Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag spinner vidare på temat camping-/matpreppknivar. En inte helt oäven kniv i sammanhanget är den så udda och förbisedda Karlsson/Nilsson Forell-kniven:



Den har för matprepp användbar främre bladdel, bubinga-grepp och Sandvik 12C27 bladstål. Den sågtandade bladryggen är perfekt till att fjälla fisk med. Karlsson/Nilsson-knivar stoltserar ofta med ett tunt blad som formligen glider igenom organiskt material. Så också den här.

Till kniven finns en enkel läderslida. Den kom tyvärr inte med på bild.

~Paul~
 
Finns det andra förslag på matprepp-modeller? Vill ha en lätt relativt liten, helst brett blad och så rak egg som möjligt. Vill också att höjden på bladet ska rejält så när jag hållet eggen plan mot skärbänken ska fingrarna ej nå densamma.
 
Böker field butcher är ett mycket bra exempel på utseende tyvärr är bladet 4mm och således lite för grovt iaf.

Gerber Freescape camp kitchen knife är också ett bra exempel, tyvärr lite dålig erfarenhet av Gerberknivar.
 
Böker field butcher är ett mycket bra exempel på utseende tyvärr är bladet 4mm och således lite för grovt iaf.

Gerber Freescape camp kitchen knife är också ett bra exempel, tyvärr lite dålig erfarenhet av Gerberknivar.
Det finns många handbyggda knivar i den här kategorin men ganska få fabriksbyggda dito. Jag antar att det är något i den här vägen du syftar på?

https://www.australianbladeforums.com/vb4/knife-makers/26033-camp-kitchen-knife-pirate.html

Frågan är således hur mycket du är beredd att betala för din drömkniv ;).

~Paul~
 
Intressekoll

Finns det intresse och något värde i en EKA A10, 12C27, bubinga, lite äldre modell? Det var ett sånt där känslomässigt impulsköp för ca 12 år sedan. För att den låg otroligt bra i handen. Snygg och stadig. Men jag jagar ju inte... det blir mest att tälja korvpinnar till barnen och det är inte vad kniven främst är gjord för även om det funkar såklart. Kniven är hållen vass primärt med en Spyderco Sharpmaker (ypperligt redskap för övrigt, inköpt tack vare råd från den här tråden :) ). Originalförpackning till kniven medföljer samt lapp med serienummer.

Det står lite andra knivar på önskelistan, men min flickvän har å det bestämdaste eeh.... uppmuntrat mig att först sälja sådant jag inte använder. Klokt, för all del och bra för ekonomin, så jag tänkte kolla läget här om det ens är lönt att sälja kniven och vad den kan vara värd? De nya EKA-knivarna ger intryck av att vara sämre kvalitet, eller har jag fel? Får inte samma känsla när jag provar i affären i alla fall.
 

Bilagor

  • IMG_5110.JPG
    IMG_5110.JPG
    85.6 KB · Visningar: 473
  • IMG_5112.JPG
    IMG_5112.JPG
    60.2 KB · Visningar: 480
  • IMG_5115.JPG
    IMG_5115.JPG
    44.9 KB · Visningar: 464
  • IMG_5116.JPG
    IMG_5116.JPG
    38.1 KB · Visningar: 474
Det finns många handbyggda knivar i den här kategorin men ganska få fabriksbyggda dito. Jag antar att det är något i den här vägen du syftar på?

https://www.australianbladeforums.com/vb4/knife-makers/26033-camp-kitchen-knife-pirate.html

Frågan är således hur mycket du är beredd att betala för din drömkniv ;).

~Paul~

Hmmm, ja det verkar inte finnas allt för mycket att välja på. En mini Santoku borde finnas på marknaden kan man tycka. Priset är egentligen ingen faktor med tanke på hur mycket jag lägger på mitt friluftslivsintresse men det är klart att jag föredrar en mindre summa. Finns ju lite suspekta, bla Primus har ju några modeller men jag föredrar att veta vilket stål som kniven är gjord av, "rostfritt" duger inte. Ska kolla lite mer i forat, den i tråden såg helt ok ut, tack!
 
1. Finns det intresse och något värde i en EKA A10, 12C27, bubinga, lite äldre modell......det blir mest att tälja korvpinnar till barnen och det är inte vad kniven främst är gjord för även om det funkar såklart......Kniven är hållen vass primärt med en Spyderco Sharpmaker....jag tänkte kolla läget här om det ens är lönt att sälja kniven och vad den kan vara värd?

