Nödtelefoner

Hej, som ni kanske märkte för någon vecka sedan rapporterade flera medier (bla Radio Dalarna) om att en så kallad nödtelefon vid Vondsjön i norra dalarna inte fungerade. Själva den fysiska telefonen ska ha fungerat, men inte kopplingen till den som då ska svara. Har ni någon erfarenhet av detta? I andra delar av landet? Har ni hört något om vem som egentligen ska svara och vem som har ansvar?
 
Har själv använt mig av Hjälptelefon vid ensamvandring förbi Rostjaure. Gav larmcentralen mitt hemnummer och de meddelade att jag mådde bra och var på väg mot målet i Norge.
 
Notera att telefonerna numera heter Hjälptelefon och inte Nödtelefon. De får alltså användas även i andra fall än i nöd.
 

Bilagor

  • IMG_2524.jpg
    IMG_2524.jpg
    51.3 KB · Visningar: 1,099
Hej.
Förra sommaren noterade jag att nöd/hjälptelefon vid Ljusliden (Ransarn/Västerbotten) var ur funktion. Själva telefonen var kvar men telefonledningar och stolpar borttagna. Man hadde ej heller hunnit montera någon trådlös telefon. Påpekade detta för både Länsstyrelsen i Västerbotten och Lantmäteriet. Vet inte om det är åtgärdat nu. Går att titta på länsstyrelsens hemsida fjäll/stugor i fjällen för status. Kan vara så på fler ställen att man inte hunnit ersätta fasta med trådlösa innan man tagit bort stolpar och tråd. Tror samma gäller för Åttnikstugan.
Mvh Rickard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yappah Nödtelefoner i Norge och Finland? Säkerhet och räddning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...