Duger mitt tält?

Hej! Inför årets fjällresa tänkte jag och mina kompisar ta med min mammas gamla hilleberg keron 4 upp på fjället. Men det är ju inte helt nytt och därför undrar jag lite vad ni tror om det kommer funka eller ej.

golvet på insidan ser slitet ut, och det är som att det innersta "lagret" håller på att brytas sönder, eller hur man nu ska beskriva det.
Bifogar överblicksbild:

https://www.dropbox.com/s/e33ibag57wqw5p7/golv överblick.jpg?dl=0

I mitten av tältet (vid mittersta tältstången) ser det ännu värre ut:
https://www.dropbox.com/s/ligzw10zhiprvvu/golv slitage.jpg?dl=0

Det ser jättebra ut på undersidan från utsidan i alla fall, knappt slitet alls vad vi kunde se.
Är detta så dåligt att vi borde undvika att använda tältet, eller är det någon sorts beläggning som egentligen inte spelar någon praktisk roll?

---

Sen så va det faktiskt två små hål i golvet som vi såklart måste göra något åt, och då undrar jag vad ni i så fall rekommenderar att göra?
bild:
https://www.dropbox.com/s/ev98djas55h0ovb/golv hål.jpg?dl=0

tack för hjälpen!
/Ruben
 
Hör av dig till Hilleberg för förslag på åtgärder, de har trots allt en bra service och kan säkert byta ut tältgolvet mot en mindre summa. Ditt tält borde därefter hålla i många många år till.
 
Det är PU-beläggningen på tältgolvets insida som åldrats och börjat flaga. Som tidigare tipsats, kontakta Hilleberg så kan de byta golvet mot en mindre avgift så kommer tältet att vara fullgott i många år.
 
De två första bilderna tyder på att den beläggning som väven är försedd med har åldrats, torkat och flagat. Jag har liknande skador i golvet på mitt Hilleberg Nammatj 2 från mitten av 80-talet. Jag har inte märkt några avgörande negativa effekter av skadorna, men jag kan gissa att vattentätheten är sämre än när tältet inte hade dessa skador.

Den tredje bilden visar två små hål som jag skulle laga med silvertejp, lämpligen applicerad på utsidan av golvet. Om du väljer detta sätt att laga hålen, tänk på att runda av hörnen på tejpen innan du applicerar den på golvet. Detta för att inte hörnen på tejpen skall släppa så lätt och tejpen med tiden lossna helt.

/Birger
 
Hålen i golvet skulle jag - för att inte göra nya hål genom att sy på någon lapp - tejpa. Spinacker-tejp, eller något liknande (silvertejp, gorillatejp kan säkert också duga, men spinackertejpen är ju lättare och går säkert lättare att få till "snyggt".

Men som tidigare sagts i tråden - Hilleberg kan fixa nytt golv åt dig - och tältet kommer säkert hålla länge än!
 
Genom att använda en vattentät footprint så kommer ni runt problemet dugligt. Går att klippa till av byggplast eller annat lämpligt material (sök gärna för tips) och ska då vara exakt lita stor golvet. Sticker det ut mer är risken att vatten droppar ner på footprinten som leder in det under golvet.

Det är inte lika bra som ett riktigt golv eftersom det kommer vara sämre på att stå emot vatten som rinner över marken. Så var extra noga med att välja tältlplats som är lite högre än omgivande mark.

/Gustav
 
Tältet duger gott om du tejpar hålen och fixar ett footprint.
Mitt Hilleberg Keb lll som jag köpte 1977 fick samma problem med beläggningen för ca 20 år sedan. Jag har gjort ett enkelt ”footprint” av byggplast och använt det på många turer sedan dess. Senast förra sommaren.

Eluh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Försvarets gamla grejer och annat överskott? Duger det? Bo och sova 43
Aidejonas Quechua 2 Seconds II - Duger den för detta? Bo och sova 15
KoreaStyle Liggunderlag som duger som yogamatta? Bo och sova 3
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
Razzle-Dazzle duger denna? Bo och sova 5
oeriksson Duger Haglöfs UltraPro Plus? Bo och sova 12
Harald Nyberg Duger åt de flesta! Bo och sova 0
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.