Utrustning för sommarvandring i Transylvanien

Åska...

Jag tänkte precis som ni om att sova ute. När jag var där var dessutom både Cabana Podragu (stenhuset) och Balea Lac (trähuset vid sjön) riktigt nergångna på gränsen till obeboeliga.

Hur mycket folk var det ni mötte? Jag var där på hösten och det var helt tomt på turister (plus oändligt vackra färger), men det skulle vara bra att veta hur det är på sommaren.

Jag grips av dåligt samvete för att jag inte skrivit något om åskvädren, de är rätt vanliga och helt klart en reell riskfaktor på sommaren. Inte bara i dessa berg, det är samma sak i Tatra, Dolomiterna och liknande bergskedjor, särskilt sådana som ligger lite ensamma och kan ackumulera en molnbank på kammen. Ett typiskt vädermönster på sommaren är att det är soligt på förmiddagen, men konvektionsmoln börjas samlas vid middagstid och snabbt växer till först stackmoln, och sedan riktigt höga åskmoln (googla på cumulonimbus). Har det gått så långt, går jag definitivt ner från kammar och toppar, för man kan bli "elektrisk" och blixten slå ner utan regn eller annan förvarning.
Det hela bryter ihop i ett häftigt åsk- och regnväder strax därefter, oftast redan på eftermiddagen, så ert nattliga oväder är lite otypiskt.

Ja, detta är ju post festum för er del, men kanske till nytta för andra som läser tråden.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte precis som ni om att sova ute. När jag var där var dessutom både Cabana Podragu (stenhuset) och Balea Lac (trähuset vid sjön) riktigt nergångna på gränsen till obeboeliga.

Hur mycket folk var det ni mötte? Jag var där på hösten och det var helt tomt på turister (plus oändligt vackra färger), men det skulle vara bra att veta hur det är på sommaren.

Jag grips av dåligt samvete för att jag inte skrivit något om åskvädren, de är rätt vanliga och helt klart en reell riskfaktor på sommaren. Inte bara i dessa berg, det är samma sak i Tatra, Dolomiterna och liknande bergskedjor, särskilt sådana som ligger lite ensamma och kan ackumulera en molnbank på kammen. Ett typiskt vädermönster på sommaren är att det är soligt på förmiddagen, men konvektionsmoln börjas samlas vid middagstid och snabbt växer till först stackmoln, och sedan riktigt höga åskmoln (googla på cumulonimbus). Har det gått så långt, går jag definitivt ner från kammar och toppar, för man kan bli "elektrisk" och blixten slå ner utan regn eller annan förvarning.
Det hela bryter ihop i ett häftigt åsk- och regnväder strax därefter, oftast redan på eftermiddagen, så ert nattliga oväder är lite otypiskt.

Ja, detta är ju post festum för er del, men kanske till nytta för andra som läser tråden.

Trähuset vid sjön vid Transfagaras Highway hade riktigt bra standard nu. Hörde att det var en tysk som drev det.
Restaurangen där var också bra.

Vi blev informerade om åskvädret innan vi kom upp på fjället och upplevde det några gånger på dagen på vägen upp men när det kom på natten så hade vi ingenstans att gå. Det var riktigt läskigt men vi överlevde. Blev nästan religiös på kuppen. :)

Ungarna älskade vandringen men när jag frågade om de skulle tagit med sina barn på en vandring här så svarade de leende nej.

Ingen av oss ångrar att vi åkte. Vackrare vandring har vi aldrig sett.

Tack som sagt för alla tips!
 
Mycket bra tråd med finfina tips.

Vi är ett gäng som kollar på en ca 5 dagars vandring kring Fagaras.
Försöker hitta tips på leder och planera en rutt, men hittar bara sidor som har färdiga paket med hostels.

Vi tänkte tälta och hade velat hitta någon bättre karta, eller om någon sitter på en länk till någons egna berättelse att ta inspiration från.
 
Hej

När ska ni åka, nu vintertid? Eller till sommar?

