material i tältkåta?

Jag har funderat lite över material till en kommande kåta. Lätt silnylon lockar, då det är behagligt att bära och inte blir blött. Polyester-bommulsblandning däremot känns tåligt och rejält och allmänt trevligt. Men hur är det med vikten? Är en kåta i det materialet möjlig att bära, även efter en natt med ihållande störtregn?
 
Nylon rules!!!

Hallå!

Innan alla bomullsfrälsta börjar sjunga detta materials lovsång tänkte jag slå ett slag för det modernare alternativet. När jag själv köpte min första kåta för ett år sen började jag med att jämföra vikten av de olika alternativen och komdå fram till att om man valde Nylon istället för bomull/polyester kunde man lägga till ett innertält och fortfarande tjäna i vikt!!!

Nu är detta långt ifår det billigaste alternativet, men totalt sett skulle jag vilja påstå att det är det mest allsidiga. Se t.ex bara vad som hände för killarna i den välkända Sibirienexpeditionen som genomfördes förra vintern. De fick ju lämna kåtan under vinterdelen, då det kanske behövts som mest eftersom ytterduken frös ihop till ett ispansar. Samma sak lär väl även hända om man till exempel råkar ut för blötsnö med efterföljande kyla.

Jag i och för sig hittills bara använd min kåta på en sommartur och en hösttur, men så mycket kan jag hel klart säga att något behov av ett yttertyg som andas bättre har jag defenitivt inte sett. Innertältet har som mest uppnått nivån torr (istället för snustorr) och det var efter 12 timmars ihållande regn.

Faktum är att när jag pratade med personalen på Tentipi fick jag först veta att det var bomull/polyester som gällde, men när man väl tog dem på pulsen och ställde många svåra frågor blev jag kopplad till en expert, som höll med om att om man la till innertältet så försvann också det enda egentliga nackdelen med att använda nylon som yttertyg, nämligen att innermiljön kan bli lite fuktig. Detta innebar att jag för min del ansåg och fortfarande efter 2 veckor användning anser att nylon är det självklara valet som yttertyg.

/ Stefan
 
B / P rules

Vi har en Moskosels Tåpp Jakt i Bomull polyseter som familjen med tre barn har haft många fina semestrar vid basläger eller vid paddling i.

Vi har också provbott i en Nylonvariant med innertält innan vid köpte vår egna kåta

Fördelar med Bomull Polyester:
Skönt ljus innuti jämfört med nylon med innertält som bli mörkare.
Tål gnistor mycket bättre.
Slitstarkare.
Mindre varmt soliga sommardagar.
Mindre prasslig duk.

Fördelar med Nylon med innertält.
Lättare.
Mera myggtätt.
Lättare om det blir blött.

För -50 grader på skidtur är inte heller nylonkåta med eller utan kamin något alternativ. Där behövs snabb uppsättning liten volym och ett tunneltält blir funktionellare.

Thure
 
Två bra inlägg, med många argument för båda sorterna... Man vet ju varken ut eller in! :)
Hur är det med bärbarheten? Är det ett realistiskt alternativ att kånka omkring på b/p vid en fjällvandring?
 
Re: Nylon rules!!!

undvall; sa:
Hallå!

Innan alla bomullsfrälsta börjar sjunga detta materials lovsång tänkte jag slå ett slag för det modernare alternativet. När jag själv köpte min första kåta för ett år sen började jag med att jämföra vikten av de olika alternativen och komdå fram till att om man valde Nylon istället för bomull/polyester kunde man lägga till ett innertält och fortfarande tjäna i vikt!!!

Nu är detta långt ifår det billigaste alternativet, men totalt sett skulle jag vilja påstå att det är det mest allsidiga. Se t.ex bara vad som hände för killarna i den välkända Sibirienexpeditionen som genomfördes förra vintern. De fick ju lämna kåtan under vinterdelen, då det kanske behövts som mest eftersom ytterduken frös ihop till ett ispansar. Samma sak lär väl även hända om man till exempel råkar ut för blötsnö med efterföljande kyla.

Jag i och för sig hittills bara använd min kåta på en sommartur och en hösttur, men så mycket kan jag hel klart säga att något behov av ett yttertyg som andas bättre har jag defenitivt inte sett. Innertältet har som mest uppnått nivån torr (istället för snustorr) och det var efter 12 timmars ihållande regn.

Faktum är att när jag pratade med personalen på Tentipi fick jag först veta att det var bomull/polyester som gällde, men när man väl tog dem på pulsen och ställde många svåra frågor blev jag kopplad till en expert, som höll med om att om man la till innertältet så försvann också det enda egentliga nackdelen med att använda nylon som yttertyg, nämligen att innermiljön kan bli lite fuktig. Detta innebar att jag för min del ansåg och fortfarande efter 2 veckor användning anser att nylon är det självklara valet som yttertyg.

