålla mig både varm å torr om fossingarna!

Hela hösten strul me småsnurrorna å har slösat stålar på nåra nya/begagnade som åxå är eljest :-( ja å motorer ä ingen bra kombination, men "peppar peppar" så kommer ja bra överens med Rödluvans 15-hästare 4-takt med elstart som går som em klocka å tyst!!!
Om ja varit yngre å med färre krämpor skulle ja nog mestadels rott å seglat, ja avskyr sölet me benzin å störande mekaniska ljud!! De har man nog av i stan.

Ska bli kul att fortsätta rensa bort mossa, nedfallna träd å annat från torpargrunderna, och rensa/leda bort regnvattnet på de gamla åkerdikena som nu härbärgerar 40-åriga granar.

Nån snösegling med Snövit skulle åxå sitta fint!! och elda förstås med lyxig egentillverkad torr björkved :)

Bilder:
1-Bill, salig i åminnelse.
2-Gräddnos, Bill`s ersättare.
3-Hon vill helst sitta i knät!
4-De gamla åkerdikena.
5-Snövit/Suvi 495.
6-Collageverkstad i stan till tonerna av Albert Lee`s finger-pickingsolo.
 

Bilagor

  • LW Billpuss denklassiska.jpg
    LW Billpuss denklassiska.jpg
    58.4 KB · Visningar: 587
  • Gräddnos 010.jpg
    Gräddnos 010.jpg
    39.6 KB · Visningar: 575
  • 030.jpg
    030.jpg
    51.1 KB · Visningar: 578
  • 035.jpg
    035.jpg
    68.5 KB · Visningar: 579
  • 056.jpg
    056.jpg
    41.5 KB · Visningar: 632
  • Rotation of 013.jpg
    Rotation of 013.jpg
    87.4 KB · Visningar: 575
Ännu ingen utfärd!!!
Man förtvinar både kroppsligt å mentalt här i stenbunkern flera meter upp i luften!
Ja känner mig som Tuiavii, hövdingen från ön Tiavea i Polynesien som reste till Tyskland runt 1915 och som sen beskrev de vitas märkliga och ohälsosamma leverne för sina undersåtar när han kom tillbaka.
Det hela blev en succèbok: Papalagi.
En tankeväckande civilisationskritik som är väl värd att läsa, MEN senare forskning slår fast att författaren Erich Scheurmann fabulerar, allt är troligen påhittat av honom själv, men behöver inte vara sämre för det!
Fiktion kan vara lika läraktigt som fakta!
Klart läsvärd.
Inväntar mina beställda vinterstövlar/Muckboot Arctic Sport Mid, som ja ska dubba.

Ja gillar civilisationen åxå, men i små portioner :)

Bild:
"Självporträtt med hare" :)
 

Bilagor

  • LW vilande på snöhare.jpg
    LW vilande på snöhare.jpg
    22.7 KB · Visningar: 515
Kevin växte upp under påvra omständigheter och med en brutal far, så han bodde mer eller mindre i ett skjul på stranden å ägnade dagarna åt surfing, så med skolgången blev det si å så.
Surfingen blev hans tillflykt å passion!
Men han var ingen tävlingsmänniska, han gjorde det för att de va kul å att han hade talang.
De kan lätt illustreras med att han höll på att komma för sent till sin start vid surf-VM 1965, på hans hemmastrand Bondi Beach, där en av hans kompisar hade en surfbutik, så han tittade in där för att snacka lite innan tävlingen.
Då visade kompisen en helt ny superhot bräda som han blev nyfiken på å frågade om han fick låna den å testa, så han tog brädan under armen å sprang till starten å blev som 15-åring!! världsmästare på en bräda han aldrig stått på!!!!!!

För en vanlig surfare tog det flera månader att trimma in sig på en ny bräda.

Då han varken hade råd eller lust att resa på tävlingar utomlands blev hans karriär kort, anonym och försvårades även av för mycke droger som försämrade han kondition, och han dog tragiskt redan i 30-årsåldern.

Men att han var "Vågornas Mozart" kunde aldrig nån ta ifrån honom!
Och frågan är om nånsin nån kommit upp till hans kaliber?

Salig i åminnelse!
 

Bilagor

  • Vågornas Mozart-Kevin Brennan Australien_20171204_0001.jpg
    Vågornas Mozart-Kevin Brennan Australien_20171204_0001.jpg
    54 KB · Visningar: 468
  • Vågornas Mozart-Kevin Brennan Australien 3_20171204_0001.jpg
    Vågornas Mozart-Kevin Brennan Australien 3_20171204_0001.jpg
    100.2 KB · Visningar: 463
  • Vågornas Mozart-Kevin Brennan Australien 2_20171204_0001.jpg
    Vågornas Mozart-Kevin Brennan Australien 2_20171204_0001.jpg
    58.5 KB · Visningar: 468
  • 005 vågornas mozart-kevin brennan kasettband.jpg
    005 vågornas mozart-kevin brennan kasettband.jpg
    47.7 KB · Visningar: 473
FILMTIPS:
den fantastiska berättelsen om en fantastisk man som gjorde fantastiska bedrifter, men som inte gjorde nåt väsen av det, det är stort!
SVT-play Dokumentär, sök på filmtiteln.

