Tsähkkok

Jag tänkte ta mig upp på Tsähkkok i sommar. Därefter tänkte jag ta mig ner i Njoatsosvagge. Jag har läst på Utsidan att det ska vara ganska brant att ta sig ner mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå. Nu funderar jag på om det går att ta sig ner längs den östra sidan av Tsähkkok, på det sätt som beskrivs på bilden. Det finns säkert fler alternativ. Vilken väg skulle du välja?
 

Bilagor

  • 33373F6C-8C11-406A-B3DE-0D835A30C2F3.jpg
    33373F6C-8C11-406A-B3DE-0D835A30C2F3.jpg
    79.9 KB · Visningar: 1,059
Toppen av Tsähkkok har jag inte besökt. Säkert brant och stenigt. Men den linje du har ritat fungerar utmärkt om du bara kommer ner från översta toppen. Och det gör du väl om du kom upp på den.
 
Tack för svar!

Tack för svar! Jag hoppades att du skulle se min fråga, fowwe! :)

Jag tänkte att det skulle vara möjligt att gå till toppen av Tsähkkok via kammen från Bulkas. Men när jag nu tittar i mina böcker om Sarek så ser jag att det inte finns några förslag på toppturer eller dagsturer upp på toppen av Tsähkkok. Jag kanske nöjer mig med att gå upp på Bulkas. Men i så fall är jag tillbaka på ruta 1... Jag tänkte försöka slippa ta mig nerför branten mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå, på väg ned till Noatsosvagge. Vilken väg skulle ni rekommendera?

/Martin
 
Jag har gått upp den vägen från Njoatsosvagge med full packning. Det är förstås brant, men inget svårt underlag. Säkert enklare nedåt!
 
Tsähkkok och röda pluppar

Hej igen!

Bertil: Tack för info! Jag håller med! Om det funkar uppför så borde det funkar nedför också! Särskilt om underlaget är skapligt!

Anders: De röda plupparna är mina egna markeringar om tältplatser och vadställen, baserat på rekommendationer från vandringsvänner här på Utsidan, men också baserat på böckerna av Grundsten, Fowelin och Neregård. Det kan ju vara skönt att ha lite alternativ :)

Tack för återkoppling!

Trevlig helg!

/Martin
 
Filmen

Hej Annakari!

Tack för länken till filmen! Jag får tyvärr inte länken att funka. Jag får bara ett meddelande om att filmen inte är tillgänglig. Hur är det med er andra? Funkar länken för er?

Prova gärna att lägga upp länken igen. Kan det vara så att filmen har statusen ”privat” på Youtube? I så fall behöver ägaren till filmen ändra statusen till ”offentlig”, eller vad det nu heter.

Trevlig kväll!

/Martin
 
De röda plupparna är mina egna markeringar om tältplatser och vadställen

Hej igen. Den där röda pluppen vid Svenonius glaciär antar jag är en tältplats. Stället får tas med en nypa salt eftersom hela det området är under förändring och - framför allt - är sen vad gäller snösmältningen. Antar att du kommer bege dig dit under senare delen av sommaren. Hur snösmältningen denna sommar blir vet väl ingen, det blir spännande att se. Kommer troligen själv vara nära Njoatsosvágge i slutet på juni men det är ju osäkert om det går att göra bestigningar då. Det finns fler bra tältplatser i Njoatsosvágge än den plupp du har på din karta. Men det vet du kanske om. /Hans
 
Röda pluggar

Hej Hans (och andra intresserade :)

Ja, det stämmer. Den röda pluppen vid Svenonius glaciär är en tältplats som jag har funderat på till sommaren. Jag har inte varit där förut, så jag har markerat det som en tältplats efter att ha läst det någonstans. Av ditt svar framgår att det troligtvis inte är en särskilt bra tältplats... :) Jag stryker den från listan över tänkbara tältplatser.

Jag planerar att vandra från Kvikkjokk till Kisuris och sedan ner till Saltoluokta i sommar, med några toppbestigningar och vackra dalgångar. Jag har tänkt att gå från slutet av juni till slutet av juli. Jag funderar på hur det brukar se ut med möjligheterna att bestiga Bårddetjåhkkå, Bulkas och Nåite/Noajdde i slutet av juni/början av juli? Är det stor skillnad mellan olika år?

Sedan blir jag givetvis nyfiken på tips på bra tältplatser i Njoatsosvagge! Idag har jag markerat ett stort antal tältplatser i min iPad. Jag hämtade dem från boken "Vandringsturer i Sarek", om den boken är bekant ;-) Jag tar gärna emot fler tips på fina tältplatser i Njoatsosvagge, Sarvesvagge, Alggavagge och Guohpervagge. :)

/Martin
 
Där du ritade in den röda pluppen är det nog inte så lämpligt att tälta men du kan nog hitta en plats där du ser det röda tältet på bilden.
 

Bilagor

  • 045.jpg
    045.jpg
    63.2 KB · Visningar: 460

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.