ICE-koden

Smart tips jac hittade för att lösa problemet med låsta smartphones:
I senare versioner av Android kan man lägga in "ägarinformation" under "säkerhet" i inställningar. Texten syns på låsskärmen.
Alternativt skriver man det på en bild man har som bakgrund, ser man den när skärmen är låst på IPhone?

Om man skriver det på bakgrunden så syns det vid kodinskrivning.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
i norges största akutmottagning. Både vi och ambulansen använder ofta ICE-funktionen. Ofta!

Så om ni är några där ute som inte förstår funktionen så behöver ni inte förstå det. Vi som ska kontakta de anhöriga efter olyckor/akut sjukdom förstår. Allt ni behöver göra är att lägga in 3 ICE på mobilen, så tar vi oss av resten.......

Tack för klart besked.

Jag förstår inte heller ifrågasättandet av ICE-nr från vissa här i tråden. När det nu finns en slags standard (som är enkel och kostnadsfri) finns det väl ingen anledning att propagera för att INTE använda den?
 
Ifrågasättandet beror väl i stor grad på att ICE ligger i telefonboken, och för att få tillgång till den måste du komma förbi PIN-kod och telefonlås. Utan dessa säkerhetsfunktioner i en telefon som är länkad till ALLT i din vardag är säkerheten NOLL.

Så, ICE i en smarttelefon är meningslöst eftersom ingen kommer åt den.
 
"Så om ni är några där ute som inte förstår funktionen så behöver ni inte förstå det. Vi som ska kontakta de anhöriga efter olyckor/akut sjukdom förstår. Allt ni behöver göra är att lägga in 3 ICE på mobilen, så tar vi oss av resten......."

Exakt hur tar sig sjukvårdspersonalen förbi telefonlåset, som är till för att just folk INTE skall komma åt och pilla.
 
Samtliga systemkommandon hemma till väggtelefonen har väl inte ens du, konsolkommandon till AXE är rätt väl förvarade, likaledes är det säkert med bärbara, annars skulle ju inte nätbolag, tillverkare och verkstäder ha något berättigande.
Tror näppeligen att sjukvården eller polisen berättar hur ens för dig.

Just för att fel pillande blir väldigt fel.
 
Så, ICE i en smarttelefon är meningslöst eftersom ingen kommer åt den.

Exakt hur tar sig sjukvårdspersonalen förbi telefonlåset, som är till för att just folk INTE skall komma åt och pilla.

Precis, det är ju det vi har diskuterat ett tag i den här tråden.
Och ett svar kan då vara att man inte behöver ta sig förbi telefonlåset:

I senare versioner av Android kan man lägga in "ägarinformation" under "säkerhet" i inställningar. Texten syns på låsskärmen.
Alternativt skriver man det på en bild man har som bakgrund, ser man den när skärmen är låst på IPhone?

Om man skriver det på bakgrunden så syns det vid kodinskrivning.
 
Ifrågasättandet beror väl i stor grad på att ICE ligger i telefonboken, och för att få tillgång till den måste du komma förbi PIN-kod och telefonlås. Utan dessa säkerhetsfunktioner i en telefon som är länkad till ALLT i din vardag är säkerheten NOLL.

Så, ICE i en smarttelefon är meningslöst eftersom ingen kommer åt den.

Inte menat direkt till dig, utan som en allmän fundering.

Det är ju helt valfritt att ha lås på telefonen. Vill man ha det få man ordna en annan lösning om man ändå vill ha ICE-nummer.

Jag är mest förundrad över hur så pass många kan ha så mycket hemligheter på, som du säger, en apparat med så låg säkerhet (vilken man dessutom bär med sig överallt)?

Det värsta som kan hända** är väl att någon får tillgång till ens bankuppgifter, och här finns två alternativ:
Använd inte telefonen till bankärenden.
Spärra dina konton (eller bara internetbanken) om du blir av med telefonen.

Ett lösenord lär ju inte stoppa den som kan "det där" i vilket fall som helst.
Idag kan man ju även fjärrlåsa sin smartphone via SMS.


**Är det så himla farligt om någon skulle få tag i dina uppgifter till facebook/mail/utsidan.se, bilder, SMS, etc.?
 
Inte menat direkt till dig, utan som en allmän fundering.

