Resa med UCPA?

Att kritisera UCPA här på utsidan är som att hälla vatten på en gås...
Förstår att akademiker känner sig trygga med att åka på vuxenkollo (påminner väl om tiden i studentkåren med overallsfester och galna upptåg).
Har svårt att tro att nån bergsguide jobbar åt UCPA med att åka omkring på pistvisningar och hålla skidskola för vuxna människor som fått för sig att dom ska lära sig åka skidor genom att åka till alperna...
 
Bergsguide...

Många av guiderna inom UCPA är just bergsguider och alla guider har utbildning och lång erfarenhet av aktiviteter i alpin miljö. Det är aldrig guiderna som håller i pistvisningarna utan dessa genomförs tillsammans med annan personal från UCPA, oftast de som finns med under veckan som "resvärdar". Att franska bergguider inte skulle hålla skidskola för vuxna är rent nonsens, varför skulle de inte kunna göra det!? Det är ju ett jobb som vilket annat och de måste väl också försörja sig. Dessutom är det många som åker med UCPA som redan "kan" åka skidor. Dessa personer åker dit för att utveckla sin åkning under ledning av mycket skickliga åkare. Dessutom är en skicklig guide ett måste om du inte känner till området och vill hitta de bästa offpist områdena.

Kritik är alltid bra, men jag anser att den skall vara konstruktiv och baseras på fakta. I annat fall kallas det enligt mig för rent skitprat!!!

/Matilda
 
Okej bergsguiderna har väl skidskola, vad vet jag...
Att påstå att man måste ha guide för att hitta den bästa offpisten på skidorterna är dock kvalificerat skitprat. När det gäller offpiståkning så har i stort sätt alla större skidorter i alperna guideböcker som detaljerat beskriver olika offpistturer och toppturer. Har man bara kunskaper om att färdas säkert i lavinterräng och på glaciärer klarar man sig utmärkt utan guide och slipper dessutom åka tillsammans med en stor grupp som man ska slåss med den orörda snön om...
 
"Måste" var ett dåligt ordval. Värdefullt med en bra guide eller annan person som känner till området hade låtit bättre. När det inte har snöat på flera dagar så är i alla fall UCPA guiderna fantastiskt duktiga på att hitta orörd snö!

/Matilda
 
... Har man bara kunskaper om att färdas säkert i lavinterräng och på glaciärer klarar man sig utmärkt utan guide ...

Japp, och om man inte tycker att man har det?

Efter detta inlägg ska jag inte skriva mer i den här tråden för jag blev trött på tonen som uppstod, och var och en får ju ha sina åsikter.

Däremot vill jag bara säga att jag faktiskt har haft guider som varit UAIGM, både i Frankrike och i Sverige.

Det är väl inte så konstigt? För vad är arbetsuppgifterna som guide? Till stor del att ha, och förmedla, kunskap som andra tycker sig sakna och därför är beredda att betala för?

För UCPA så tror jag att UAIGM är ett krav för att få ha grupper som gör toppturs-/offpistaktiviteter. Det verkar inte heller helt ovanligt att jobba inom UCPA medan man utbildar sig till bergsguide. Eller att de certifierade jobbar med UCPA fram till kl 15-16 när UCPA-skiddagen är slut, för att sedan fortsätta med att guida/instruera andra kunder i olika former. Olika människor har olika sätt att betala hyran.

Personligen är inte jag heller särskilt förtjust i vissa delar av vuxenkollo-konceptet, men skidåkningsmässigt har jag varit mycket nöjd. Och om de jag åker med är akademiker eller inte, vad skulle det spela för roll? Bah.

Over and out för min del.
 
Vill bara lägga till att de flesta av UCPA´s instruktörer, eller "moniteur" som de själva kallar sig inte är certifierade UIAGM guider. När det är sagt så behöver de inte vara sämre skidåkare eller instruktörer än vilken som helst annan guide. Men en UIAGM guide har en större kunskap om alpin färdsel.

Klas
 
Förstår att akademiker känner sig trygga med att åka på vuxenkollo (påminner väl om tiden i studentkåren med overallsfester och galna upptåg).

Avskaffa alla akademiker!! Lat en slaktare ta hand om blindtarmen om det pockar pa!

Har varit pa ett sant dar vuxenkollo, ja, det var lite som ett kollo, och jag trivdes grymt bra. Men jag har a andra sidan tva examen fran universitetet sa det kanske forklarar det hela...

Rekommenderas, ff.a. om man ar ensam, sallskap av likasinnade i massor! (Ted lar ju inte dyka upp igen).
 