/ Stefan
Jag å min sida, som nu är inne på tionde året, ett antal hundra nätter, med min kåta Tåpp Jakt 5 anser bomull/poly vara det självklara valet;-)

Utöver de fördelar thureb nämner, tillkommer även enkelheten i handhavandet med en duk istället för två, i synnerhet vid eldning.

Vad hette "experten" du talade med, Konrad eller Bengt?

Raskesven
 
Ja

Om man är 4 till 6 personer i en 5 eller 7 personers kåta blir vikten per person rimlig med bomull polyester (knappt 2 kg).

Men tunneltält är aningen enklare att sätta upp och förmodligen också lite enklare att stormsäkra vid extremväder på kalfjället. Vikten och packvolymen blir också mindre.

Vid mycket regn är komforten i en kåta överlägsen mindre tält och har man lägerplatser nedom trädgränsen speciellt vid baslägerbruk är kåtan ett mycket attraktivt alternativ.

Thure
 
Re: Re: Nylon rules!!!

Raskesven; sa:
Jag å min sida, som nu är inne på tionde året, ett antal hundra nätter, med min kåta Tåpp Jakt 5 anser bomull/poly vara det självklara valet;-)

Utöver de fördelar thureb nämner, tillkommer även enkelheten i handhavandet med en duk istället för två, i synnerhet vid eldning.

Vad hette "experten" du talade med, Konrad eller Bengt?

Raskesven

Som sagt var, jag visste att jag snabbt skulle få mothugg på denna punkt. Vad personen hette som jag pratade med minns jag inte, det enda jag vet är att jag efter att ha ställt ett antal frågor om vintertältning blev vidarekopplad av den "vanliga" telefonisten till en man (kan alltså varit Konrad eller Bengt) som hon refererade till som "expert".

Det som jag var och är mest tveksam till med B/P är vad som sker vid tältning i en "normal" svenskt snöfall, dvs det börjar med blötsnö kring nollan för att efter ett par timmar övergå till torrsnö. Visst OM man eldar hela tiden lär det väl inte vara något överhängande problem, men om man inte gör det? Man kan t.ex tänka sig att man tältar långt uppe på kalfjället. Enligt "experten" på Tentipi kommer snön att fastna på ett B/P tält (vilket låter mycket troligt) vilket mycket få kan anse vara en fördel, eller...

Sen måste jag tillägga att jag än så länge är tveksam till Thure's sista påstående, dvs att tunneltält skulle vara att föredra när det är kallt. Enligt min erfarenhet är det fukten som är det STORA problemet vid låga temperaturer, inte kylan i sig själv. Så jag har stora förhoppningar på min kåta som vintertält, men detta är ett ännu inte utprovat området.

Sist vill jag tillägga en liten fördel till listan för Nylon + innertält och det är att man kan dela på yttertält och innertält för att fördela tältet på två personer, istället för att en ska behöva bära hela vikten.

/ Stefan
 
Vintertältning

Tycker att du har klara poänger Stefan vad gäller vintertältning med kåta förutsatt att det gäller använding utan kamin eller öppen eld. Min tanke med tunneltält är främst den mindre volymen vilket ger ett väsentligt behagligare inneklimat. Om man dessutom vill köra med fotogenkök i absid eller i innertält blir det lättare att få lite varmare än i en kåta.

B/P har som sagt väsentliga fördelar bland annat när man eldar. Kondens och tung och stel duk får man dras med på vintern men kanske kan man stå ut med det om det är en baslägerexpedition.

Thure
 
Re: Vintertältning

Halloj.

Nu börjar vi i och för sig komma bort från den ställda frågan, som var vilket yttertyg som är det bästa, men min förhoppning med Kåtan som vintertält är att den ska ge en torrare innermiljö, framför allt vid kallt väder. Visst är det helt riktigt att man i ett mindre tält mycket snabbare kan värma upp innerluften, men för min del är luftfuktigheten ett bättre mått än innetemperaturen vad det gäller hur behaglig miljön är.

/ Stefan
 
muminfar; sa:
Frågan kvarstår... Är en bp-kåta bärbar för fjällvandrare?
Eftersom du ställde precis samma fråga även i tältkåtatråden ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28644&pagenumber=23 ) och jag svarade där, antog jag att frågan inte längre var obesvarad. För att vara glasklar: Ja, en bp-kåta är bärbar för fjällvandrare. Jag kopierar väl in svaret från tältkåtatråden här:

Om du tar en titt i mitt fotoalbum framgår nog att även en kåta av bomull/polyester i den mindre storleken är fullt möjlig att bära.

