Familjetält

Hej!
Någon som har förslag på ett bra familjetält, vi är 2 vuxna och tre barn.
Ett bra tält med kvalité. Hellre lite dyrare med bra kvalité som vi kan använda mycket och länge.

Har kikat på tentipi-tälten men tycker att de är lite väl saftiga i pris.

Tack på förhand.
 
Kvalitet i längden återstår väl att se, men vi köpte ett Helsport Nordmarka 6 förra sommaren. Det var rea, så med golv kostade det runt 2300kr. Det har inte använts mer än runt 10-12 nätter än, men är rymligt, lätt stt sätta upp och verkar relativt vindtåligt. Man kan elda i det också. Jag bytte ut tältpinnarna mot aluminium Y-pegs och bytte mittstången till en i aluminium. Mitt tält väger runt 5,7kg komplett med golv. Tungt för vandring, men så är det ju ett familjetält. Vi använder det till bilcampingsturer.
 
Hilleberg Atlas

Jag säljer ett atlas på prylmarknaden. Även under halva nypriset är det fortfarande mycket pengar för ett tält men så är det ett helt fantastiskt boende för familjen i alla tänkbara klimat och väder. Kolla in det vetja!

Inget man knallar runt med på fjället men så fort en är fordonsbunden finns det enligt min (något partiska) mening inget bättre i den storleken.
 
Jag har spanat en del på familjetält och konstaterar att Primus h6 är väldigt fint och verkar bra. Vindstabilt och hög kvalitet. Dock lite liten absid min (frus) smak så vi köpte inte det.

Hittade ett Robens Midnight Dreamer 4 på Blocket för 1500 som jag köpte. Finns som större variant också. Verkar bra, men jag har inte fått det än så jag kan inte komma med konkreta synpunkter. Specarna är dock väldigt trevliga.

Good hunting!
Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.