Snorbillig roddbåt

Här kommer tips på ett billigt alternativ till alla som funderar på att skaffa roddbåt och testa rodd. börja med att leta upp en Trapper K2 Combi tvåmanskajak på Blocket eller dylikt. De dyker ibland upp för ett par tusenlappar (!). Skaffa sedan en ny Oarmaster eller Rowsurfer (rowsurfer.nl) roddinsats för ca 5000-7000. Åror kan man försöka köpa begagnade från närmaste roddklubb - det finns fina träåror som duger finfint för några hundralappar nu när alla klubbar vill byta till kompositåror. Vips har man en komplett roddbåt med rullsäte för motion eller långturer för en bråkdel av priset av en färdig roddbåt.

Med ovanstående roddbåt kan man utan problem snitta 9 km/timme på längre turer, medan maxfarten ligger någonstans kring 11-12 km/timme. Ingenting som kan konkurrera med tävlingsroddbåtar alltså men en stabil och trevlig båt för motion och långturer, och den hävdar sig väl mot kajaker. Den klarar dessutom relativt stora vågor pga den höga sargen kring sittbrunnen.

En annan fördel med denna båt är att man även kan nyttja den som kajak. Jag klarar utan vidare att lasta den på takräcket själv när man tagit ur roddinsatsen. Trapper K2 Combi görs inte längre men gick under beteckningen "skärgårdskajak" när den såldes. Det verkar inte vara så många som insett potentialen hos denna båt för rodd, och eftersom den är en lite udda K2-kajak är den billig i andra hand. Bara ett tips...
 
Bilder på billig roddbåt

Här kommer länkar till bilder på min K2 Combi som anpassats för rodd med rullsäte. Roddriggen är från början en "Piantedosi RowWing" där jag bytt ut själva vingen mot en vinge i trä som passar kajakens sittbrunn. Ska man skaffa nytt är detta onödigt eftersom det finns färdiga alternativ som passar direkt, se t.ex. Oarmaster eller Rowsurfer.

Jag bryr mig inte ens om att montera av kajakens roder när jag ror utan bara har det uppfällt. På så vis är den snabbt redo att funka som familjekajak när paddlingslusten kommer smygande. Denna båt har jag använt för motionsrodd i sju år nu och den funkar jättebra. Jag tycker båten är en perfekt kompromiss mellan snabbhet, manöverbarhet, sjöduglighet och stabilitet. Har kört några långlopp i den och tänker testa Strängnäs kanotmaraton i år.

Det skulle vara kul att prova en Rowsurfer roddrigg i denna kajak eftersom man då håller kroppen stilla medan fötter och årtullar åker på skenan, något som är att föredra i lite kortare båtar för att slippa "gungbrädeeffekten". Vi får se om jag får råd med en uppgradering snart...

Bild på båten från ovan.
Bild på båten från sidan.
Närbild på roddriggen.
Bild på båten lastad på takräcket.
 
RowSurferTM

verkar intressant. Vi har en VKV Yoo-A-Kim familjekanot. Skulle det gå med RowSurferTM i den tror du?

Thure
 
Lite off-topic, men det fanns en roddrigg till Yoo-a-Kim när den var ny (på 80-talet gissar jag). Dock med fasta årtullar och säte.
 
Minns

också att VKV erbjöd roddrigg men tror mig minnas att den förutsatte ett förstärkt skrov vid mittbrunnen.

Thure
 
Rullsäte är själva grejen!

Jag tycker rullsätet är själva grejen med rodden och tror inte jag skulle tycka det vore lika kul att köra traditionellt med fast säte, om man inte har en lösning som RowSurfer där själva årtullarna glider istället.

Jag har funderat lite över hur man skulle kunna "vädersäkra" rodden bättre. Man är ju lite exponerad för regn och stänk med en stor öppen sittbrunn, men ett kapell blir lite bökigt eftersom man inte sitter still. En variant är ju att bara köra i vackert väder, vilket jag gjort hittills, men om man är ute på längre turer kan förstås vädret växla. Finns några bra idéer där ute?

Bifogar en bild av mig själv från målgången av Strängnäs Kanotmaraton den 19 oktober 2013. Jag kör inte normalt med pälsmössa sommartid...;-)
 

Bilagor

  • Strängnäs Kanotmaraton 2013 Niclas i mål.jpg
    Strängnäs Kanotmaraton 2013 Niclas i mål.jpg
    34.2 KB · Visningar: 6,681
Rullsäte är själva grejen!

Jag tycker rullsätet är själva grejen med rodden och tror inte jag skulle tycka det vore lika kul att köra traditionellt med fast säte, om man inte har en lösning som RowSurfer där själva årtullarna glider istället.

Jag har funderat lite över hur man skulle kunna "vädersäkra" rodden bättre. Man är ju lite exponerad för regn och stänk med en stor öppen sittbrunn, men ett kapell blir lite bökigt eftersom man inte sitter still. En variant är ju att bara köra i vackert väder, vilket jag gjort hittills, men om man är ute på längre turer kan förstås vädret växla. Finns några bra idéer där ute?

Bifogar en bild av mig själv från målgången av Strängnäs Kanotmaraton den 19 oktober 2013. Jag kör inte normalt med pälsmössa sommartid...;-)
Läser denna gamla artikel emellanåt .Nu äntligen fått tag i en Trapper combi K2 til bra pris resten vet jag inte hur jag ska fixa .?
 
Hej,

jag är också väldigt nyfiken på ovan. Har man kajaken, vilket rullsäte rekommenderas att köpas och varifrån? Hur behöver rullsätet monteras? Måste man skruva i Kajaken?

Tack på förhand
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wim Äventyrsrodd: VagaBond 4,7 roddbåt i forskningens tjänst Rodd 0
anojak Roddbåt för 2 personer Rodd 7
se8 Roddbåt för Atlanten Rodd 29
rostaren Hyra av roddbåt Rodd 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...