Offpist och randoné-veckorna gör man med bergsguider, övrigt med aspiranter. Det syns även på priset, det kostar nån extra tusenlapp för att ha en guide.

Att åka med guideböcker istället för guide har sin tjusning. Vill man bara åka och slippa planera, surfa på internet i timmar, fråga säsongarna om lavinfaran, osv osv så är det skönt med guide, ofta hittar dom dessutom de riktigt bra åken (vilka inte nödvändigtvis finns i guideböckerna) och kan avgöra vilket åk som är bäst vid snön för dagen. Att tro att man hittar bästa åken med hjälp av en guidebok är som att tro att man hittar ställena utan ryggsäcksturester med hjälp av Lonley Planet.

Å andra sidan är det lite trist att bli runtsläpad av en guide som en grupp dagisbarn. Äventyr blir det inte, såvida inte guden är riktigt dålig. Guide eller inte, bägge har sina fördelar.
 
Ucpa

UCPA är ett grymt alternativ om du åker själ. Har ett antal gånger åkt till Chamonix ensam och då åkt med UCPA. Grymt bra mat och boende. Väldigt enkelt sätt att lära känna nya människor. Dessutom utvecklande för skidåkningen även om du är duktig skidåkare eftersom du har med dig guide i gruppen du tillhör.

Rekommenderar detta starkt.
 
Mina argument

Jag åker med UCPA för att jag inte behärskar lavinbedömning på den nivå jag önskar åka skidor på. Därför vill jag ha en certifierad bergsguide och det prisvärdaste sättet att få det är för mig UCPA. Jag åker inte telisar och är ingenjör men åker man en telemarksvecka så är det såkalrt mågna telisåkare och min erfareneht bekräftar att läkare är överrepresneterade i telisgrupperna på UCPA.
Att slåss om pudret har jag ofta undvikt just pga UCPA där guiden (den certifierade) ofta funnit oåkt lössnö åt gruppen. Få av mina skidvänner åker skidor på min nivå och där har UCPA ytterligare en poäng - jag åker med jämbördiga åkare.

I de offpistgrupperna med UCPA jag åkt är det inte så mycket instruktioner från guiden - vill man ha instruktioner så bör man välja deras "tout niege" där det är mer skidskola.

Bergsguide får åka offpist på glaciär med gruppen - en moniteur/skidlärare får åka offpist med grupp där det inte är glaciär.

/Patrik, flitig gäst i Argentiere
 
Jag har åkt med UCPA ca 6 gånger och det är jättebra. Men... Åtminstone för mig kom det en dag när jag inte ville åka på vuxenkollo något mer. Jag ville inte dela rum med 4-8 andra personer och lyssna på dem snarka om nätterna, dofta på deras svettiga kläder som hänger överallt i rummet, jag ville inte köa till maten som en annan skolunge, jag ville inte planera mina toalettbesök till nätterna när toaletterna var lediga osv. Käka baguett tills tandköttet blöder... Men UCPA är väldigt bra och prisvärt.
 
Vill bara lägga till att de flesta av UCPA´s instruktörer, eller "moniteur" som de själva kallar sig inte är certifierade UIAGM guider. När det är sagt så behöver de inte vara sämre skidåkare eller instruktörer än vilken som helst annan guide. Men en UIAGM guide har en större kunskap om alpin färdsel.

Klas

Monitörerna på UCPA är skidlärare vilket är en utbildning om syftar till att lära ut skidåkning.
Guiderna är just bergsguider och en utbildning som går ut på att guida folk på ett säkert sätt i alpin miljö och inte nödvändigtvis lära dem saker som skidteknik.

Somliga har dubbel exmina.

Monitör får åka offpist med sin grupp i Frankrike men inte på glaciär - då krävs bergsguide-examen. Schweiz har nyligen skärpt relgerna för offpiståkning så jag tror att UCPA-guidernas/-lärarnas tolkning är att det krävs guideexamen oavsett is eller sten under snön om man åker över i Schweiz (någon formulering i stil med "åkning som kräver utrustning").

Vill du lära dig att åka offpist så välj en "tout niege"-grupp som fokuserar på att lära ut åkning offpist. Renodlad offpistgrupp är inte inriktad på att man ska lära sig - då förväntas man kunna åka offpist redan.

/Patrik, som ännu tycker att allt som "go&glad kexchoklad" beskriver ändå vägs upp av åkningen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
per.j Resa med Rockadventure? Skidalpinism 0
zanna_84 Någon som vill åka med ucpa?? Skidalpinism 4
mo9jan Randonee med UCPA? Skidalpinism 4
EHJ Randonnee med UCPA Skidalpinism 6
BigStef Oberland-Bernois med UCPA... Skidalpinism 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...