Arctic Alpine Veloce

Har du ingen bokhylla, byrå eller soffa gjord av trä då? :)

Jag blev sugen att ge mig ut för en tältnatt trots +4 och regn här i Luleå. Vi får se vad som händer...
 
Snöpinnar lär jag investera i till nästa år.
Ska nog ta mig ut imorrn en sväng, grymt sugen på en testnatt i nytältet!

Någon som har förslag på knutar till alla stormlinor?
Vad använder ni?
 
För öglor som inte skall löpa, ex fästpunkter till tältet använd Pålstek.

Tack för tipset!

Provade sätta upp tältet i trädgården, ser att jag inte riktigt får ner hela sidan, bakom dörren så att säga. I huvudändan.

Ligger faktiskt i skogen just nu, framför en fin eld. Avvaktar kvällen och sen ska vi, jag o mina två hundar, sova i Velocen första gången. Det är i alla fall plusgradet, ingen vind och halv klart. Klockan är 22 och det är ljust och fint fortfarande. Snacka om njutning!
 
Nu är man tillbaka i stan igen.
Det blev lite kyligt inatt, måste varit några minusgrader, vattnet i hundskålen hade frusit så. Upptäckte en hel del kondens i tältet men enbart i yttertältet. Hade bara vädringsluckan vid dörren öppen, inte den vid fotändan. Var det pga kylan det blev sån kondens? Vi var ju tre som sov i tältet plus att det inte blåste alls. Dock högt uppe på en torr backe med lite snö i närheten.
Känns lite lustigt bara...

Annars nöjd med tältet! Vilket utrymme! Hade två hundar, 10+30 kg, Vulcan-ryggan och alla kläder förutom kängorna inne, och det fanns gott om plats för det.
Frös lite grann men det beror troligtvis på lillhunden som skulle ligga i sovsäcken, över dragkedjan, så jag fick inte dra igen den ordentligt.. ☺

Får nog skriva en liten recension snart.
 
Får nog skriva en liten recension snart.

Ja det tycker jag!

Hur tyckte du ventilationen blev med bara den lilla venten vid dörren öppen? Lite dåligt att den vid fotändan inte har myggnät tycker jag. Kanske går att ordna med en bit myggnät och lim? Har ej hunnit testa mitt tält än. Kanske på onsdag då jag är ledig.
 
Hundar i tält genererar normalt ganska mycket utandningsluft och värme så ventilationen vid fotändan har jag enbart stängd då det är rejält med mygg och knott, övrig tid på året så går den att ha öppen.
 
Ja det tycker jag!

Hur tyckte du ventilationen blev med bara den lilla venten vid dörren öppen? Lite dåligt att den vid fotändan inte har myggnät tycker jag. Kanske går att ordna med en bit myggnät och lim? Har ej hunnit testa mitt tält än. Kanske på onsdag då jag är ledig.

Nog var ventilationen bra men inte tillräcklig för oss tre när det blev sån kondens.
Hade inte luckan öppen alls, hade nog gjort skillnad.
 
Modda myggnät i fotändan?

Jag funderar en del på att på något sätt modda in ett myggnät i ventilationsluckan i fotändan...

Någon som har några bra förslag? Bara be en sömmerska el motsv att sy dit - är det något spec man ska tänka på när man ska sy i det materialet? - eller ska man försöka sig på att limma själv när man hittat passande nätstycke (med passande söm i kanterna) och vad ska jag tänka på då..?

Jag är inte helt trygg på DIY-marknaden, om man säger så... :-/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.