IDAG SKA DET SKE enligt planen, brossan å hundarna plockar upp mig för utfärd till öna (östgötskt skärgårdsmål).

Bra, då får ja ut en del grejer som ä svårt att släpa med på buss å i taxi, blir bara ute till senast freda för att passa läkartider, men sen strax efter jul är planen att va ute nåra veckor,
med förhoppningen att frysa inne :)
 

Bilagor

  • 006.jpg
    006.jpg
    38.7 KB · Visningar: 390
  • 005.jpg
    005.jpg
    41.2 KB · Visningar: 393
  • Art.Säsongens sista seglats Kajsa-Warg lwff_20160130_0001.jpg
    Art.Säsongens sista seglats Kajsa-Warg lwff_20160130_0001.jpg
    45.4 KB · Visningar: 393
  • Art. Vinter till sjöss BN lwff 4_20161227_0001.jpg
    Art. Vinter till sjöss BN lwff 4_20161227_0001.jpg
    70.1 KB · Visningar: 396
  • 056.jpg
    056.jpg
    41.5 KB · Visningar: 388
  • Rotation of 043.jpg
    Rotation of 043.jpg
    44.5 KB · Visningar: 392
Underbar sida Lasse, här finns mycket matnyttigt att lära sig! Hoppas du fryser inne i jul ;) Annars kan du komma förbi, vi är nere från 21 dec. typ. Fridens liljor!
 
Kommer inte o bli nån magisk infrysning över det normala inom dom närmaste veckorna - har inte inträffat saker som ordnar det.

Vi får se om det det händer nått mot mitten på januari - det är den förvarnings horisonten man har om det börjar dona till sig under julveckan
 
Underbar sida Lasse, här finns mycket matnyttigt att lära sig! Hoppas du fryser inne i jul ;) Annars kan du komma förbi, vi är nere från 21 dec. typ. Fridens liljor!

Hej Pelle! Tack för uppskattningen! Det funkar nog för att ja gör det bara när ja har lust.
Äldsta son å dotter 15, kommer och ofirar med mig över julen, vi ska grilla i en skog här i närheten.
Min plan ä att åka ut i mellandagarna å bli ute ett tag.
Dags att ses, de va ett tag sen. hälsa A&L
Vattnet va rätt "varmt" härom veckan så det lägger nog inte på ett tag, men de kan ju nypa till i lävikarna, så man får passa på var man lägger båtarna.
GO HELG på er!

Bild: förra julen, fårkorv, riktig syrad vitkål, röd pesto å egengroddad alfa-alfa mums!
 

Bilagor

  • 033.jpg
    033.jpg
    48.7 KB · Visningar: 283
Kommer inte o bli nån magisk infrysning över det normala inom dom närmaste veckorna - har inte inträffat saker som ordnar det.

Vi får se om det det händer nått mot mitten på januari - det är den förvarnings horisonten man har om det börjar dona till sig under julveckan

Hej!
nej du har rätt, vattnet är inte tillräckligt kallt å fram till nyår verkar det mest bli +grader, men ja säger som de gör i nörge:
"Vädret ä som de ä, å blir som de blir" :)
GO HELG! framöver
 

Bilagor

  • Blänkare, korsväg på vattnet, is_20171106_0001.jpg
    Blänkare, korsväg på vattnet, is_20171106_0001.jpg
    73.2 KB · Visningar: 332
Bilder:
1-Högvatten å snöfall.
2-Lyxigt med mogna tomater i december!
Eftermognat som gröna inne, men blir inte lika söta som solmogna.
 

Bilagor

  • 002.jpg
    002.jpg
    40.8 KB · Visningar: 325
  • 001.jpg
    001.jpg
    39.3 KB · Visningar: 324
Trotts en del strul verkar det som min plan att ta mig ut kan lyckas, har inga stadsmåsten förrän den 23jan. och verkar kunna få bilskjuts i mellandagarna eller efter nyår,
det kräver dock en hel del organisering innan, nåt som ja nu för tiden är mindre bra på, men till slut brukar de reda sig, men glömmer ofta nåt ;-)
väl där ute reder ja mig oftast bra även om man kan stöta på patrull av busväder etz. men sånt gillar ja ju :)

Bilder;
2-Råd: Snöskoter på is.
 

Bilagor

  • Rotation of 006 jultomten skjuten 1.jpg
    Rotation of 006 jultomten skjuten 1.jpg
    68.4 KB · Visningar: 280
  • Blänkare - snöskoter på is 1_20160115_0001.jpg
    Blänkare - snöskoter på is 1_20160115_0001.jpg
    102.8 KB · Visningar: 278
Traditionell julkorvsgrillning;
hot vego chorizo, tapenade på soltorkade tomater, slotts starka senap, gurkskivor arrangerade som vikingaskepp, grovt korvbröd, engångsgrill/ÖB

Till fåglarne; skalade solroskärnor, halv coccosnöt med fröklegg,
ett skivat äpple till koltrastarena.

Farfar L, son B å dotter S

+4 grader, fuktigt å svag vind.
 

Bilagor

  • Resize of Rotation of 006.jpg
    Resize of Rotation of 006.jpg
    83.3 KB · Visningar: 235
  • 008.jpg
    008.jpg
    56.2 KB · Visningar: 231

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.