2. De nya EKA-knivarna ger intryck av att vara sämre kvalitet, eller har jag fel? Får inte samma känsla när jag provar i affären i alla fall.
1. Den här äldre modellen är tyvärr inte värd så mycket eftersom du har använt den till diverse aktiviteter och dessutom slipat den.

För att den för en samlare skall ha ett visst värde så bör den vara intakt och oslipad (utom från fabriken förstås), äga alla papper och originalask, samt att alla tillbehören är av högsta kvalitet, dvs tillika intakta.

Det är svårt att ange ett värde på din kniv men om jag personligen skulle bjuda på den så hade jag inte gått över 240:- kronor.

2. Så kan det nog vara. Tycker heller inte att kvalitetsnivån är lika hög och konstant som tidigare.

~Paul~
 
Hmmm, ja det verkar inte finnas allt för mycket att välja på. En mini Santoku borde finnas på marknaden kan man tycka. Priset är egentligen ingen faktor med tanke på hur mycket jag lägger på mitt friluftslivsintresse men det är klart att jag föredrar en mindre summa. Finns ju lite suspekta, bla Primus har ju några modeller men jag föredrar att veta vilket stål som kniven är gjord av, "rostfritt" duger inte. Ska kolla lite mer i forat, den i tråden såg helt ok ut, tack!
En variant skulle kunna vara att helt enkelt använda en dedicerad Santoku-kniv till vilken du låter en skicklig byggare fixa en egen slida. Det har jag själv gjort vid enstaka tillfällen, bl a för den här moran:


MinKJEriksson1044Pisinkydexslida3.jpg


MinKJEriksson1044Pisinkydexslida.jpg


MinKJEriksson1044Pisinkydexslida2.jpg


~Paul~
 
1. Den här äldre modellen är tyvärr inte värd så mycket eftersom du har använt den till diverse aktiviteter och dessutom slipat den.

För att den för en samlare skall ha ett visst värde så bör den vara intakt och oslipad (utom från fabriken förstås), äga alla papper och originalask, samt att alla tillbehören är av högsta kvalitet, dvs tillika intakta.

Det är svårt att ange ett värde på din kniv men om jag personligen skulle bjuda på den så hade jag inte gått över 240:- kronor.

2. Så kan det nog vara. Tycker heller inte att kvalitetsnivån är lika hög och konstant som tidigare.

~Paul~

1. Ok, tack för svar Paul! Då behåller jag den tills vidare. Det är ju en trevlig kniv trots allt, men bättre om den kommer till användning till vad den är tänkt för.

2. Misstänkte det...

Börjar luta åt att hitta ett knivblad som jag gillar och göra eget skaft.
Har ännu inte hittat Den Där Kniven för en rimlig peng som jag kan ha till allt möjligt i skog o mark. För en sådan vill jag ju ändå ha, det är liksom svårt att komma runt trots förnuftiga argument... :) Följer fortfarande tråden med intresse, kommer ihåg när den startade! Titta på fina knivar får man ju :)
 
Är väl egentligen fel avdelning, men jag kör ändå :)
En kockkniv i kolstål för under halva priset:
Masahiro MS-200 Chef Knife 180mm
https://www.vassaknivar.se/masahiro-ms-200-chef-knife-180mm.html

Ursäkta mig, fanns ju även många andra till halva priset :(
https://www.vassaknivar.se/specials/
Masahiro MS-200 Chef Knife 180 mm är enligt min smak för kort i rocken ;). Föredrar kockknivar med en bladlängd på runt 24 cm. Ett blad i den här längden vill jag i stället se på en Santoku.

~Paul~

PS Dessutom väljer jag hellre ett rotsfritt blad till mina köksknivar :).
 
1. Ok, tack för svar Paul! Då behåller jag den tills vidare.

2. Börjar luta åt att hitta ett knivblad som jag gillar och göra eget skaft.

3. Har ännu inte hittat Den Där Kniven

4. Följer fortfarande tråden med intresse, kommer ihåg när den startade! Titta på fina knivar får man ju :)
1. Det är nog klokt :).

2. Ett kul projekt. Vi hoppas att få se några bilder den dagen det blir av!

3. Du är inte ensam. En sådan kniv finns nog inte. Men man kan komma rätt nära.

4. Det är några år sedan :). Att kika på knivar förgyller vardagen...

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...