Jag och min fru var där senast i Juni 2015. Tåg till Porumbacu de Sus från Bukarest eller Brasov. I Porumbacu hade vi gjort upp med killen som rekommenderas på Negoiu stugans site (www.negoiu.ro) och han kunde hämta oss från stationen med sin bil och köra oss 15-16 km eller mer till stigens början, en del på skogsväg. Vi såg en björn i skogen framför bilen. Från stället där bilen lämnade oss det är max 2 timmar kvar till Negoiu stuga. Kostnad för denna taxi ca. 2-300 kr om jag inte minns fel. Övernattning Negoiu ca 100 kr/person. Min fru gick super-långsamt och nästa dag tog det oss 13 timmar till Balea, (via Negoiu topp) det var snö kvar på sina ställen och vi tog det försiktigt på de exponerade partierna. Övernattning i Balea ca 4-500 kr/rum med egen toa/dusch, tv etc. Från Balea kan man fortsätta sedan mot stugorna Podragu och Sambata som har enklare standard men eftersom det är så billigt det är att föredra mot tält. Vi valde dock att avbryta vid Balea, en finska vi träffade berättade att hon behövde stegjärn Podragu-Balea på sina ställen(det var 24 Juni, lite sen vinter!). Nere vid Balea vattenfall så ringde vi samma kille som kom och och hämtade oss mot 300 kr och körde oss 2-3 mil till Avrig där det finns tågstation äntligen mot Sibiu (mycket fin stad) eller Brasov/Bukarest. I Avrig kan vi rekommendera Casa Brukenthal (nån slags lantlig herrgård), sommartid hade de uteservering med god mat och rumänska papanasi med massor med lokalt blåbärssylt.

Vet ej precis varifrån du kan köpa kartor. I Bukarest finns det en välkänd friluftsaffär www.himalaya.ro, du kanske kan ringa och fråga dem om de vet eller kan tipsa dig, alternativt ring till Negoiu. Kartor finns, eftersom både finskan och några tjecker och polacker vi träffade hade kartor.

Skannade kartor kan du hitta här:

http://www.carpati.org/harti_harta/harta_harti/muntii/fagarasului-18/

dock inte så bra kvalité kanske
 
Låter som en bra resa!

Vi tänkte köra 5 dagars tältning i början/mitten på augusti, gärna i natur mer än camping.

Det låter som att temperaturen ligger ganska lågt trots "sommar"?
Tänker på hur man ska packa och sovtemperaturer.
 
början/mitten på augusti är det snöfritt på huvudkammen över 2000 m och oftast det är snarare het än kallt. Bör vara kring 20-30 grader dagtid. Men det kan också vara tillfälligt kyligare/varmare. Kolla vädret några dagar innan ni åker så ser ni vart det lutar. Om ni tänkt gå huvudkammen så finns det tältplatser även om ni kan behöva gå ner ett par hundra höjdmeter för att hitta tältplats. Om ni tänkt campa "kring" Fagaras kedjan alltså låglandet omkring då finns det troligtvis inga campings som man känner från Sverige med dusch/toalett /kök utan då får man höra med markägare eller ägare av B&B om ni får campa i deras trädgård eller nåt. Det kan finnas nån nyöppnad camping men den får ni informera er om i förväg, förvänta er ej att varje by har sin camping. Tänk på eventuella lös-hundar som kan finnas kring byarna och att i skogen finns en del björn. Så att campa vilt nära en by vid skogsgläntan är inte att rekommendera.
 
Jaha, jag har fått intrycket från folk i tråden här tidigare, men även på annat håll att campa "vilt" är helt ok och utan konstigheter så länge man hänger upp maten osv och att även om rovdjur finns där är de väldigt skygga?
 
Jaha, jag har fått intrycket från folk i tråden här tidigare, men även på annat håll att campa "vilt" är helt ok och utan konstigheter så länge man hänger upp maten osv och att även om rovdjur finns där är de väldigt skygga?
Som framgår av 4g:s beskrivning är det olika villkor nere i mer bebodda trakter och uppe i bergen, så inget motstridigt info. Och det är ju också rätt naturligt. Även nallarna håller helst till nere i skogen. Jag tältade väl över trädgränsen och där behöver man nog varken oroa sig över att bli bortkörd, eller över vilda rovdjur/lösa hundar. Jag mötte inga i varje fall ;)
 
Som framgår av 4g:s beskrivning är det olika villkor nere i mer bebodda trakter och uppe i bergen, så inget motstridigt info. Och det är ju också rätt naturligt. Även nallarna håller helst till nere i skogen. Jag tältade väl över trädgränsen och där behöver man nog varken oroa sig över att bli bortkörd, eller över vilda rovdjur/lösa hundar. Jag mötte inga i varje fall ;)

Ah, då är jag med! Tack för klargörandet!
och tack 4g för länkarna! =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.