Svårt i spenaten i Sarek?

Undrar om hur svårt det är med framkomligheten nere i Rapadalen. Specifikt den delen jag markerat. Att videbuskarna är videträd har jag förstått, men hur knepigt är det på en skala?
 

Bilagor

  • Rapa.jpg
    Rapa.jpg
    36.9 KB · Visningar: 1,583
Undrar om hur svårt det är med framkomligheten nere i Rapadalen. Specifikt den delen jag markerat. Att videbuskarna är videträd har jag förstått, men hur knepigt är det på en skala?

Alltid vårt att säga på en skala. Vissa säger ju att det är näst intill omöjligt att passera södra Rapadalen, andra trivs i sådan terräng. Beror ju på vad du är van vid samt hur erfaren/tränad du är inför den typen av terräng.

Men visst, man kan utan att överdriva säga att Rapadalen generellt sett är svårforcerad i jämförelse med annan svensk fjällterräng, främst iom de många vattendragen men även för videt och annan tät växlighet. Man får räkna med att bli rejält blöt. Och fort går det inte men det förstår du säkert :)

Jag har själv bara gått norra sidan och den var krävande nog.

Peter Persson med vän har vandrat den sträckan. Dokumenterat i fyra delar, främst del två som avhandlar "din sträcka".

https://www.youtube.com/watch?v=zPmN27g3itQ
 
Det kan vara väldigt krävande att ta sig fram i den typ av terräng som Rapadalen karaktäriseras av men det är ju en stor del i av varför jag själv älskar just den dalgången. Så länge som du är inställd på att det stundtals kommer vara snårigt, blött och allmänt hopplöst (och kanske uppskattar detta i någon utsträckning) så ser jag inga direkta hinder när det kommer till den psykiska biten. Hastigheten går heller givetvis inte att jämföra med kalfjäll eller led, så ha med det i färdplaneringen.

Sträckan du markerat är ju hyfsat nära kungsleden och beroende på din färdplan så skulle jag nog planera in denna tuffare sträcka mot slutet av vandringen så att du har lite lättare ryggsäck. Jag vandrade genom hela Tjouldavagge under min förra Sarektur och var väldigt nöjd över att ha lagt denna sträcka på slutet av vandringen.
 
Jag gick sträckan 1967. Erfarenheterna från den gången har avhållit mig från att gå andra delar av södra sidan, dvs biten nedanför Telma och biten söder om selet nedanför Bielloriehppe. Trots många vandringar i Sarek under årens lopp (Rapadalens norra sida förstås) så har jag inte träffat på något liknande i svårighetsgrad. Det kan delvis bero på att vi nog gick lite för nära Vájgántjåhkkå. När man väl är inne i skogen har man mycket små möjligheter att välja väg på ett vettigt sätt då sikten bara är 5-10m. Marken syns inte heller då örterna når över midjan och dessutom är marken mycket ojämn med hålor överallt mellan alla rötter och liggande vide. Överblicken saknas totalt och man får orientera sig efter de glimtar man får av bergen runt omkring. Vi tog oss fram med en hastighet av knappt 1 km/h men då hade vi turen att träffa på några myrar som gjorde vår framfart mindre jobbig. Med min nuvarande erfarenheter tror jag att det är betydligt bättre att gå närmare älven. När vi kom fram till Tjahkelij svängde vi söderut och gick på södra sidan om berget. Det är mycket lättare terräng där.

Nu står en vandring på återstående delar av södra sidan på min önskelista. Jag har varit fram till Bielloriehpvarasj men vänt pga väder och bristande tid.

Jag avråder inte från att gå den bit du ritat in men var beredd på svårigheter. Lycka till och gå gärna upp på Tjahkelij. Utsikten därifrån är mycket bättre än från Skierffe
 
Tack för svar

Krävande terräng får man räkna med i Sarek. Håligheter, stenar och klippblock, täta videsnår mm. Har vandrat i Sarek, senast 2018,och då var det obanat till största del, med några snåriga sträckor.
Det som lockar med södra delen av Rapadalen är att det inte är så trångt där. Av förståeliga skäl kanske.
Jag ska kolla kartan lite mer då svåra vad är någonting jag helst undviker.
 
Visst finns det utmaningar längs södra sidan Rapadalen, men just sträckan längs din pil är inte alls särskilt svårforcerad tycker jag. Det är gles björkskog på mestadels lättvandrad mark. Det är lite stökigare längre västerut.

Bild från spetsen på din pil:
9e2cb2d2f0831223358d5b8154b26291.jpg
 
Toppar

Visst finns det utmaningar längs södra sidan Rapadalen, men just sträckan längs din pil är inte alls särskilt svårforcerad tycker jag. Det är gles björkskog på mestadels lättvandrad mark. Det är lite stökigare längre västerut.

Bild från spetsen på din pil:
9e2cb2d2f0831223358d5b8154b26291.jpg

Är det Gådokvárásj till vänster och Lulep Spádnek till höger?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
nidob49 Det är det här som gör det så svårt. Fjällvandring 5
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Mårmapasset - hur svårt Fjällvandring 10
skuggarvet Har svårt att välja väg! Fjällvandring 4
MartinH Hur svårt är det att nå toppen ? Fjällvandring 6
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...