Det är ju helt valfritt att ha lås på telefonen. Vill man ha det få man ordna en annan lösning om man ändå vill ha ICE-nummer.

Jag är mest förundrad över hur så pass många kan ha så mycket hemligheter på, som du säger, en apparat med så låg säkerhet (vilken man dessutom bär med sig överallt)?

Det värsta som kan hända** är väl att någon får tillgång till ens bankuppgifter, och här finns två alternativ:
Använd inte telefonen till bankärenden.
Spärra dina konton (eller bara internetbanken) om du blir av med telefonen.

Ett lösenord lär ju inte stoppa den som kan "det där" i vilket fall som helst.
Idag kan man ju även fjärrlåsa sin smartphone via SMS.


**Är det så himla farligt om någon skulle få tag i dina uppgifter till facebook/mail/utsidan.se, bilder, SMS, etc.?

Nej det är inte alltid valfritt att ha lås på telefonen..

Det stämmer som tidigare talare nämnde. Ingen kommer in på min telefon, den låser sig efter 9 minuter. När jag åkte skidor nu 1:a maj så hade samtliga fyra PIN-kod (påtvingat pga datasäkerhet och inte förhandlingsbart) på sina jobbmobiler. Jag har dock själv en friluftsmobil som inte låser sig. Synd att ICE blir värdelöst i och med detta så en papperslapp i plånbok kanske är bättre.
 
Nej det är inte alltid valfritt att ha lås på telefonen..

Nej, men det är valfritt att ta med sig en egen telefon istället för arbetstelefonen.

Som sagt. Vill man ha lås (eller om man vill använda företagstelefonen och företaget kräver lås), då får man hitta en annan lösning.
Att ha numret skrivet på bakgrundsbilden är inte ett dumt alternativ. Dessutom vet jag många som fått tillbaka sin tappade telefon just för att upphittaren haft tillgång till åtminstone ett nummer.


En annan smart lösning vore ju om tillverkarna kunde göra så att användaren kunde programmera in ett antal nummer som kunde nås direkt från låsskärmen. Funktionen finns ju redan för SOS-samtal.
 
Nej, men det är valfritt att ta med sig en egen telefon istället för arbetstelefonen.

Som sagt. Vill man ha lås (eller om man vill använda företagstelefonen och företaget kräver lås), då får man hitta en annan lösning.
Att ha numret skrivet på bakgrundsbilden är inte ett dumt alternativ. Dessutom vet jag många som fått tillbaka sin tappade telefon just för att upphittaren haft tillgång till åtminstone ett nummer.

En annan smart lösning vore ju om tillverkarna kunde göra så att användaren kunde programmera in ett antal nummer som kunde nås direkt från låsskärmen. Funktionen finns ju redan för SOS-samtal.

Det var inte lång tid man stod ut med att bära runt på två telefoner och till vardags är det alltså arbetstelefonen 24/7. Annat är det dock på semestern, men jag vill ju inte att kreti och pleti ska komma åt personliga bilder och sms så den är precis lika låst.

Har sedan ett par år tillbaka alltid en lapp med ICE-nummer i min korthållare.. Hoppas att det går att hitta om situationen kräver det.
 
Det var inte lång tid man stod ut med att bära runt på två telefoner och till vardags är det alltså arbetstelefonen 24/7. Annat är det dock på semestern, men jag vill ju inte att kreti och pleti ska komma åt personliga bilder och sms så den är precis lika låst.

Har sedan ett par år tillbaka alltid en lapp med ICE-nummer i min korthållare.. Hoppas att det går att hitta om situationen kräver det.

Är det bara jag som kommit på att man kan ha ICE-koden på utsidan på mobiltelefonen? Då finns numret tillgängligt vare sig telefonen är påslagen eller råkar vara avstängd..

Per
 

Bilagor

  • Mobil ICE IMG_0818.jpg
    Mobil ICE IMG_0818.jpg
    29.1 KB · Visningar: 765
Är det bara jag som kommit på att man kan ha ICE-koden på utsidan på mobiltelefonen? Då finns numret tillgängligt vare sig telefonen är påslagen eller råkar vara avstängd..

Per

Det är nog inte alla som vill besudla sin fina telefon med fula klisterlappar. Kan dock hålla med om att det är förefaller praktiskt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...