Påkalla hjälp i nöd!!!

Äsch, riktigt så illa är det väl inte, att folk med starkare färger på kläderna förstör för människor i nöd? Man blir ju inte automatiskt upplockad med helikopter ur skogen när man har en röd jacka.

Nä precis, enbart färgen i sig kan inte vara en nödsignal. Däremot ökar den chansen att överhuvud taget bli sedd. Vid en verklig nödsituation måste man ordna en signal av något slag utöver färgen.

Jag tänker mig att det ofta handlar om att man aktivt söker någon som man vet är i nöd/saknad, och att det därför bara handlar om att få syn på denne inom ett visst område. Får man då också på en icke nödställd som bara råkar ha röd jacka så är det ett lågt pris att betala för att hitta rätt person.
 
Hmm, jag tänker som i förra tråden att det definitivt är utevett att ha möjlghet att göra sig synlig för räddningstjänsten.
Personligen har jag alltid visselpipa med. Insidan av sovsäcken är röd (om jag inte skulle ha något annat att signalera med) och jag valde röd färg på mitt akto just av den anledningen. (Egentligen föredrar jag diskreta gröna tält, men för ett enmanstält prioriterar jag annorlunda.)

Men jag har en fråga till Karl-Erik: Vad ställer till mest problem i fjällen? Att det är svårt att hitta den person som är i nöd, eller att filtrera bort de personer som inte är det?

Om det är det förstnämnda så spelar det ju ingen större roll om det lyser rött på andra ställen längs leden...

Men väst-idén är ju bra. Varför inte helt enkelt introducera den? Placera ut en skrift om att fjällräddningen rekommenderar rött som signalfärg, och ett antal västar till självkostnadspris vid de vanliga "fjällportalerna", nikka, abisko, storulvån, båtarna över akkajaure etc.
 
Svårigheter!

Ofta när man flyger i fjällen och söker en person som saknas passerar man ett antal "andra" som på olika sätt vinkar och hälsar. Är det minsta oklarheter så måste hkp landa, ibland med visst besvär och tidsåtgång, oftast bara för att någon i all välmening hälsade på polisen.
Alltså, detta med att sortera ut eller sortera bort är ganska svårt och tidskrävande. Ibland måste man dock ändå stanna till och prata med folk, höra om de sett något osv...
Men, kunde man lära alla att ta fram rödavästen när man vill få kontakt med polisen eller annan hkp sparade vi mycket tid och resurser. Eftersök av sjuka, skadade eller saknade är en resurskrävande uppgift, både personellt och ekonomiskt, men det viktigaste är ju att hitta den som behöver hjälp fort.
Att hitta någon icke signalklädd är mycket svårt i terräng och kräver stor varan och resurser. Behövs kanske en eller två bisittare i hkp som stirrar ned i marken......

Skulle man få "röda västen" att funka som en varningstriangel i trafiken hade vi vunnit mycket.
 
Så mycket ideér

Själv har jag också tänkt på säkerheten. I mitt fall innebär det visselpipa och fler än ett illrött plagg i packningen.
Trots detta böjer jag mig för ALLA förslag från en erfaren fjällräddare.
Blir så glad av att läsa dina inlägg, Jokkmokk. Kloka och seriösa.
Känns oerhört fint att någon orkar bry sig och för min personliga del är jag beredd
att använda det Ni förslår!
Kör på så får vi se om det kan bli något som fler kan anamma!
Jag är med.
Yvonne
 
Men, kunde man lära alla att ta fram rödavästen när man vill få kontakt med polisen eller annan hkp sparade vi mycket tid och resurser.

Men hur vet ni att den ni söker har en väst med sig?

Som jag ser det finns det fyra grupper av personer:

1. Den som behöver hjälp och har rätt signal
2. Den som behöver hjälp men har fel (eller ingen) signal
3. Den som inte behöver hjälp men råkar signalera fel (ex. vinka fel, ha "fel" färg på kläderna etc)
4. Den som inte behöver hjälp och inte signalerar

4:an är inget problem, men västen lär ju inte hjälpa att skilja ut de andra?

Möjligen flyttar den några få från grupp 2 till grupp 1 men jag tror de flesta västarna kommer vara oanvända och i fickorna hos grupp 4.

Grupp 3 kan man krympa genom att göra nödsignalen tillräckligt "avancerad" för att man inte ska göra den av misstag (höja-sänka armarna är typiskt dålig ur den synvinkeln, "tre"-grejer kan vara bättre men kan vara svårt för nån som är skadad).
 
