Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Va kul. Har du kanske några bilder eller lista på din samling? (nyfiken)

~Paul~

Här kommer en bild på några av de större jernbolaget-knivarna. Är inte säker att alla benämningar är korrekta så rätta mig gärna.

1 tomatkniv
2 lax/skink kniv
3 kockkniv
4 trancher/filékniv
5 skinkkniv
6 Désirée alltid
7 stor trancher, filékniv.
 

Bilagor

  • _20180218_182337.jpg
    _20180218_182337.jpg
    32.2 KB · Visningar: 572
1. Här kommer en bild på några av de större jernbolaget-knivarna.

2. Är inte säker att alla benämningar är korrekta så rätta mig gärna.

1 tomatkniv
2 lax/skink kniv
3 kockkniv
4 trancher/filékniv
5 skinkkniv
6 Désirée alltid
7 stor trancher, filékniv.
1. Tackar! Mycket trevliga, finns också några av dem bland mina anv. knivar,

2. Inte mycket att korrigera. Eventuellt är nr tre ingen kockkniv, utan snarare en allkniv/kort trancherkniv. En kockkniv brukar ha större utrymme under greppet så att fingrarna får plats för push-cut.

Desirée-kniven finns också med ett benvitt Delrin-grepp. Tror jag har en sådan liggandes här.

Tack igen,

~Paul~
 
I praktiken ingen större skillnad. Tycker att det är lite onödigt kanske, det är ju inte direkt så att den vanliga är för bräcklig. Den ska iväg på gravering så jag har inte använt PRO:n än.

Men förutom tjockleken, en klart designmässig förbättring. Är förtjust i knivar med funktionella attribut och material. En annan "klassiker" som evolverat till det bättre är Cold Steels Master Hunter. Ansatsen/Ricasson har kortats avsevärt, bladet har fått lite mer "buk" och stålet är för närvarande CPM 3V. Skaft i kraton och slida i plast är kanon på en jaktkniv. 840 kr inkl frakt från USA (plus tull moms och administrativa avgifter) känns ok spontant. Tydligen är den byggd i Italien nu (tidigare Taiwan), undrar vilken fabrik och vilka andra den fabriken bygger knivar åt? Italien har ju några vettiga knivmärken faktiskt...
 

Bilagor

  • timthumb.jpeg
    timthumb.jpeg
    12.2 KB · Visningar: 434
1. Tackar! Mycket trevliga, finns också några av dem bland mina anv. knivar,

2. Inte mycket att korrigera. Eventuellt är nr tre ingen kockkniv, utan snarare en allkniv/kort trancherkniv. En kockkniv brukar ha större utrymme under greppet så att fingrarna får plats för push-cut.

Desirée-kniven finns också med ett benvitt Delrin-grepp. Tror jag har en sådan liggandes här.

Tack igen,

~Paul~

Jag har fortfarande kvar min mormors mors gamla Desiré-kniv med vitt Delrin-grepp. Den är troligen från slutet av 50-talet eller början av 60-talet. Den är så vitt jag vet aldrig slipad. Trots det används den fortfarande nästan dagligen med för ändamålet fullgod prestanda.

/Birger
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Random bestickkniv vid matbordet
2. Sanrenmu 605
3. Ingen speciell
4. Random brödkniv, typ Ikea eller nåt
5. NRS pilot knife till kajakvästen
 
Jag har fortfarande kvar min mormors mors gamla Desiré-kniv med vitt Delrin-grepp. Den är troligen från slutet av 50-talet eller början av 60-talet. Den är så vitt jag vet aldrig slipad. Trots det används den fortfarande nästan dagligen med för ändamålet fullgod prestanda.

/Birger
Det är en mycket trevlig modell. Jag har dock andra pjäser att slita på så min ligger i princip orörd sedan många år tillbaka. Fördelen med sågtandade knivar är att de faktiskt skär förhållandevis effektivt trots att de är slöa ;).

Denna modell är inte helt ovanlig så jag kan bara rekommendera den till andra om den nästa gång dyker upp på någon auktionssajt.

~Paul~
 
Men förutom tjockleken, en klart designmässig förbättring. Är förtjust i knivar med funktionella attribut och material. En annan "klassiker" som evolverat till det bättre är Cold Steels Master Hunter. Ansatsen/Ricasson har kortats avsevärt, bladet har fått lite mer "buk" och stålet är för närvarande CPM 3V. Skaft i kraton och slida i plast är kanon på en jaktkniv. 840 kr inkl frakt från USA (plus tull moms och administrativa avgifter) känns ok spontant. Tydligen är den byggd i Italien nu (tidigare Taiwan), undrar vilken fabrik och vilka andra den fabriken bygger knivar åt? Italien har ju några vettiga knivmärken faktiskt...

Min PRO är mest en liten present till mig själv. Det är lite tjockare handtag vilket känns bra. Men den stora grejen är parerskyddet i metall vilket är bättre när man ska klyva ved.
 
Min PRO är mest en liten present till mig själv. Det är lite tjockare handtag vilket känns bra. Men den stora grejen är parerskyddet i metall vilket är bättre när man ska klyva ved.

Ja precis, handtaget och parerskyddet är klart förbättrade vad jag kan tyda. På S1 Pro har de även förbättrat bladformen rejält tycker jag.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...