Keb classic

Är det nån som gjort Keb classic och vill dela med sig om hur det var? Funderar mest på Alpina klassen. Vilka färdigheter som krävs, vilka färdigheter man bör ha förutom dem som "krävs"?
Jag har inga erfarenheter av isyxor & stegjärn. Har kört en del klättervägg, men det nått år sen. Använde då nån grigri å hink för att säkra, min skills är ganska sparsamma med andra ord.
Hur avancerade partier är det (när det gäller klättring med yxa/stegjärn)? vad måste jag lära mig innan osv?

Vilken utrustning man behöver? (Har kollat på deras hemsida, så jag har (typ) koll på det som står där)

Alla grejjer skall vara CE/UIAA certifierade. Black diamonds yxor bland annat verkar "bara" vara CEN-B certifierade. Är det "bättre" eller "sämre" eller nått helt annat?

Vad är bra att använda innan, vad är bra att hyra? Selen kan va värd att ha med egen känner jag spontant, pga risk för skavsår osv.

Som sagt, dela gärna med dig om du har erfarenheter/tips!
 
CEN-B/T är ingen kvalificering som gäller bara säkerhet, det står helt enkelt för basic/ technical.
Alla isyxor som du kan köpa i Europa är UIAA certifierade. Handla inte från Aliexpress i China bara.

The CEN certification can help you choose the correct ice axe. CEN (Comité Européen de Normalisation) is a European group that develops and maintains equipment standards. On an ice axe, look for a circular CEN stamp that will have either a capital B or T in it.

General mountaineering axes are designated with a B (basic) stamp. These are generally lighter, less expensive and less durable. Basic axes are NOT strong enough for technical climbing!
Technical ice axes and ice tools are designated with a T (technical) stamp. These are generally heavier, more expensive and more durable.
Note: On technical ice tools, picks and shafts are rated separately. It is actually quite common to have a CEN-T shaft with a CEN-B pick. A CEN-B pick is thinner and more flexible, penetrating pure ice better; a CEN-T pick is thicker and stiffer and works better for mixed climbing.


Källa: www.rei.com/learn/expert-advice/ice-axe.html

Jag är jag själv ingen erfaren bergsklättrare, men Keb Classic är nog för folk som känner sig hemma på branta glaciärer och är van med isklättring och alpinism.
Tävlingen känns inte som en prova-på helg för nybörjare. Själv skulle jag hellre gå ut med en guide några dagar än att vara med där utan tillräckligt kunskap kring säkerheten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...