Mysiga grottor runt Åre?

Tja, jag har relativt nydligen fått upp kärleken för grottkrypning och vill nu ut och krypa på några fler områden än de jag redan känner till. Så jag undrar ifall någon känner till några riktigt mysiga grottor i Åretrakten. De jag känner till ganska väl är grottorna i Kvarnbäcksområdet och grottorna vid Ristafallen, jag har även hört talas om fäviksgrottorna. Finns det några andra områden man bara måste besöka här uppe?
 
Hej!
Jag gick Fjäll- och friluftslinjen på Hållands folkhögskola förra året och på höstterminen så var vi ute och testade på grottkrypning. Jag har för mig att det var åt Husåhållet men minns inte så bra. Vi kröp bara igenom en grotta men jag tror att det fanns fler i det området. Hoppas att detta var till någon hjälp.
/Ellen
 
@Menkattmat.
Grottan du talar om är med största sannolikhet kvarnbäcksgrottan, finns minst 5 ingångar till den grottan, plus en sjätte som är väldigt trång och nog inte går att klämma sig igenom. Kvarnbäckslabyrinten ligger ganska nära där, och sen finns det en som jag hört kallas "kaninhålet" i närheten också. Så just de grottorna har jag väldigt bra koll på :)
Förresten, FoF is the shit, gick själv på den linjen.

@Bimms.
Jo jag och några kompisar var och kollade in dem, tyckte inte de va så jätteroliga. Ingen av dem var speciellt djup, såvida man inte vill kräla i en bäck, vilket vi inte kände för när vi var där.
 
nej, det e det faktiskt inte. Har inte haft privilegiet att jobba på nån fjällstation. Däremot jobbade en go vän till mig på Blåhammaren ett par år, Daniel hette han :D

Men men, känns som detta har lämnat ämnet nu, kanske är bäst att föra denna konversationen via gästböckerna istället ifall den ska fortsätta.
 
Grottor runt omkring Åre

Övre Kvarnbäcksgrottan 50m +
Kvarnbäckslabyrinten 250m +
Nedre Kvarnbäcksgrottan 150m
Fävikshålet 100m + finns även tipps på en grott i närheten på ca 60 meter
Bergsjögrottan 250m +
Ristafalls grottorna 4-40m+
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...