Spontant tänker jag att mitt röda tält och min ljust blå regnjacka med reflexer räcker för att kunna synas.
En "nödväst" att bara ha vid nödsituation-ja den väger ju också lite extra,om än lite,men skulle bli kvar hemma av denna anledning.
 
Kommentar igen!

Har under fm haft en del kontakter utanför Utsidan och vi kommer förmodligen att göra ett försök och se hur det tas emot av den stora massan, de som vandrar...... och inte bara sitter hemma och leker med datorerna , ;-)

Vi har upptäckt att det finns en del del t.ex. vandrare som är i behov av hjälp men som inte är rapporterade varken saknade eller skadade, men de finns där ute i terrängen och behöver kanske hjälp till sjukvård eller med annat. Många sådana har vi flugit över ovetandes om deras behov. Man har sedan efteråt fått höra att de sett polishkp osv... Sen måste man också komma ihåg att det är ju inte bara till räddningstjänsten man signalerar, tanken är ju att även andra vandrare och annat flyg skall reagera när de ser en "röd väst" i terrängen. OK, en och annan blindgångare kommer det att finnas men alla i nöd man kan hjälpa väger upp detta.

Visst kan vi här sitta och dissikera förslaget och hitta alla möjliga anledningar till att inte testa, jag kan själv göra en låååång lista bara på de fall jag varit med om genom åren och som klart avviker från det "normala" hjälpbehovet. Men jag kan göra en lika låååång lista över fall där vi hade löst allting mycket snabbare och smidigare om vi haft "fallet i den röda västen". Framför allt den som behövde hjälp hade fått det snabbare. Vi har tex haft dödsfall där vi vet att människan hade "skrikigt" efter hjälp men inte fått den.....kanske kanske hade ett signalsystem räddat honom, vem vet...
Man kan ju kombinera med andra signaler, naturligtvis, tex lysraket (pennform)...finns hur rmycket som helst att skriva om detta............
 
Varför inte en scarf istället för en väst, scarfen får lätt plats i ficka eller så kan den faktiskt användas som just scarf. Är man i nöd så viftar man med den, en signal som inte kan feltolkas. På scarfen kan man med fördel trycka informativ text och bilder vad man ska göra om man behöver hjälp och kanske även information hur man larmar signalerar. Några reflexer på gör det även möjligt att se den i mörker. Detta borde hindra en massa feltolkningar som glada vinkande vandrare och en scarf är en sån sak som inte väger något och som man faktiskt kan nyttja till annat än dödvikt i packningen.
 
Jag har en stor orange/ljuslila duk (kallas i NATO för VS17-panel) av den typ som brukar synas på diverse stridsfordon. Den väger en del, men en lättare variant vore ju inte fel.

Varför inte en kombination av TRE och RÖTT (eller flourgult/orange). En röd trekantig sidenduk typ tre gånger tre meter (med fästöglor i ändarna). Den väger inget och syns ganska bra. Man skulle kunna införa det som någon sorts standardnödmarkering i fjällen osv.

Hur mycket kostar/väger ungefär 4,5 kvadrat tunt tyg?
 
Jag har en stor orange/ljuslila duk (kallas i NATO för VS17-panel) av den typ som brukar synas på diverse stridsfordon. Den väger en del, men en lättare variant vore ju inte fel.

Varför inte en kombination av TRE och RÖTT (eller flourgult/orange). En röd trekantig sidenduk typ tre gånger tre meter (med fästöglor i ändarna). Den väger inget och syns ganska bra. Man skulle kunna införa det som någon sorts standardnödmarkering i fjällen osv.

Hur mycket kostar/väger ungefär 4,5 kvadrat tunt tyg?

ja gisses

4,5 kvm duk

bra förslag
 
Då tror jag det är bättre med en lång remsa av tunn duk (signalröd spinnakerduk?). En 2-meters 20 cm bred remsa syns antagligen rätt bra, och lär inte vara så stor risk att folk "visar upp" av misstag. Är antagligen rätt lätt att få upp ur fickan och rulla ut även om man ligger med brutet ben eller så.

Tar man en 3-4 meter lång remsa kan man alltid rigga den till en triangel om man har möjlighet.
 
Många kreativa förslag, men jag tror ändå mest på signalvästen. Så enkelt, liksom. Jag tror som Gustav tidigare i tråden att många, inklusive kanske mig själv, när man passerar nån "fjällportal" skulle kunna lägga några tior på en väst och låta den slinka ner i packningen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...