När vi vandrar två stycken med kåtan istället för ett t.ex HB Keron 3 eller Nammatj 3 GT, bär vi 3-3,5 kg mer per gubbe än om vi tatt ett av nämnda tält. Jag har då räknat in kåtan, golvet och Moskosels eldspis.

Jag har inte vägt kåtan helt blöt. Visst blir den tyngre genomblöt än torr, men jag tycker inte det känns så farligt. Min kåta är väl impregnerad och det feta impregneringsmedlet (Acapella) gör att kåtan inte suger åt sig som en frottéhandduk. Enda tillfället när vikten drar iväg och kåtan börjar kännas mindre möjlig att kånka på, är om det blir isbildning på kåtans insida, en isbildning som byggs på och efter någon vecka ger ett islager längst ner på kåtans insida (Bl.a.jag har tagit upp det problemet tidigare i tråden).

För egen del är kåtan helt klart värd att bära på, torr som blöt, fast torr är såklart att föredra.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Nylon rules!!!

undvall; sa:
Om du läst tältkåtatråden (refererad till i inlägget ovan), tas där en del om problemet med isbildning i samband med eldning under vissa omständigheter i en kåta av bomull/polytyp upp. Det vore mycket intressant att veta vad som händer med isen i en syntetkåta. Går isen att lossa från en syntetduk? Testa gärna:)

Vad som händer med en bomull/polykåta om man inte eldar och det först är blött, regn och blötsnö, sedan fryser, blir kallt och snöar vidare, är att duken mest liknar en plywoodkonstruktion som får vikas ihop istället för att rullas. Och duken samlar lättare på sig snö än en syntetduk. Jag borstar av duken innan vi lägger oss på kvällen. När jag vaknar under natten daskar jag till duken så märks det direkt om det lagrats upp snö, snön som kan ha kommit glider av tillräckligt bra för att man inte ska behöva gå upp ur sovsäcken och ut, när duken daskas. Värsta läget någonsin vad gäller snö, var för några år sedan runt nyår. Det vräkte ner blötsnö hela natten när vi somnat. Ingen snö alls på kvällen när vi lade oss, så jag var inte inställd på snö (big misstake). Daskade inte till duken när jag vaknade under natten, så den tunga blötsnön ackummulerades fram till halv fem på morgonen, när vi vaknade av att kåtan rasade ihop med knäckt mittstång.

Vad gäller uppdelning av inner- och yttertält för att fördela vikten, brukar jag bära på kåtan, vandrarkamraten bär allt annat gemensamt plus lite av mina grejer. Vi startar med exakt rättvis viktuppdelning, men hans lättar lite efterhand eftersom han bär bränslet, men det bjuder jag på.

Om jag skulle iväg på en expedition á la Sibirienfararna skulle jag inte heller använda en tältkåta. De pressade ju hela tiden framåt. Men har man tillfälle och tid att elda skulle det bli en tältkåta.

Om det är kondensen som är syntetkåtans stora nackdel jämfört med bomull/polyduken; vad händer med kondensen på vintern? Jag vet inte, men jag tror att du får ett större problem med isbildning inne i en syntetkåta än i en bomull/polykåta.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arkenstone Material till whoopieslings Bo och sova 2
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Niklas Östergren Teleskoppinnar i lätt material...??? Bo och sova 0
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
RonnieByström Tältkåta vintertid Bo och sova 8
olastefan Tältkåta Bo och sova 6
Lalle222 Tentipi olivin 2 combi tältkåta Bo och sova 0
Gregorius Dieselkamin i tältkåta Bo och sova 9
Gregorius Elda i tältkåta Bo och sova 18
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
bävis tältkåta Bo och sova 0
Gun-valld Tentipi tältkåta Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Friggan Vintertältning i tältkåta Bo och sova 7
flojohan Golvet i en lavvu tältkåta på vintern? Bo och sova 1
Vindskydd Hyra tältkåta Bo och sova 0
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
2691 Tältkåta på berghäll ?? Bo och sova 5
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
never Tältkåta ved eller T-sprit Bo och sova 3
Cherokee Bison Tältkåta Bo och sova 7
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
Kung Stalle Tältkåta med mittstång; eldning? Bo och sova 4
tobielis Tältkåta från frisport Bo och sova 0
johanniska Tältkåta - övertyga mig Bo och sova 5
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
chinerunner Tältkåta Bo och sova 1433
backpacker8 tältkåta Bo och sova 2
uthyrning av tältkåta ?? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.